Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - vilka buggar och problem har ni stött på?

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wild-one:

Just ja, tack Anders! Där var det man ändrade vilket program man öppnar filtypen med.
Angående att jag ska behöva tanka ner ett annat program enbart för xml-filer, nja, visst, det kommer lösa mina problem, men det känns som jag avvaktar en kommande fix för detta. Sen om den fixen någonsin kommer får vi se.

Om du klarar dig fint med den medföljande Textredigeraren så kör du med den. Men TextWrangler lirar helt enkelt i en annan liga. Kolla får du se om du inte hittar något fiffigt där som underlättar det du gör.

  • Medlem
  • 2011-08-13 16:26

Jag har precis märkt en konstig "bugg" i iTunes. Den delen av fönstret som utgörs av spellistan darrar i sidled. Detta har jag aldrig sett i ett program tidigare, utan att det varit fel på skärmen. Detta uppkommer bara i iTunes. Någon annan som upplevt detta?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-17 13:04

Hallå i stugan!

Mycket möjligt att den här frågan besvarats tidigare. Frågeställningen följande:
Jag har för närvarande fyra stycken skrivbord i Mission Control. Om jag byter skrivbord 1's bakgrundsbild. Hur får jag att dem andra skrivborden tar del av samma bakgrundsbild, utan att behöva byta till samma bakgrundsbild på resterande tre? Har inte hittat någon funktion
där man typ kryssar i, "byt skrivbordsbakgrund på alla dina skrivbord"

Ursprungligen av Trino:

Hallå i stugan!

Mycket möjligt att den här frågan besvarats tidigare. Frågeställningen följande:
Jag har för närvarande fyra stycken skrivbord i Mission Control. Om jag byter skrivbord 1's bakgrundsbild. Hur får jag att dem andra skrivborden tar del av samma bakgrundsbild, utan att behöva byta till samma bakgrundsbild på resterande tre? Har inte hittat någon funktion
där man typ kryssar i, "byt skrivbordsbakgrund på alla dina skrivbord"

Du är nog i dagsläget tvungen att byta bakgrundsbilderna manuellt. Det finns inte något sätt att byta alla samtidigt i dagsläget. Huruvida detta är en miss från Apple eller inte är svårt att säga, men grundtanken är ju att man ska kunna ha olika bakgrundsbilder.

Lion MAIL är inte trevligt ? Är en stor bugg...

Kan man nedgradera till Snow MAIL ?
Tex, går det seeeeeegt att klicka sig igenom mailen. Har man RSS feeds och vill supersnabbt klicka igenom 50 meddelanden tar det en evighet, det är som om att meddelandena bara är inlästa delvis som på iPhone ?

Ursprungligen av Firechild:

Lion MAIL är inte trevligt ? Är en stor bugg...

Kan man nedgradera till Snow MAIL ?
Tex, går det seeeeeegt att klicka sig igenom mailen. Har man RSS feeds och vill supersnabbt klicka igenom 50 meddelanden tar det en evighet, det är som om att meddelandena bara är inlästa delvis som på iPhone ?

Du kan välja att använda samma utseende på i Snow Leopard. Det fungerar smidigare.

En liten småkul översättningsbug i itunes store från itunes 10.4 64bit i os x 10.7.1. Snälla Apple välj 1 språk i er inforuta även om svengelska är rätt kul ibland.

Jag kan inte slänga saker i papperskorgen längre utan att skriva in min kod, är detta en bugg eller har jag råkat pillat på något ?

Ursprungligen av Hans hager:

Jag kan inte slänga saker i papperskorgen längre utan att skriva in min kod, är detta en bugg eller har jag råkat pillat på något ?

Det är som tidigare. Om du "äger" filen så är det bara att kasta ut den.

Om du tar info på en fil och ser att du äger den men ändå tvingas okeja då är något fel. Har du provat med en omstart och/eller reparation av skivbehörigheterna?

Har provat allt inget hjälper
Jag får leta vidare )

Ursprungligen av Hans hager:

Har provat allt inget hjälper

Vad är "allt"? Om du berättar vad du har provat, så kan vi kanske komma med fler tips.

Det låter som ett problem med rättigheter/ägare till filerna.

Ursprungligen av Hans hager:

Har provat allt inget hjälper
Jag får leta vidare )

Välkommen till det skumma 'behörighetskriget' på Lion.
Mycket strul med det för del - just nu lugnt på min.

