Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-30 18:23
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har noterat samma sak. Hittade du någon lösning?

Edit: Jag hittade en som hade samma problem på Apples forum, men förslagen på lösning där verkar inte hjälpa, jag kollade i /Library/Preferences/.GlobalPreferences men där var redan AppleLocale satt till sv_SE så det var inte problemet.

Ändras den tillbaka till 24h efter att man har loggat in igen då?

Ursprungligen av kainen:

Ändras den tillbaka till 24h efter att man har loggat in igen då?

Ja, och även vid inloggningsskärmen är det rätt (t.ex. vid uppstart eller byte av användare). Det är bara vid låst skärm som det är fel.

Jag utgår ifrån att det är en bugg från Apples sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 02:34

Vet inte om denna fråga har ställts någon annanstans, men hur tar man bort ditt användarnamn i "menybaren"? Bara jag som använder mina datorer, så känn rätt onödigt att det tår där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 10:13
Ursprungligen av bERNA.:

Vet inte om denna fråga har ställts någon annanstans, men hur tar man bort ditt användarnamn i "menybaren"? Bara jag som använder mina datorer, så känn rätt onödigt att det tår där?

Systeminställningar > Användare och grupper > Inloggning

cmd+klicka och dra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 02:52
Ursprungligen av eskimo:

cmd+klicka och dra

Det var alltså inte svårare än så!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 04:08

Så.. har nu formaterat om och installerat om Lion med den där recoverygrejjen man kan komma till för att få uppleva en clean install. Problem jag stött på:

1. Var i h*vete är min linsencnyckel? Lösning: Dra plist-filen från Time Machine-library till nuvarande Library och Word är nöjt och glatt.
2. Xcode-intallern vill att man avlsutar iTunes för att installera sig. jag stänger iTunes, men Xcode nöjer sig inte. Lösning: döda iTunes-helper i Aktivitetskontroll och Xcode installerar sig fint (men lämnar kvar sin installationsapp). (Varför måste man stänga av iTunes för att installera Xcode hur som?)
3. Man ser inte längre vilka tangentbordslayouter man byter mellan, jag som ofta växlar mellan 3st blir lite ledsen
4. Att hålla in E, O, Ä och Ö samt S ger valmöjligheter – men självklara saker som a och i ger inte en enda. Inkonsekvensen stör mig!
5. Apple lägger alla sina Appar fint på förstasidan av Launchpad och allt annat hamnar automatiskt på sida 2, detta ehuru sida 1 inte är full. Det är inte logistk, min inre aspergers ger utslag och surar.
6. MDS och Spotligts andra små medhjälpare indexerar mest hela tiden - gud varför! Sluta ät min processor!!!

Orgasmer:
Nya Mail <3. Åh!
Nya inloggningsutseendet, samt att man där kan se batteristatus (dock bara 99% ehuru fulladdat), tid och wifi.
Launchpad är inte så onödigt och kasst som jag förväntade mig det vara.
Nya GUI-utseendet på allt utom iCal. Adressboken är söt, iCal är bara fult... Saknar inte rullningslisterna (som dock envisas med att stanna i Office – SKÄRPNING MS!).
Safari är snabbare! Märkbart snabbare.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-21 06:50
Ursprungligen av Hampie:

3. Man ser inte längre vilka tangentbordslayouter man byter mellan, jag som ofta växlar mellan 3st blir lite ledsen
5. Apple lägger alla sina Appar fint på förstasidan av Launchpad och allt annat hamnar automatiskt på sida 2, detta ehuru sida 1 inte är full. Det är inte logistk, min inre aspergers ger utslag och surar.
6. MDS och Spotligts andra små medhjälpare indexerar mest hela tiden - gud varför! Sluta ät min processor!!!

3. Längst upp till höger vid klockan menar du? Man aktiverar det på samma ställe som i alla andra OS X, "Språk & Text - Inmatningskällor - Visa inmatningsmeny i menyraden"
5. Flytta dit andra program då
6. Skumt, inte märkt, indexerade hos mig direkt efter uppstart bara, sen har den inte gjort det någongång sedan dess.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 06:59
Ursprungligen av JesperA:

3. Längst upp till höger vid klockan menar du? Man aktiverar det på samma ställe som i alla andra OS X, "Språk & Text - Inmatningskällor - Visa inmatningsmeny i menyraden"
5. Flytta dit andra program då
6. Skumt, inte märkt, indexerade hos mig direkt efter uppstart bara, sen har den inte gjort det någongång sedan dess.

