Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Du har uppenbarligen något större fel på din dator. Har nog inte så mycket med Lion i sig att göra, även om Lion har utlöst det.

Var inga problem med Snökatten, datorn är helt ok, det började med Lion och jag är inte ensam med mystiska behörighetsproblem. Får väl se vad som händer. Tur jag bara installerat Lion på MBA'n inte på iMacen ännu. Vill nog ha mer stabilitet för det

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-03 23:33

Återigen ett problem som tidigare fanns i tidiga versionerna av SL. Då man trycker på musikknapparna på tangentbordet i t.ex. Spotify eller VLC så öppnas per automatik iTunes. Detta löstes i en bug-fix för SL men verkar nu vara tillbaka.. Ett steg framåt två steg bak?

Ursprungligen av iPilot:

Återigen ett problem som tidigare fanns i tidiga versionerna av SL. Då man trycker på musikknapparna på tangentbordet i t.ex. Spotify eller VLC så öppnas per automatik iTunes. Detta löstes i en bug-fix för SL men verkar nu vara tillbaka.. Ett steg framåt två steg bak?

Detta händer inte för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-04 05:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Detta händer inte för mig.

Har du något tillagt i Terminalen manuellt för detta sedan tidigare?

Ursprungligen av iPilot:

Har du något tillagt i Terminalen manuellt för detta sedan tidigare?

Nej, det har jag inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-04 12:50
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nej, det har jag inte.

Märkte nu att det endast gäller knappet "Play/Pause" med andra ord F8. De andra knapparna ingriper inte i iTunes vid användning. Så var det dock inte förr i SL (efter bug-fixen).

"Spara aktuell version" hade varit mer begripligt än "Spara en version". Men jag kan förstå om "aktuell" ansågs för långt i menyn... I övrigt tycker jag det är intressant med inbyggd versionshantering i operativsystemet, istället för att vara tillhandahållet i vissa program.

Ursprungligen av Raphael:

"Spara aktuell version" hade varit mer begripligt än "Spara en version"...

Skulle inte förvåna mig om det heter så om man kör OS'et på engelska, kanske nån som gör det kan svara på det

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Skulle inte förvåna mig om det heter så om man kör OS'et på engelska, kanske nån som gör det kan svara på det

Nope, "Save a Version".

Korkat..

Ursprungligen av keptang:

Nope, "Save a Version".

Korkat..

Man vänjer sig väl så småningom o finns det ett snabbkommando så slipper man ju titta i menyn överhuvudtaget

Ursprungligen av Raphael:

"Spara aktuell version" hade varit mer begripligt än "Spara en version". Men jag kan förstå om "aktuell" ansågs för långt i menyn... I övrigt tycker jag det är intressant med inbyggd versionshantering i operativsystemet, istället för att vara tillhandahållet i vissa program.

Crap.. Tack för att du kollade upp det dock

  • Medlem
  • City
  • 2011-08-04 09:30

Vad är det för ljushuvud som har döpt om "Spara/Spara som" till "Spara en version" i textredigeraren?
"Spara som" finns inte kvar längre och jag sparade nyss över min version.

"Spara EN version", inte sparar man väl flera versioner samtidigt...
Innan kunde man köra "Spara som" och så skrev man in filnamnet, nu måste man trycka på duplicera, trycka på ok, efter det då...dyker det upp "Spara..." i menyn.

Den här typen av meningslösa och rent av idiotiska ändringar gör mig mer sur än andra problem.

Ursprungligen av kraspor:

Vad är det för ljushuvud som har döpt om "Spara/Spara som" till "Spara en version" i textredigeraren?
"Spara som" finns inte kvar längre och jag sparade nyss över min version.

"Spara EN version", inte sparar man väl flera versioner samtidigt...
Innan kunde man köra "Spara som" och så skrev man in filnamnet, nu måste man trycka på duplicera, trycka på ok, efter det då...dyker det upp "Spara..." i menyn.

Den här typen av meningslösa och rent av idiotiska ändringar gör mig mer sur än andra problem.

Det är samma fenomen när det gäller att spara en fil i förhandsvisning som pdf. Tidigare kunde man "spara som" - nu får man välja "exportera", exempelvis till desktop, och kan då välja format - pdf i det här fallet.

  • Medlem
  • City
  • 2011-08-04 09:54
Ursprungligen av adress@mac:

Det är samma fenomen när det gäller att spara en fil i förhandsvisning som pdf. Tidigare kunde man "spara som" - nu får man välja "exportera", exempelvis till desktop, och kan då välja format - pdf i det här fallet.

