Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wilhelmsson:

Plus att Diablo 2 inte går och installera... pga. PowerPC-program inte stöds längre, solution ?

Behöver du ens fråga efter en lösning på problemet?

Installera 10.6.8 eller inse att du inte kan köra Diablo 2 då det inte har stöd för Intel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-09 16:42
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Behöver du ens fråga efter en lösning på problemet?

Installera 10.6.8 eller inse att du inte kan köra Diablo 2 då det inte har stöd för Intel.

Blizzard är ganska duktiga på att uppdatera gamla spel så de fortsätter fungera. Skriv till dem och fråga.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-09 17:02
Ursprungligen av Erik.dv:

Blizzard är ganska duktiga på att uppdatera gamla spel så de fortsätter fungera. Skriv till dem och fråga.

Inte i detta fall. De erbjuder support till OS X 10.6
Battle.net - English Forums -> Mac OS X 10.7 Support

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-09 17:20
Ursprungligen av wilhelmsson:

Plus att Diablo 2 inte går och installera... pga. PowerPC-program inte stöds längre, solution ?

Battle.net - English Forums -> Guide to playing Diablo 2 on Mac OS 10.7 Lion

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Behöver du ens fråga efter en lösning på problemet?

Installera 10.6.8 eller inse att du inte kan köra Diablo 2 då det inte har stöd för Intel.

Finns faktiskt folk som lägger ner lite tid på lösningar även om det officiellt inte supporteras.

Tack!! Ska fixa "lite" tid att ägna åt detta nån gång snart...=)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-06 05:33

Testade också att ladda ner från den officielle webbplatsen och mountade utan problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-06 11:36

Ok, men vad kan du vara problemet tro?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-06 22:44

Har, sedan installation av Lion, ibland fått problem med ljudet/ljudkortet. När jag trycker på volymknapparna så händer ingenting, rutan kommar upp i mitten av skärmen men högtalaren i den är mörkgrå samt att det är en vit ring med streck i nedanför. Startar jag om datorn kan det plötsligt börja fungera.

Vad är (eller blir) fel ibland?

Ursprungligen av CEk:

Har, sedan installation av Lion, ibland fått problem med ljudet/ljudkortet. När jag trycker på volymknapparna så händer ingenting, rutan kommar upp i mitten av skärmen men högtalaren i den är mörkgrå samt att det är en vit ring med streck i nedanför. Startar jag om datorn kan det plötsligt börja fungera.

Vad är (eller blir) fel ibland?

Datorn tror att en optisk ljudkälla är inkopplad i ljudingången, testa o rensa med pincett.

Ni som tycker att Lion har segat ner datorn, jag petade in 10.7.2 GM i min MBP igår och tycker att allt går rappare. Har inga vetenskapliga belägg för det jag säger men min högst subjektiva känsla är att allt flyter på bra mycket snabbare.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-11 09:46

Låter ju inte så tokigt.
Bara att hoppas att det inte bara är en känsla, utan realitet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-11 09:58

Hoppas här med. Lion är för segt på i7.

Jag blir inte klok på personer som säger att Lion är slött och segt. Jag kör en Intel Core 2 Duo (2.26Ghz) med 2GB internminne. Nya 10.7.1 flyter på helt suveränt - förutom de få gånger som jag haft Safari på för länge eller när jag försöker packa upp en del arkiv. Inget av de två senare är dock så konstigt med tanke på att jag har väldigt lite internminne.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-11 11:17
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag blir inte klok på personer som säger att Lion är slött och segt. Jag kör en Intel Core 2 Duo (2.26Ghz) med 2GB internminne. Nya 10.7.1 flyter på helt suveränt - förutom de få gånger som jag haft Safari på för länge eller när jag försöker packa upp en del arkiv. Inget av de två senare är dock så konstigt med tanke på att jag har väldigt lite internminne.

Mitt Lion går heller inte slött på Core2Duo, hur fint som helst, men på i7 iMac saggar det ner helt. Två användare är bara att glömma.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-11 10:52

Min iMac går inte heller slött, men lite färre badbollar hade inte skadat. Jag kör en hel del Aperture, så att stoppa i lite mer minne (har 4 Gb nu) hade nog tagit bort en del av badbollarna.

Jag kör nästan alltid Windows XP under Fusion på min och det norpar lite prestanda. Det märks mer på Lion än på SL, plus att man har en hoper andra program igång samtidigt. Kör man dessutom dubbla skärmar på sin MBP så blev det en rejäl skillnad i prestanda med Lion. Nu känns det mycket rappare. Innan hackade det, nu flyter det.