Den hemska blågula flaggan vill jag inte ha -- det jag menar är den HUD som kom upp under tiden man häll in cmf+mellanslag och bläddrade mellan tangentbordslayouter/inmatningsmetoder.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-21 07:04
Ursprungligen av Hampie:

Den hemska blågula flaggan vill jag inte ha -- det jag menar är den HUD som kom upp under tiden man häll in cmf+mellanslag och bläddrade mellan tangentbordslayouter/inmatningsmetoder.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 07:18
Ursprungligen av JesperA:

Hur får du dit den? Varken med eller utan ful flagga, med cmd+mellanslag eller cmd++mellanslag så syns den där fina HUD:en för mig :S...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 08:41

Jag har min imac kopplad till ytterligare en skärm. När jag skulle dra ett program från ena skärmen in till den andra skärmen i en annan screen, fick jag först dra den till samma skärm i andra screenen och sen gå in där och flytta den. detta behövde jag inte göra tidigare. Fler som stött på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 08:58

Bara jag som inte förstått nyttan med Launchpad ännu?

Kan verkligen inte se när jag ska använda den... Programmen jag startar oftast ligger ju i dockan,
Och program jag startar ibland är ju Alfred min bästa vän.

Blir ju nästan rädd då Launchpad'en dundrar igång i helskärmsläge!

/Henke

Hittar inte Airdrop i min MacBook, funkar inte detta i en lite äldre dator?

Ursprungligen av kjellebelle:

Hittar inte Airdrop i min MacBook, funkar inte detta i en lite äldre dator?

Har du kollat så den inte bara är urkryssad i Finder Preferences?

Ursprungligen av Capeman:

Har du kollat så den inte bara är urkryssad i Finder Preferences?

Ska kolla när jag kommer hem idag!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 09:37

AirDrop is supported on the following Mac models: MacBook Pro (late 2008 or newer), MacBook Air (late 2010 or newer), MacBook (late 2008 or newer), iMac (early 2009 or newer), Mac mini (mid 2010 or newer), Mac Pro (early 2009 with AirPort Extreme card and mid 2010 or newer).

Direkt från OS X Lion on the Mac App Store

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 10:17
Ursprungligen av mattiL:

AirDrop is supported on the following Mac models: MacBook Pro (late 2008 or newer), MacBook Air (late 2010 or newer), MacBook (late 2008 or newer), iMac (early 2009 or newer), Mac mini (mid 2010 or newer), Mac Pro (early 2009 with AirPort Extreme card and mid 2010 or newer).

Direkt från OS X Lion on the Mac App Store

Hur kan det vara så att en sådan funktion har en sådan begränsning?

Ursprungligen av acke:

Hur kan det vara så att en sådan funktion har en sådan begränsning?

Jag kan inte tekniska detaljerna, men det krävs särskilt hårdvarustöd i wifi-delen och det stödet kom först med dessa modeller. AirDrop bygger nån sorts peer-to-peer och inte "vanligt" adhoc-nätverk.

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-07-21 09:40

Finder: Mina finderfönster var knutna till att alltid öppnas i Space 2, nu finns ju inte spaces längre (?) så jag kan inte få fram finder. Finderfönstren visas när jag långklickar ikonen i dock, men väljer jag en av dem så dyker inget upp. De syns inte heller i mission control. Hur får jag fram dem igen?

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-07-21 10:03
Ursprungligen av loftux:

Finder: Mina finderfönster var knutna till att alltid öppnas i Space 2, nu finns ju inte spaces längre (?) så jag kan inte få fram finder. Finderfönstren visas när jag långklickar ikonen i dock, men väljer jag en av dem så dyker inget upp. De syns inte heller i mission control. Hur får jag fram dem igen?

Det löste sig: Tvångsavslutade Finder, när Finder startade om dök fönstren upp. Hade dessförinnan prövat starta om datorn, men det hjälpte inte, då var de fortfarande borta. Så tvingad omstart av Finder verkar vara det som krävs.

Hur ställer man in appar att alltid öppnas i samma space?

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-07-21 09:50
Ursprungligen av pmarriott:

Hur ställer man in appar att alltid öppnas i samma space?

Det gjorde man i Systeminställningar, Spaces om jag minns rätt. Men det finns ju inte längre kvar under systeminställningar, så jag kan inte plocka bort det.

Ursprungligen av pmarriott:

Hur ställer man in appar att alltid öppnas i samma space?