Ursprungligen av Hans hager:

Har provat allt inget hjälper
Jag får leta vidare )

Jag hade samma problem tidigare. Det hade blivit en ändring efter uppdateringen i
Systeminställningar
Övrigt
Mac OSX
Under OSX kolla hur det är valt.
Se mitt exempel - det löste problemet för mig.

Men har du kollat behörigheterna på en fil som strular?
Du borde börja där.

Jag är inte nöjd med Lion hittills. Båda mina datorer (MacBook Pro från 2008 och min tämligen nya iMac 2.8 GHz i7) känns allmänt långsammare med fler badbollar. Det mest irriterande är dock wifi-funktionen. Sedan några dagar tillbaka vägrar Lion att lira med mitt BBB-modem/router (Xavi 5258). Med iPhonen funkar det utmärkt, så modemet tycks vara okej. Jag har kopplat in en gammal trådlös Belkin-router till Xavin och den routern funkar med Lion. Jag ångrar att jag lämnade SL. Då funkade allt som det skulle.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag är inte nöjd med Lion hittills. Båda mina datorer (MacBook Pro från 2008 och min tämligen nya iMac 2.8 GHz i7) känns allmänt långsammare med fler badbollar. Det mest irriterande är dock wifi-funktionen. Sedan några dagar tillbaka vägrar Lion att lira med mitt BBB-modem/router (Xavi 5258). Med iPhonen funkar det utmärkt, så modemet tycks vara okej. Jag har kopplat in en gammal trådlös Belkin-router till Xavin och den routern funkar med Lion. Jag ångrar att jag lämnade SL. Då funkade allt som det skulle.

Jag förutsätter att du uppdaterat till 10.7.1? Jag hade ibland några mindre störande, intermittenta WLAN-problem med 10.7.0, men de försvann helt med uppdateringen.

Ursprungligen av Capeman:

Jag förutsätter att du uppdaterat till 10.7.1? Jag hade ibland några mindre störande, intermittenta WLAN-problem med 10.7.0, men de försvann helt med uppdateringen.

Det blev faktiskt värre med 10.7.1. Nu får jag oftast ett utropstecken i wifi-symbolen när jag väljer Xavin. Ibland funkar det men det är alltför sällan.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-23 10:36

Har du tagit bort kopplingen till det trådlösa nätverket och sedan gjort om den igen?
Hade problem med både min MBP och damens MB, men att ta bort det trådlösa nätverket och sedan lägga till det igen löste det.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Det blev faktiskt värre med 10.7.1. Nu får jag oftast ett utropstecken i wifi-symbolen när jag väljer Xavin. Ibland funkar det men det är alltför sällan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-23 10:38

Utropstecken i WiFisymbolen betyder att något är felinställt, t ex Routeradressen eller DNS. Kolla dessa.

Jag tycker det är så tråkigt när alla skeptiker får rätt och jag i min ohöljda optimism inför nyheter får böja mig, men nu är det nog tyvärr ett faktum. Jag kör Lion på min MBP 13" utan större mankemang. Den för mig nya instabiliteten och en och annan badboll är väl det värsta jag råkat ut för. Det kan också hitta på att hända att WiFi:n är segare, skulle nästan vilja vara beredd att tro att felet ligger i kommunikationen mellan just Apples egna Airport-produkter och 10.7, snarare än i själva datorns system, för jag upplever inte samma seghet i andra trådlösa nätverk. Men det är bara spekulation.

Nu till det verkliga problemet:
Min flickvän har en MBP 17" i7 med SSD (ja, hon har en värre dator än mig. Och nej, hon surfar, lägger in bilder i iPhoto och kollar mail. Inget annat) och den har totalt ballat ur med 10.7. Just nu sitter jag och installerar om systemet, för till slut fungerade varken tangentbord eller styrplatta som de skulle! Tangentbordet slutade reagera på vissa tangenter och styrplattan ctrl-klickade vid vanlifr enkelklick. Magic Mouse och Apples trådade lösa tangentbord fungerar dock, så jag är lite fundersam om det kan vara ett hårdvarufel.
Samtidigt är den seg som sirap. Tänker länge och gör saker olidligt lååååååångsamt. Som ex.vis vanlig Time Machine backup eller att lista objekt i en mapp.
Måste bara fråga alla erfarna macister här på 99 vad ni anser om felkällan?

