Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air 11" eller 13"? Ni som har - ge mig gärna lite råd.

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av medborgare:

På vilket sätt tycker du det är svårt att utnyttja effektivt? På min 13" jag har nu så märker jag faktiskt att den är aningen för bred (har alltid typ 100 px ledigt från webbläsarens ändkant till skärmens och dockan har jag alltid dold. Det jag hade önskat var egentligen lite mer utrymme på höjden, men jag tror inte att det är en så stor fråga för mig. Men hade varit intressant att höra dina erfarenheter.

16:9 (11") är alltså ännu bredare i förhållande till sin höjd än 16:10 (13"). Har alltid tyckt att 16:9 är djävulens påfund.

Problemet ligger i att 768 pixlar är lite för lite på höjden i många program. Det är svårt att visa hela arbetsytan tillsammans med knappar/kontroller i många fall.

100px låter lite, hur breda webbsidor är du inne på? På min 11" har jag lätt 200 px till godo på bredden efter webbläsaren.

Jag tror inte att 16:9 är ett stort problem för OP då han bara skulle använda datorn till surf, skrivande och film :). Faktum är att det är helt perfekt att se film på en Air då 99% av filmmaterial nu för tiden är i 16:9, så det fyller ut skärmen helt när man kör fullscreen. Väldigt skönt att slippa svarta sorgekanter. Det kan bli lite trångt om man ska jobba med stora dokument i t ex photoshop, flash, illustrator osv, men jag gissar att det inte är aktuellt.

Nej, skillnaden i höjd blir ju bara 30 px så jag tror inte det gör så väldigt mycket, men det återstår att se hur mycket mindre allting är på 11".

Om man ska snåla på lagring, hur dyrt/krångligt är det att uppgradera det? 64 GB skulle faktiskt kunna räcka för mig (förutsatt att kommande operativsystem inte kräver mycket mer utrymme).

Ursprungligen av medborgare:

Nej, skillnaden i höjd blir ju bara 30 px så jag tror inte det gör så väldigt mycket, men det återstår att se hur mycket mindre allting är på 11".

Om man ska snåla på lagring, hur dyrt/krångligt är det att uppgradera det? 64 GB skulle faktiskt kunna räcka för mig (förutsatt att kommande operativsystem inte kräver mycket mer utrymme).

Går det att uppgradera hårddisken på en Air öht?

Ursprungligen av pmarriott:

Går det att uppgradera hårddisken på en Air öht?

Japp.
http://eshop.macsales.com/search/macbook+air+...

Det går att uppgradera, men det är dyrt. Det är en liten sticka och inte en "normal" SSD. Min Air har bara 64 GB men det har jag klarat mig med i över två år nu. Allt utrymmeskrävande ligger på en extern hårddisk. Den inbyggda SSDn räcker fint till OS X, lite mjukvaror (jag har iLife och Office plus ett gäng småprogram) och mina dokument.

Ursprungligen av medborgare:

Om man ska snåla på lagring, hur dyrt/krångligt är det att uppgradera det? 64 GB skulle faktiskt kunna räcka för mig (förutsatt att kommande operativsystem inte kräver mycket mer utrymme).

Jo, OWC säljer eftermarknads-diskar. Här hittar du lite info: http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Air_2012

Inte speciellt svårt att byta, men kostar ju några slantar.

Jo, det verkar vara lite dyrt i nuläget, men antar också att priserna sjunker och när det i så fall blir aktuellt så kanske det inte är lika dyrt, men kom också på att om det skulle saknas några tiotals GB så finns det ju smidiga och billiga usb-minnen.

Ursprungligen av medborgare:

Jo, det verkar vara lite dyrt i nuläget, men antar också att priserna sjunker och när det i så fall blir aktuellt så kanske det inte är lika dyrt...

Volymerna är ju små och den sortens SSD har använts i MacBook Air sedan min modell kom ut för nästan två och ett halvt år sedan, så det kan man nog inte räkna med.

Har kollat på Airen i butik nu och det är svårt alltså. Det jag blev förvånad över var att jag tyckte 13" hade lite bättre skärm än 11" och båda hade aningen sämre än MBP (icke-Retina). Det senare förstod jag redan innan visserligen, men jag trodde att båda storlekarna av Air hade samma kvalitet på skärmen. Det kan ju ha varit att de var olikt kalibrerade, och jag hade inte tid att kalibrera om, men när jag jämförde med samma standardprofiler på båda så tyckte jag skillnaden var kvar (gick dock inte att se lika tydligt eftersom det var ovan profil).

Det känns också instinktivt som att skärmen är aningen liten på 11" tyvärr. Förstår att det är en vanesak till viss del, men jag läser väldigt mycket på datorn och då kan det nog bli lite för ansträngande, även om man kan zooma/öka textstorleken. Är dock lite vankelmodig – vikten och storleken i övrigt är väldigt tilltalande. Men har jag rätt angående skärmkvaliteten – skärmen på 13" är bättre än 11"?

Ja, skärmen på 11" är sämre än 13", som är sämre än MBP.

11"-skärmen är faktiskt riktigt dålig.

Ursprungligen av keptang:

Ja, skärmen på 11" är sämre än 13", som är sämre än MBP.

11"-skärmen är faktiskt riktigt dålig.

När (om?) Apple släpper en 11" med Retinaskärm kommer jag att gå tillbaka till 11" igen. Efter att ha haft 13" i över ett år snart så saknar jag det oerhört portabla formatet som elvatummaren hade.

Men, som sagt, den nuvarande skärmen är inget vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-15 22:36

Man kan ju till sin 11-tumare ha en extern skärm hemma när man vill redigera bilder osv...
Jag är mer fundersam över mindre styrplatta och sämre batteritid. Och lite irriterande att man ska behöva ta med SD-korts-läsare.

Bevaka tråden