Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du installerat Mac OSX 10.7 Lion?

Tråden skapades och har fått 167 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-07-22 00:38
Ursprungligen av Arimos:

Jag kan inte byta bakgrundsbild. Att högerklicka på skrivbordet och välja Ändra skrivbordsbakgrund funkar inte (händer inget), samt att det inte finns någon ikon för det i Systeminställningarna. Märkligt.

Löste sig med en omstart...
Men nu kan jag inte se mina inköp i App Store...

Verkar lite buggigt, men så är det väl i början.

Jag upptäckte ett problem med SneakPeek Pro och SneakPeek Photo (Quicklook plugin). Filnamnet överst i fönstret blir knasig. Jag skickade frågan till deras support och de meddelade att det kommer en fix inom kort.

Kom på en till grej nu som strular i nya Safari. Bifoga filer här på 99mac!
Jag har lyckats bifoga två bilder idag men efter mycket svordomar...

Titta på den biten...

4-5 timmar kvar.....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-21 23:03

Angående Nordea och e-leg. Jag gjorde nyss några ärenden och "skrev under" saker med hjälp av e-legitimation i Lion och Firefox 3.6. Det är inte omöjligt att få det att fungera.

En snabbis:

Med vilken blir min dator snabbast? MPB 2011

10.6 Snow Leopard
Eller
Lion?

Lika snabbt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-22 07:35

Hmm, alltså mer än jag som har detta problem...

Btw Capeman, varför "gillade" du ovanstående inlägg? Det är ju ett problem

Ursprungligen av zinned:

Hmm, alltså mer än jag som har detta problem...

Btw Capeman, varför "gillade" du ovanstående inlägg? Det är ju ett problem

Hahaha lite otydligt, jag har suttit och funderat på denna problemställning ett tag och kom fram till att jag aldrig har kunnat väcka datorn ur vila med bara touchpaden i 10.6 heller - tror jag. Sen skrev stile att han inte heller kunnat väcka datorn ur vila med touchpaden i 10.6, däremot väcka skärmen ur vila. Då kände jag mig så lättad att jag gillade inlägget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 08:16
Ursprungligen av lasselu:

Bor i skärgården med taskigt mobilt bredband så jag väntar på stickan...

Jag var faktiskt också på landet, laddade ner det med iphonen som internet tog väl sisådär 5h... Men det var det värt!

Har inte stött på några problem än. Fullscreen läget är ju fantastiskt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-22 11:04

Har kört Lion sen natten till igår och är kanonnöjd. Fler pros än cons och jag gillar många smådetaljer. Missioncontrol har fått ta mycket skit av folk men jag tror jag gillar det, måste bara lära sig att hantera det. Samma sak gäller three-thingers-swipe i Safari - det var helt nytt för mig när jag bytte till Mac för ett drygt år sedan, men man lär sig fort (vilket jag antar är tanken med Apples produkter).

Det enda jag inte förstår mig på är Launch Pad. Vad i hela friden ska det vara bra för?

Ursprungligen av ecth:

Det enda jag inte förstår mig på är Launch Pad. Vad i hela friden ska det vara bra för?

Påminna om att de även säljer iPad?

När det ligger som en ikon i dockan blir det onekligen lite kaka på kaka. Om man ändå går till dockan är det stor chans att programmet redan finns där.

Det jag funderar på är om det går att lära kollegor Launchpad med någon genväg. Jag har försökt lära kollegor och andra hur man kommandotabbar för att byta program i 10 års tid men det biter inte. Möjligen kan en Launchpad som hör ihop med ett av hörnen funka bättre.

Senast redigerat 2011-07-22 12:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-23 15:16
Ursprungligen av Anders Täpp:

När det ligger som en ikon i dockan blir det onekligen lite kaka på kaka. Om man ändå går till dockan är det stor chans att programmet redan finns där.

Just min poäng. Jag orkar inte sitta och "re-arrangea" alla program i Launchpad (finns det något smidigare sätt an drag n drop i programet?) när jag ändå har mina 5-6 mest frekvent använda program i docken.

Launchpad kräver en Mac med de nya "touchpaddarna". Jag har kört betareleasen på min gamla MBP och aldrig fattat Launchpad. Nu när jag även har uppgraderat frugans nyare MB så förstår jag poängen med Launchpad och alla andra nya gester...