Jag kör Macbook Air 2011, i5 och 4gb ram 128gb och när jag kopplar upp den mot en extern skärm finns inte arrangemang i skärm inställningarna? Det står bara display-color. Vill kunna öppna locket utan att den byter skärm. Vad har hänt?

FCPX funkar uselt med Lion - mycket snappier med SnowLeopard. Lion har faktiskt något som är vajsing med minneshanteringen - det är ju ett allvarligt problem djupt nere i koden. Man förvånas över att dom inte ens har koll på sådant när dom släpper mjukisar - deras eget videoprogram funkar alltså dåligt med deras eget OS.

Annars gillar jag Lion - det är vackert...men det har ju en viss latency i vissa kommandon...detta är dock typist för "nya" OS - jag är övertgad om den intrimningen är fixad snart. På jobbet skulle jag dock inte installera Lion även om någon höll en Smith&Wesson mot tinningen :-D. Det lär nog dröja till...typ...10.7.4. Men det beror mest på att tredjepartare inte hänger med i svängarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-03 20:34

Tycker det mesta funkar riktigt bra utom sök i Mail, inte en sökning funkar. Använder jag Spotlight så hittas de mail jag söker men inte Mails egen sök… Det är en bugg jag hoppas Apple fixar snabbt.

För mig är det tvärtom - sök i Mail funkar fint, men Spotlight hittar nästan ingenting...men det har ju i.o.f.s. aldrig Spotlight gjort.

Ursprungligen av stile:

Tycker det mesta funkar riktigt bra utom sök i Mail, inte en sökning funkar. Använder jag Spotlight så hittas de mail jag söker men inte Mails egen sök… Det är en bugg jag hoppas Apple fixar snabbt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-04 10:53

Provat att ta bort databasen för mail? Mail slowing you down? Rebuild its database | TUAW - The Unofficial Apple Weblog
Notera att placeringen har ändrats, hittade filen under ~/Library/Mail/V2/MailData på min OSX Lioninstallation.

Ursprungligen av stile:

Tycker det mesta funkar riktigt bra utom sök i Mail, inte en sökning funkar. Använder jag Spotlight så hittas de mail jag söker men inte Mails egen sök… Det är en bugg jag hoppas Apple fixar snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 11:52
Ursprungligen av Drakfot:

Provat att ta bort databasen för mail? Mail slowing you down? Rebuild its database | TUAW - The Unofficial Apple Weblog
Notera att placeringen har ändrats, hittade filen under ~/Library/Mail/V2/MailData på min OSX Lioninstallation.

Tack Drakfot, det räckte med "Bygg om" i Mail (ligger under Brevlåda ifall någon annan har samma problem som jag hade). Nu funkar sökningarna även i mail som de ska

Ursprungligen av stile:

Tycker det mesta funkar riktigt bra utom sök i Mail, inte en sökning funkar. Använder jag Spotlight så hittas de mail jag söker men inte Mails egen sök… Det är en bugg jag hoppas Apple fixar snabbt.

Håller med Zimmerman, sökfunktionen i Lion-Mail är grymt bra! Jag vet att jag inte borde, men jag använder Mail till allt från att spara texter till bra-att-ha-saker. Snabbt och enkelt, och nya Mail är betydligt snabbare och duktigare på att hitta saker.

WiFi Problemet (skakig uppkoppling, hittar inte nätverket, får time out etc) är tillbaks igen efter en tid med senaste uppgraderingen som "löste" det hela. Installerade om allt rent på Min MBP 13" I7 2011 men fortfarande samma problem. WIndows 7 via Bootcamp har dock inga problem som helst.. Lite tröttsamt.

  • Medlem
  • 2011-09-11 09:22

Konstigt att så många har problem med wifi under Lion. Min mor kunde inte köra trådlöst hemma förut när hon hade en pc, men nu när hon köpte en imac med Lion så funkar det trådlösa klockrent. Likså hemma hos mig så funkar två macar, ipad, iphones och Apple tv att köra trådlöst. Men inte min pc med win7. Där funkar det inte ens med nätverkskabel, men byter jag och stoppar in samma kabel i min g4 så snurrar det igång.

  • Medlem
  • 2011-09-11 11:47

Mitt wifi är likadant. De flesta gångerna fungerar de klockrent, men i grova drag 20-25% av gångerna, så går det inte igång automatiskt, utan jag får välja nätverket igen. Då funkar det, men någon gång har jag fått time out, men då är det bara att försöka en gång till så funkar det!
Och ja, det fungerade utan några problem alls i SL.

Bevaka tråden