Kan säga att Lion fick en rejäl speed-boost, speciellt vad gäller när det varit igång ett tag, efter att jag plutta in totalt 12 gig ram istället för tidigare 4 gig i min mid-2010 iMac i3 21,5". Datorn blev rejält mkt segare iom Lion, men nu märks det ingen skillnad längre tycker jag. Trevligt dock att 10.7.2 verkar snabba upp datorerna generellt.

Jag kör första versionen av 27" iMac (2009) med i7-processor, och jag tycker burken blev märkbart segare iom Lion. Kör "bara" 8Gb minne, sugen på att stoppa in 12-16 och att se om det hjälper (använder ofta ganska mycket minne, men inte mer än när jag körde SL).

Det är säkert nämnt tidigare men jag har inte tid att läsa hela tråden. Är det någon som vet hur eller om man ens kan lägga till eller ta bort antalet spaces? Och om det går att få det att hoppa från den ena kanten till andra direkt?

Ursprungligen av storjoel:

Och om det går att få det att hoppa från den ena kanten till andra direkt?

Ctrl+höger/vänsterpil för att gå mellan desktops, och ctrl-siffra för att hoppa till den desktopen. Dvs t ex Ctrl+1 för att hoppa till den desktop som ligger längst till vänster.

Upptäckte just att man sköter sådant utanför systeminställningarna, närmare bestämt i Exposévyn. Eller mission control som det nu heter.

Jag såg att ett irritationsmoment har försvunnet iom 10.7.2. Numera kan man sortera om alla desktops genom att dra dem till önskad ordning.

Tack för det Apple!

Jag har en 27-tums iMac 2,8 GHz i7 med 8 GB internminne och utöver att jag tycker att datorn har blivit betydligt segare med Lion, stängs den av när den går i vila. Med 10.7.1 stängdes den "bara" av när jag valde vila under äpplet. med 10.7.2 stängs den av även när datorn själv sätter sig i vila. Jag har helt enkelt fått sätta inställningarna på att aldrig sätta datorn i vila, tills vidare. Vad kan detta bero på och är det någon vänlig själ som har en lösning?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-17 09:45

Samma här, likadan dator och minnesmängd. Otroligt seg och till sist tvärhängde sig datorn. Startade upp från reparationspartitionen, eller vad det heter, och körde Skivverktyg/reparera skiva. Den hittade en massa fel och, som till skillnad från tidigare versioner, lyckades att reparera allt. Omstart och nu rullar det på bättre än det någonsin gjort på den här maskinen.

Edit: Updaten av Aperture, för er som använder det programmet, rekommenderas verkligen också. Det där lite sega och dröjande beteendet är som bortblåst. jag kör med en EOS 5Dmk2 i RAW så filerna är ju ganska bajtiga men som sagt, en bra update.

Hej,

En liten - men när den saknas så blir det en stor detalj. Idag kan man inte längre se antal objekt och hur mkt utrymme som är tillgängligt på den valda enheten. stort problem och irritationsmoment för mig.

Har inte haft tid att gå igenom alla inlägg i tråden. Men är det någon som vet hur man ändrar detta vore jag lycklig

Ursprungligen av el gringo:

Hej,

En liten - men när den saknas så blir det en stor detalj. Idag kan man inte längre se antal objekt och hur mkt utrymme som är tillgängligt på den valda enheten. stort problem och irritationsmoment för mig.

Har inte haft tid att gå igenom alla inlägg i tråden. Men är det någon som vet hur man ändrar detta vore jag lycklig

Innehåll>Visa statusfält, i Finder-menyerna

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-18 12:32
Ursprungligen av Anders Båth:

Innehåll>Visa statusfält, i Finder-menyerna

Förstog inte riktigt vad el gringo menade innan jag läste ditt inägg (eftersom jag hade infon som han sa saknades)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-19 17:28
Ursprungligen av el gringo:

Hej,

En liten - men när den saknas så blir det en stor detalj. Idag kan man inte längre se antal objekt och hur mkt utrymme som är tillgängligt på den valda enheten. stort problem och irritationsmoment för mig.

Har inte haft tid att gå igenom alla inlägg i tråden. Men är det någon som vet hur man ändrar detta vore jag lycklig

Finder, menyreden --> Innehåll --> Visa statusfält.
(Visa sökvägsfält kan vara bra också).

förlåt om jag var otydlig hittade det - tack!

  • Medlem
  • 2011-10-19 17:18

Efter den senaste uppdateringen, så synkar inte längre iSync mina kalenderhändelser. Någon som vet vad detta kan tänkas bero på, och hur man löser det?

Bevaka tråden