Ibland lär man sig att anpassa sig efter OS X och deras förändringar, vilket ofta kan leda till något bra men många ändringar med Lion känns som att dom tappat fokus från användaren. Vet inte hur denna ändringen hjälper de okunniga.
Jag har stängt av funktionen för automatiskt sparande men då och då när jag öppnar program så finns alla mina gamla filer öppna, mycket störande och är ett hot om man har känslig information.

@lappen71
Också en meningslös ändring, varför kan man fråga sig då det uppenbarligen fungerat bra innan. Tror inte det har kommit in några proteststormar kring detta som gjort att dom ändrar det till att ladda om.

(Minst lika irriterande är det med webbläsaren i iOS. Man kan inte spara det man var inne på senast för att läsa senare utan att skiten laddas om.)

Dessa problem tycker jag inte man kan relatera till enbart pro-användarna, detta är i mina ögon allmänna försämringar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-04 10:09
Ursprungligen av kraspor:

@lappen71
Också en meningslös ändring, varför kan man fråga sig då det uppenbarligen fungerat bra innan. Tror inte det har kommit in några proteststormar kring detta som gjort att dom ändrar det till att ladda om.

Enda fördelen jag ser med att sidan laddas om är när man läser på forum är att tråden markeras som läst.
Annars så ser jag absolut ingen fördel med det för sitter man med långsam uppkoppling blir upplevelsen hackig och ryckig.
Nu sitter jag på 50/50 lina hemma så där är det ingen problem men använder jag iPhone som modem blir det en fördröjning.
Man hinner börja läsa och vips så laddas sidan om och man undrar va fan som hände.

Ursprungligen av kraspor:

Ibland lär man sig att anpassa sig efter OS X och deras förändringar, vilket ofta kan leda till något bra men många ändringar med Lion känns som att dom tappat fokus från användaren. Vet inte hur denna ändringen hjälper de okunniga.

Den hjälper de okunniga, och oss andra, i så måtto att det är en del av att allting autosparas och versionshanteras i stället för att man själv ska behöva trycka kommando-S stup i kvarten. Bytet till att "Spara som" bytts mot "Spara en version" gör att man snarare får samma funktionalitet som "Exportera", i de program som har det alternativet - d.v.s. att man sparar en ögonblicksbild av det man har framför sig, men att man fortsätter arbeta på huvuddokumentet (visst är det så? sitter vid en urtida windowsburk på jobbet just nu ). Jag tror det är ganska väl genomtänkt, eftersom man fortsätter arbeta på samma tidslinje. Det är ovant för mig med, men jag inbillar mig att det är som när OS X kom och man inte längre bestämde över hur mycket minne varje program tilldelades.

Apropå varför det heter "Spara en version" så är det helt enkelt grammatiskt fult att ha det i obestämd form.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-04 10:31
Ursprungligen av kraspor:

Vad är det för ljushuvud som har döpt om "Spara/Spara som" till "Spara en version" i textredigeraren? "Spara som" finns inte kvar längre och jag sparade nyss över min version.

Var gång du trycker på Spara en version så sparas en ny version av samma dokument.

Vill du se föregående version trycker du på Återgå till sparat och får upp alla tidigare versioner i ett gränssnitt som liknar TimeMachine.

Ursprungligen av kraspor:

Vad är det för ljushuvud som har döpt om "Spara/Spara som" till "Spara en version" i textredigeraren?
"Spara som" finns inte kvar längre och jag sparade nyss över min version.

"Spara EN version", inte sparar man väl flera versioner samtidigt...
Innan kunde man köra "Spara som" och så skrev man in filnamnet, nu måste man trycka på duplicera, trycka på ok, efter det då...dyker det upp "Spara..." i menyn.

Den här typen av meningslösa och rent av idiotiska ändringar gör mig mer sur än andra problem.

Om du tittar till höger om dokumentets titel längst upp i mitten på fönstret får du fram en liten pil med tillhörande drop-downmeny. Där kan du backa till tidigare sparade versioner. Detta är en feature i Lion. Kolla på Lion-sidan på Apples hemsida och leta upp nya funktioner i Lion. Suveränt är detta tycker jag.

  • Medlem
  • City
  • 2011-08-06 07:23
Ursprungligen av pmarriott:

Om du tittar till höger om dokumentets titel längst upp i mitten på fönstret får du fram en liten pil med tillhörande drop-downmeny. Där kan du backa till tidigare sparade versioner. Detta är en feature i Lion. Kolla på Lion-sidan på Apples hemsida och leta upp nya funktioner i Lion. Suveränt är detta tycker jag.

Att jag sparade över mitt dokument var det minsta problemet egentligen antingen stänger man utan att spara eller kör kringla+z för att ångra.

