Installera Lion, GUID?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena

Jag kör idag SL och tankade precis ner Lion. När jag ska installera det står det att min disk inte är partitionerad med GUID schemat och att jag ska fixa detta med "Skivverktyg > Markera hårddisken > Välja fliken Partitionera > Välja volymenheten > Klicka på alternativ"

Problemet är bara att det inte finns någon "Partitionera"-flik i skivverktyg!

Måste jag formatera om hela disken för att ändra detta? Lite trökigt att förlora all data.
Jag kör med Time Machine på en extern disk, kan jag formatera datorn med GUID och sen återskapa all den datan eller kommer den att gå tillbaka till det schemat som är nu vid en sådan återställning?

EDIT: Ok, jag hittade "Partitionera"-fliken. Dock kan jag inte klicka på "Alternativ". Den är inaktiv.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-07-21 19:29

Kan du inte bara låta installationen ha sin gång? Varför måste du starta installationen på annat medium? Lion är gjort för att bara installera över Snow Leoparden...

Nej, alltså jag drog ner det från App Store och körde den direkt i Snow Leopard. Inte kört över den på annat medium. Det ÄR vid installationen den klagar på att det inte är GUID-scheme.

Screenshot:
http://cl.ly/3s1x2U0a2K3z0X0l2J2u

• Medlem
  • Lund
  • 2011-07-21 19:34
Ursprungligen av Linuus:

Nej, alltså jag drog ner det från App Store och körde den direkt i Snow Leopard. Inte kört över den på annat medium. Det ÄR vid installationen den klagar på att det inte är GUID-scheme.

Screenshot:
Skärmavbild 2011-07-21 kl. 19.32.26.png

Aha ok. Då hade jag om jag varit som du även passat på att lägga installationsfilen på något annat medium, för när väl installationen är klar så försvinner installationsfilen. Föresten låter det skumt, med tanke på att även SL kräver GUID. Som du sa, i värsta fall får du väl installera om allt, men att du inte skulle ha en partitioneraflik i skivverktyg låter ju skumt... Startade du på SL-skivan då eller?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Aha ok. Då hade jag om jag varit som du även passat på att lägga installationsfilen på något annat medium, för när väl installationen är klar så försvinner installationsfilen. Föresten låter det skumt, med tanke på att även SL kräver GUID. Som du sa, i värsta fall får du väl installera om allt, men att du inte skulle ha en partitioneraflik i skivverktyg låter ju skumt... Startade du på SL-skivan då eller?

Jag hittade Partitionera-fliken till slut. (Editerade mitt första inlägg om detta)

Det verkar som min disk använder MBR (Master Boot Record?)
Ska det gå att ändra partitions-schema utan att formatera disken eller kommer jag få formatera i vilket fall som helst?

Om ja, kan jag göra en återställning från min Time Machine eller får jag tbx det gamla schemat (MBR) då?

Hittade detta i en gammal tråd på macrumors:

Citat:

1. Boot from the Snow Leopard Install DVD by holding the C key while booting
2. Instead of installing Snow Leopard, choose Utilities > Disk Utility from the menu and choose tab Partition.
3. Set 1 or more partitions and choose GUID. This wil erase everything and create new partition(s). You will get everything back later from your Time Machine backup.
4. Now Install Snow Leopard
5. After installing you get to a screen that says "Do You Already Own a Mac?". Choose the option to transfer information from a Time Machine backup (make sure the HD that contains the TM backup is connected). Choose the TM backup and presto, your original files and settings will be put back.

Någon som vet att detta funkar?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-21 23:39

Japp, det funkar.
Men hur har du fått MBR??? Det har jag bara sett på externa diskar...

Ursprungligen av kenjon:

Japp, det funkar.
Men hur har du fått MBR??? Det har jag bara sett på externa diskar...

Jag bytte disk i macbooken för ett tag sedan till en 500GB. Förmodligen formaterade jag den fel då och sen återställde min Time Machine-backup.

Hur som helst...
Formaterade med GUID, körde in SL, återställde min backup från Time Machine och uppdaterade till 1.6.8, sen in med Lion! Tog ett bra tag men verkar funka fint nu

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-22 09:57

OK köper du en ny disk är de ofta formaterade med MBR, så troligen gjorde du ingen formatering utan bara installerade då.
Gött att det funkade så bra nu!

1
Bevaka tråden