Sjutton också, måste nog uppgradera min dator också

Ursprungligen av BlackSmp:

Launchpad kräver en Mac med de nya "touchpaddarna". Jag har kört betareleasen på min gamla MBP och aldrig fattat Launchpad. Nu när jag även har uppgraderat frugans nyare MB så förstår jag poängen med Launchpad och alla andra nya gester...

Vad menar du med "kräver"?

Jag utgår från att Launchpad installeras i alla macar. Den som inte har styrplatta kan klicka i Dock (ligger bredvid Finder-symbolen) eller lägga en genväg i ett aktivt hörn t ex. Man behöver inte svepa fram nästa sida utan kan lika gärna använda piltangenterna.

Ordet "kräver" får det att låta som att det inte funkar alls utan styrplatta.

En liten detalj som det förmodligen skrivits om tidigare i andra trådar...

Om man drar ut en URL till skrivbordet så det skapas en bokmärks-fil. När man använder Quicklook på den filen så läser den in och visar hela webbsidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 21:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

En liten detalj som det förmodligen skrivits om tidigare i andra trådar...

Om man drar ut en URL till skrivbordet så det skapas en bokmärks-fil. När man använder Quicklook på den filen så läser den in och visar hela webbsidan.

Ja, det var som f-n. Provade med denna sida, men då var jag inte inloggad på bilden som QuickLook visade.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-25 10:45

Kom precis hem från semestern, uppgraderade precis efter en nyinstallation av SL.

Allt känns kanon än så länge

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-27 10:01

Har inte uppdaterat min dator och htpc än, och kan faktiskt inte direkt komma på någon anledning till att göra det.
Känns bara som ett steg till att fövandla datorer till stora ipads.

Känns lite som att vi går mot detta:
‪iPad 2 Review - Hands On [HD] 17th of February 2011‬‏ - YouTube

  • Medlem
  • 2011-07-27 10:36
Ursprungligen av dhanjel:

Har inte uppdaterat min dator och htpc än, och kan faktiskt inte direkt komma på någon anledning till att göra det.
Känns bara som ett steg till att fövandla datorer till stora ipads.

Känns lite som att vi går mot detta:
‪iPad 2 Review - Hands On [HD] 17th of February 2011‬‏ - YouTube

Den var riktigt bra gjord.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-27 11:49
Ursprungligen av dhanjel:

Har inte uppdaterat min dator och htpc än, och kan faktiskt inte direkt komma på någon anledning till att göra det.
Känns bara som ett steg till att fövandla datorer till stora ipads.

Vad är det som får dig att tro att Lion gör din Mac mer lik en iPad? Bara för att Launchpad finns betyder inte det att datorn blivit mer lik iOS, mer än i just det avseendet. Jag tycker inte skillnaderna är så stora mellan SL och Lion, mer än lite tillvänjning (de som använder datorn på lite mer avancerad nivå har säkert lite andra åsikter), grundprincipen är fortfarande den samma..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-29 15:37

LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING!

Har försökt tämja Lejonet sen det lanserades och måste säga att jag ångrar djupt att jag uppgraderade från Snow Leopard som funkade utmärkt. Jag har bla följande riktigt jobbiga problem med Lion.

* Min MBP 2.8GHz 4GB har aldrig känts så långsam som efter installationen av Lion.
* Fläktarna går ofta på maxvarv och det betyder också att batteritiden försämrats kraftigt. Datorn är ständigt mycket het. i SL hördes flkäktarna sällan.
* Aktivitetskontroll visar allehanda processer som äter kraft. I SL var det aldrig så.
* Quick Time är hackigt och buggigt. (Processorerna får kämpa)
* Safari slukar minne och processorkraft som aldrig förr. Ofta segar det ner sig totalt och måste startas om.
* Funktionen att programmen startar om som de avslutades är ingen höjdare. Ofta startar man ju om ett program för att rensa upp litet så att säga.
* Nya Expose eller Mission Control visar inte alls alla fönster som tidigare. Har man 5-6 fönster i Safari så är det ett riktigt plock att hitta dem genom Mission Control.

Har alltid varit en Very early adopter sen Mac OS 3 och accepterat mycket "betatestande" men antingen har jag blivit gammal eller så kan detta vara ett riktigt svagt släpp. Normalt brukar jag ha installerat ett nytt system på husets alla datorer inom 24h. men den här gången blir det inte så. Jag råder verkligen alla att stanna på mycket väl fungerande Snow Leopard!!!

