Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diverse frågor om MBA

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-23 13:50

Hej,

Först och främst vill jag berömma alla för all vänlighet och hjälpsamhet, tack för att ni gör detta till ett bra forum!

Med detta som bakgrund kanske ni kan ha överseende med mina dumma frågor.

Jag har en MBA rev A, dvs en MBA med följande spec:
2 gig RAM
80 HDD
1,6 GHZ

Dessa spec täcker mina behov med marginal, men känner ändock att jag skulle vilja undersöka möjligheten att uppdatera datorn.

Finns det möjlighet att byta ut en "gammal" rev a HDD mot en SDD?
- Om ja, är det något ni skulle rekommendera?

Finns det möjlighet att byta ut RAM-minnet i min rev A? Lägga till mer, alternativt byta ut dessa till nyare RAM-minne med högre MHZ.
- Om ja, är detta något ni skulle rekommendera liksom skulle jag få ut något av att ha högre MHZ på ram-minnet?

---------------

Jag har läst en del om att MBA ofta använder en kärna, varför datorn eskalerar vid användning av t.ex. MKV-filer.

Det finns ett program som heter coolbook, men som kostar. Finns det något gratis-alternativ till detta?

------------------

Det verkar som att inställningarna i min dator ändrats, eftersom att det nu kommer upp Widgetar, bilden med Kalklatorn etc, när jag trycker på volymknapparna längst upp på tangentbordet. Hur löser jag detta?
- Det går dessutom inte att trycka på resterande knappar högst upp på tangentbordet, dvs ändra ljus-styrka, den ordinarie Widgetar-knappet eller att Pausa, stoppa och snabbspola.

---------------------

Jag har en svensk-flagga högst upp på skärmen, där det står PRO under, trycker jag på fliken kan jag ändra till "vanlig" svenska. Vad är skillnaden?

-------------------

Jag vet att det finns otaliga trådar om många av mina frågor, men jag har faktiskt inte blivit tillfredställd av dessa, varför jag gör en ny.
T.ex. finns det utförliga trådar om att byta till SDD-disk, men efter en annons-tråd i detta delforum där en person skrivit att han/hon ville sälja sin SDD pga felköp då han hade en macbook air rev A med vanlig HDD, blev jag osäker.

Tusen tack på förhand!

MVH leo

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-23 14:52

Byta minne till högre MHz gör ingen som helst skillnad. De MHz minnena är specade för betyder bara vad de max kan hantera, garanterat. Men minnena körs i den hastighet som ditt moderkort är inställt på, oavsett vilka minnen du sätter i.
Vad gäller din svenska flagga, så är det vilket tangentbord du använder. Jag kommer inte ihåg vilken layout den vanliga utan PRO har, alla mina har PRO. Men det är nog någon gammal variant...
Vad gäller SSD får någon annan svara...

Byta HD mot SSD:
Ja, det går, men det funkar inte med vilken SSD som helst. Hårddisken är en 1,8-tums och de flesta SSD är 2,5-tums.

Här är 1,8-tums SSD:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893#rparams=l=s73167766

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-23 15:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Byta HD mot SSD:
Ja, det går, men det funkar inte med vilken SSD som helst. Hårddisken är en 1,8-tums och de flesta SSD är 2,5-tums.

Här är 1,8-tums SSD:
Solid State-diskar (SSD) - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

Fungerar det verkligen med dom där. MBA rev A har väl en speciell ZIF-anslutning. Dom flesta andra trådar om SSD till MBA rev A brukar sluta i att man måste köpa från Runcore om man vill veta att det fungerar.

Ursprungligen av Mija:

Fungerar det verkligen med dom där. MBA rev A har väl en speciell ZIF-anslutning. Dom flesta andra trådar om SSD till MBA rev A brukar sluta i att man måste köpa från Runcore om man vill veta att det fungerar.

Kan inte svara 100% på det. Men eftersom det fanns SSD som tillval till den här modellen, så tog jag för givet att det skulle funka, så länge man väljer rätt formfaktor.

Att byta ut minnet:
Nej, det går inte.

Och även om det skulle gå, så skulle det inte göra någon nytta att byta till snabbare minnen, vilket kenjon redan påpekat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 10:56

Som sagt går det inte att sätta in nytt ram minne då ram minnet är fastlött på moderkortet.
F knapparnas funktionalitet ändrar du i systeminställningar > tangentbord, vill jag minnas. Sitter på iphonen nu så kan inte kolla.
Det är dom frågor jag kan svara på!

Läs mer om SSD till MBA rev A och B i denna tråd: http://www.99.se/macbook-air/237877-byta-harddisk-i-macbook-air.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-24 14:27

Tack för alla svar!

Jag utgår nu ifrån att HDD->SDD för rev A är högst genomförbart. Med fördel används diskar från Runcore.

Mina F-knappar högst upp är en stor röra, inga av dessa stämmer. Jag har tidigare varit inne i systeminställningar->tangentbord - men detta hjälper inte mig direkt. Den enda av de ursprungliga funktionerna för F-knapparna där är Dashborden, den har jag manuellt ändrat nu så att Dashborden kommer upp vid rätt "knapp". Ljud, ljusstyrka, spolning respektive stop/play saknas som valbart alternativ. Jag skulle uppskatta hjälp med detta!

Mvh Leo

Ursprungligen av Leolars:

Tack för alla svar!

Jag utgår nu ifrån att HDD->SDD för rev A är högst genomförbart. Med fördel används diskar från Runcore.

Mina F-knappar högst upp är en stor röra, inga av dessa stämmer. Jag har tidigare varit inne i systeminställningar->tangentbord - men detta hjälper inte mig direkt. Den enda av de ursprungliga funktionerna för F-knapparna där är Dashborden, den har jag manuellt ändrat nu så att Dashborden kommer upp vid rätt "knapp". Ljud, ljusstyrka, spolning respektive stop/play saknas som valbart alternativ. Jag skulle uppskatta hjälp med detta!

Mvh Leo

Har du ställt in så att Fn-knapparna skall nås direkt eller tillsammans med fn-knappen längst ner till vänster? "Använd F1 etc som vanliga funktionstangenter"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-24 21:21

Det blir ingen skillnad om du väljer Swedish resp Swedish PRO som tangentbord?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-25 10:31
Ursprungligen av kenjon:

Det blir ingen skillnad om du väljer Swedish resp Swedish PRO som tangentbord?

Nej, tyvärr!

  • Medlem
  • Boston
  • 2011-08-19 20:34
Ursprungligen av kenjon:

Det blir ingen skillnad om du väljer Swedish resp Swedish PRO som tangentbord?

Jag kommer inte ihåg exakt hur det var när Swedish Pro dök upp men visst är det skillnad, bland annat är @ placerade på alt+'. Jag har för mig att Swedish pro var en anpassning till standarden för teckenuppsättningar på PC.

Ursprungligen av Gurra:

Jag kommer inte ihåg exakt hur det var när Swedish Pro dök upp men visst är det skillnad, bland annat är @ placerade på alt+'. Jag har för mig att Swedish pro var en anpassning till standarden för teckenuppsättningar på PC.

Apple har inte exakt samma teckenuppsättning som standarden på en PC (och tack och lov för det!).

1
Bevaka tråden