Funktionerna och benämningarna är (eller uppfattas) uppenbart sämre än tidigare på ett par punkter. Versionshistorik och hantering är mycket bra för ovetande eller de som behöver dem. Själv har jag aldrig behövt gå tillbaka till något dokument, någonsin tror jag och hade gärna sett en mycket stor on/off-knapp, dels för prestandan men också de extra steg man nu får dras med.
Sannolikt kommer jag att öppna upp mig för att använda tredjepartsprogram för textredigering etc något som jag tyckte var onödigt när allt innan funkade snabbt och enkelt. Kan tyckas som små detaljer men till slut sitter man endast på tredjepartsprogram och blir beroende av uppdateringar etc och allt det pgr av försämringar på redan bra produkter.
För mycket missar bara för att få in denna feature, hoppas på botgöring.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-04 09:42

En sak som jag retar mig på i Lion är att varje gång man går bakåt eller framåt i historiken i webbläsaren uppdateras sidan.
Med Snow Leopard om man skrev ett inlägg i ett forum och råkade trycka fel så man bytte sida var det bara att gå ett steg bakåt i webbläsaren så fanns allt man skrivit.
Men nu med Lion så uppdateras sidan varvid den information som fanns försvinner.

  • Medlem
  • 2011-08-04 13:20

Jag tycker att många av klagomålen är besynnerliga då det finns inbyggda lösningar på dem, dvs att det är en inställningsfråga.
Trådskaparen börjar med en rad klagomål för att själv peka ut lösningarna. Tråden rubrik borde kanske ha varit "Dåliga förval på inställningar av ny utformning av gränssnittet" eller nåt sånt (fast kortare...).

Det har varit något irriterande att det inte fungerar med gester i Google Chrome. Är det någon som vet om nya version 13 har åtgärdat detta och har fullt stöd för de funktioner och de ändringar som kom med Lion?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-04 14:20
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det har varit något irriterande att det inte fungerar med gester i Google Chrome. Är det någon som vet om nya version 13 har åtgärdat detta och har fullt stöd för de funktioner och de ändringar som kom med Lion?

Om du håller nere alt medan du sveper så funkar det. Iaf med Magic Mouse.
Men muspekaren får inte stå på en länk, då funkar det inte.

Ursprungligen av AndyK:

Om du håller nere alt medan du sveper så funkar det. Iaf med Magic Mouse.
Men muspekaren får inte stå på en länk, då funkar det inte.

Installerade Chrome och testade. Det fungerar inte med ALT på en trackpad (om jag inte gör fel).

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-04 15:06
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Installerade Chrome och testade. Det fungerar inte med ALT på en trackpad (om jag inte gör fel).

Jag sveper med två fingrar på musen, det brukar betyda tre fingrar på trackpaden.
Vet inte om det gör någon skillnad i Chrome dock.

Ursprungligen av AndyK:

Jag sveper med två fingrar på musen, det brukar betyda tre fingrar på trackpaden.
Vet inte om det gör någon skillnad i Chrome dock.

Du gör fel. Testa med två, tre eller fyra fingrar.

En sak jag stör mig över är att min mbp inte vaknar när jag rör toutch paden. Jag måste trycka ned den eller en tangent. Någon som vet hur man löser det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-05 05:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

En sak jag stör mig över är att min mbp inte vaknar när jag rör toutch paden. Jag måste trycka ned den eller en tangent. Någon som vet hur man löser det?

Verkar vara skillnad om man har inloggning med lösen eller ingen inloggning alls.
Med lösen räcker det med att lyfta locket så vaknar datorn,utan lösen måste jag trycka på plattan.
Har datorn gått i vila med locket öppet så har det ingen betydelse om jag har med eller utan lösen för inloggning så måste jag trycka på plattan.

Ursprungligen av barbapappa_86:

En sak jag stör mig över är att min mbp inte vaknar när jag rör toutch paden. Jag måste trycka ned den eller en tangent. Någon som vet hur man löser det?

Tror inte det går att ändra - inte hittat någon sådan kryssruta någonstans i inställningarna iaf. Dock en av de grejer jag själv gillar bäst eftersom iMacen hemma slutat spontan-tända skärmen när jag sitter och ser på film, så jag har inte direkt gjort någon djupdykning i det hela. Kanske finns någon dold inställning tillgänglig via defaults i terminalen?

Edit: Googlat lite mer och nä, det går inte att ändra. Strömspararen har helt enkelt bytt beteende till att inte reagera på musrörelser eller att man bara nuddar trackpaden. För att väcka ska man trycka på valfri knapp på mus eller tgb, dock registreras inte själva knapptryckningen utan används bara till att tända skärmen igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 19:24

Verkar inte kunna se någon lösning på att få bort kravet på lösenord efter datorn gått ur vila. Finns inte under grupper och användare, inte heller under strömsparare. Förslag?

Bevaka tråden