Det var några frågor om Spaces, och nån sa att det inte finns kvar men det stämmer inte riktigt. Spaces är integrerat i Mission control, gå in i det och gå med pekaren till övre högra hörnet, där lägger man till nya skrivbord. För att ställa in appar, håll ned pekaren på appen i dockan, under "Alternativ" i popupmenyn kan man välja vilket skrivbord det ska kopplas till.

Tips till alla som undrar: klicka på frågetecknet i Mission control i Systeminställningar. Sök på Spaces, det finns gott om information där.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-21 10:04

Lång tråd så jag ställer frågan här (igen om den nu är ställd tidigare)

Hur kan jag gå tillbaka eller framåt med 2 fingrar i ex. Safari och Firefox??? (eller var det med 3 fingrar? Har redan glömt..)

Riktigt jobbigt att behöva flytta fingrarna till backspace för att gå back ett steg...

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-07-21 10:16
Ursprungligen av Cokey:

Lång tråd så jag ställer frågan här (igen om den nu är ställd tidigare)

Hur kan jag gå tillbaka eller framåt med 2 fingrar i ex. Safari och Firefox??? (eller var det med 3 fingrar? Har redan glömt..)

Riktigt jobbigt att behöva flytta fingrarna till backspace för att gå back ett steg...

4 fingrar svep fungerar i Chrome.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 10:38

Jag som är nybliven switcher; skulle ni som är lite mer erfarna rekommendera mig att uppgradera till Lion? Jag har laddat ner uppgraderingen, men inte kört igång den.

Verkar ju vara en del som inte känns riktigt färdigt i Lion, och med en fru som är allergisk mot strul (en av anledningarna till att vi bytt från Windows till Mac) så är jag tveksam...
Dessutom verkar en del av förändringarna göra steget från Windows till Lion ännu större än vad det varit från Windows till SL. Jag hade nog kunnat leva med att sitta och klura lite, men min fru har inte lika hög tolerans för grejer som inte funkar som de "ska". Än så länge har hon inte haft mer än smågrejer att fråga om, men jag är rädd att om jag uppgraderar till Lion kommer det att bli fler frågor och då frågor som jag kanske inte kan svara på, vilket i sin tur kommer att leda till en hel del sura miner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-21 11:21
Ursprungligen av AndyK:

Jag som är nybliven switcher; skulle ni som är lite mer erfarna rekommendera mig att uppgradera till Lion? Jag har laddat ner uppgraderingen, men inte kört igång den.

Verkar ju vara en del som inte känns riktigt färdigt i Lion, och med en fru som är allergisk mot strul (en av anledningarna till att vi bytt från Windows till Mac) så är jag tveksam...
Dessutom verkar en del av förändringarna göra steget från Windows till Lion ännu större än vad det varit från Windows till SL. Jag hade nog kunnat leva med att sitta och klura lite, men min fru har inte lika hög tolerans för grejer som inte funkar som de "ska". Än så länge har hon inte haft mer än smågrejer att fråga om, men jag är rädd att om jag uppgraderar till Lion kommer det att bli fler frågor och då frågor som jag kanske inte kan svara på, vilket i sin tur kommer att leda till en hel del sura miner.

Har kört en timme nu utan minsta problem.
Det är bara ändrade tankesätt, och mycket grävande i hur styrplattan ska ställas in och hanteras för att få det att fungera som man vill.

Okej, ett stort störande moment. Hur man hanterar Firefox med olika sveprörelser som sitter i ryggmärgen fungerar inte. Man gör en rörelse av gammal vana, man vet inte hur man gör den för det brukar "bara fungera". Nu gör det inte det.

Om du är rädd för buggar, vänta till om någon uppdatering. Just nu är det bara nördar (jag själv inkluderad) som uppdaterar bara för att man kan.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 11:34
Ursprungligen av knappen:

Om du är rädd för buggar, vänta till om någon uppdatering. Just nu är det bara nördar (jag själv inkluderad) som uppdaterar bara för att man kan.

Jag har redan laddat ner Lion. Om jag väntar med att installera tills 10.7.1 eller 10.7.2 har kommit, uppgraderar då Lion automatiskt till aktuell version när man avslutat installationen av 10.7, eller behöver man ladda ner en ny installationsfil?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-21 11:37
Ursprungligen av AndyK:

Jag har redan laddat ner Lion. Om jag väntar med att installera tills 10.7.1 eller 10.7.2 har kommit, uppgraderar då Lion automatiskt till aktuell version när man avslutat installationen av 10.7, eller behöver man ladda ner en ny installationsfil?

Lion sköter det genom programuppdateringen, om inte gå in under äpplet och välj det så laddas alla tillgängliga uppdateringar hem.

Bevaka tråden