Ursprungligen av MinMac:

* Nya Expose eller Mission Control visar inte alls alla fönster som tidigare. Har man 5-6 fönster i Safari så är det ett riktigt plock att hitta dem genom Mission Control.

Är det inte detta du gör med 3 fingrar neråt på trackpad? Kolla inställningarna.

Ursprungligen av MinMac:

LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING!

Du kan ju inte gå ut med en sådan jättevarning bara för att något har gått snett vid din Lion-installation. Inget av det du beskriver är generella fel.

Här snurrar Lion på hur bra som helst (Mac Pro 2008, 8x2,8GHz, 6GB).

Default Dolder funkade inte så bra direkt efter Lion-installationen - men det kom snabbt en ny version som fixade detta. Samma med Dropbox.

Nu upplever jag inga som helst försämringar jämfört med Snow Leopard, men däremot flera nya funktioner som är bättre än i Snow Leopard.

Så nu säger jag, som en motpol till dina negativa ord:
- Det är bara att installera. Lion funkar hur bra som helst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-29 20:49
Ursprungligen av MinMac:

LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING! LION WARNING!

Jag drabbades visserligen bara av lite småbuggar, men det blev bättre av att jag formaterade hårddisken och gjorde en ren installation. Kanske kan vara värt att testa innan man avfärdar Lion?

Ursprungligen av MinMac:

* Funktionen att programmen startar om som de avslutades är ingen höjdare. Ofta startar man ju om ett program för att rensa upp litet så att säga.

Det kan du klicka bort i Systeminställningar : Allmänt

Ursprungligen av MinMac:

* Nya Expose eller Mission Control visar inte alls alla fönster som tidigare. Har man 5-6 fönster i Safari så är det ett riktigt plock att hitta dem genom Mission Control.

Prova att lägga ett kortkommando för Programfönster, använd t ex aktiva hörnen. Jag har lagt det i övre högra hörnet och snabbare går det inte att kolla vilka fönster man har bakom. Eller prova två fingrars dubbelpet på Safari-ikonen för samma vy.

Den större delen av ditt gnat har att göra med processor som jobbar på högvarv. Jag har inte sett någon nämna detta problem utan alla de första rapporterna har varit mest positiva. Så det låter onekligen som du har fått en halvdan installation. Testa att installera från scratch samt se till att alla program och tillägg är uppdaterade.

Ett tips för att uppdatera alla program är att skapa ett gratis 30-dagars testkonto på Macupdate. Använd sen deras program Macupdate Desktop så går den igenom alla program och visar vilka som finns i ny version. Ett dubbelklick på programmet och det laddas ner och installeras helt automatiskt.

Personligen kör jag även med annonsblockeraren Adblock samt flash-blockerare Click-to-plugin och det kan göra webbsurfandet rätt mycket snällare. För att prova dessa behöver man inte ens starta om Safari så det är finns inget motstånd egentligen om man vill prova. Bara att avmarkera om man inte vill nyttja det vidare sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-29 16:59

OS X 10.6.7 som jag kör nu är det absolut stabilaste och smidigaste OS jag någonsin kört på en Mac sedan 1987. Jag kommer nog att vänta väldigt länge innan jag byter.

Efter såpass många olika berättelser om hur folks datorer beter sig efter installation av Lion, är jag ännu mindre sugen på att byta. Visst blir det väl så vad det lider, men alla verkar ha egna irritationsmoment - visst, vissa nästan har nästan inga men andra har verkligen kusligt många. Småbuggar. Saker som skall komma ikapp och patchas till.

Jag är så väldigt nöjd med min älskade MBP, den snurrar på så bra med SL och sköter allt finemang, att ändra operativ just nu känns inte värt det förrän jag är hundra på att allt kommer fungera något sånär. Dessutom har jag bara varit med mac i ett år, så jag unnar mig nog några extra månader av sinnesfrid innan jag byter.

Det här forumet är verkligen toppen, det har hjälpt mig mycket under det här första året. Och jag tänker mig att det skall bli många till. Kanske inte med Lion till en början, bara...

  • Medlem
  • 2011-07-29 23:02

Är det bara jag som saknar gamla Spaces? TYycke Mission Control är krångligt.

Jag slutade använda Spaces eftersom det var samma snabbkommando för att växla mellan kalender, mail etc i Entourage som att växla mellan Spaces. Tycker det här med desktops funkar precis lika bra. Har även fimpat Entourage/Outlook.

Bevaka tråden