Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Falun
  • 2011-07-20 19:49

Allt flyter ju på fantastiskt med Lion men... det nya utseendet vid uppstart och inloggning... Är jag bara ovan eller ser det inte för j-vligt ut? Känns rätt ofärdigt... eller är det bara jag?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-07-20 19:52

Då var man uppdaterad då, nästan löjligt smidigt

Adobe informerar. Hur länge kan de ha haft den färdiga versionen och fortfarande inte fixat till flash? Men här är listan på det som de inte har fixat inför lanseringen av Lion.

Known Issues with Adobe products on Mac OS 10.7 Lion

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 20:11

Efter att ha öppnat iCal och Adressboken söker jag nu efter alternativ. De ska vara funktionella och se ut som datorprogram!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-20 20:48
Ursprungligen av joakimo:

Efter att ha öppnat iCal och Adressboken söker jag nu efter alternativ. De ska vara funktionella och se ut som datorprogram!

iCal alternativ om du kör Google Helvetical » I am Ad Taylor

Edit: Såg nu att dom har problem med lite ändringar Google har genomfört på sistone :/

Ursprungligen av jurassic579:

Ser er icon för mail ut så här? Min ser ut som "den gamla"

Min ser ut som den gamla... inga problem med upplösningen.

Ursprungligen av Jonait:

Docken kommer upp för mig med, när du först drar ner pekaren händer inget, men när du drar den neråt för andra gången händer det. i 10 fall av 10.

EDIT: Förmodligen genomtänkt även där första gången vill du kanske åt något längst ner på skärmen och då är det bra om inte docken kommer upp i ansiktet på dig. Kanondrag nu när man tänker efter

Kan verifiera detta... klockrent!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 21:11
Ursprungligen av joakimo:

Efter att ha öppnat iCal och Adressboken söker jag nu efter alternativ. De ska vara funktionella och se ut som datorprogram!

iCal är smolket i bägaren, helt otroligt när allt annat är så fräscht i Lion, här har någon missat grundkursen i design/stil/smak och anständighet
Eftersom det är så smidigt att synka med iPhonen så är det verkligen trist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 20:27

Alltså, kan det vara så korkat att man bara kan skärmstyra Mac OS X Server 10.7 med nya Server Admin Tools 10.7?

Tillägg: Knapparna hade blivit så ljusgrå att jag trodde de var inaktiva.

Ser er icon för mail ut så här? Min ser ut som "den gamla"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 20:36
Ursprungligen av jurassic579:

Ser er icon för mail ut så här? Min ser ut som "den gamla"

Min ser ut som den gamla men i ännu sämre kvalitet. (Nämnde det någon sida tillbaka i tråden).

  • Medlem
  • 2011-07-20 20:56

Med extern skärm och skärmdubblering påslaget syns bara en svart skärm innan man kommer in i Lion. Man får skriva in sitt lösen i blindo. Någon mer som märkt av detta?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-07-20 20:58

Tar andra inloggade användare väldigt lite resurser nu i bakgrunden? Eller är det bara önsketänkande från min sida?

Min sambos processer ligger nästan alla runt 0.1-0.2% CPU, tidigare kunde några av dom hoppa runt kring 5-10%

Ursprungligen av qbase:

Tar andra användares väldigt lite resurser nu i bakgrunden? Eller är det bara önsketänkande från min sida?

Min sambos processer ligger nästan alla runt 0.1-0.2% CPU, tidigare kunde några av dom hoppa runt kring 5-10%

När jag tittar i aktivitetshanteraren så tycker jag också att staplarna är låga.

Jo, Lion är exeptionellt avspänt när man inte brassar på med något.
Jag har EN blå rand på EN stapen när jag inte gör något.

Ursprungligen av pmarriott:

När jag tittar i aktivitetshanteraren så tycker jag också att staplarna är låga.

Noterar nu när jag går in i AppStore att Lion står som Installed.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-20 21:06
Ursprungligen av pmarriott:

Noterar nu när jag går in i AppStore att Lion står som Installed.

Ja?

//

Ursprungligen av JesperA:

Ja?

//

Se inlägg 5.

Jag tog för givet att det skulle finnas ett classicläge på iCal, ack vad man bedrog sig.

Jo, det är verkligen skrämmande fult och psykotiskt malplacerat i ett hav av skönhet. Jag väntar bara på att den där enkla raden i Terminal ska publiceras på något forum. Det dröjer nog inte länge. När den löjliga 3D-docken kom så fanns en Terminal-rad för att få fram en snygg dock på nätet inom några timmar.

Ursprungligen av eskimo:

Jag tog för givet att det skulle finnas ett classicläge på iCal, ack vad man bedrog sig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det är verkligen skrämmande fult och psykotiskt malplacerat i ett hav av skönhet. Jag väntar bara på att den där enkla raden i Terminal ska publiceras på något forum. Det dröjer nog inte länge. När den löjliga 3D-docken kom så fanns en Terminal-rad för att få fram en snygg dock på nätet inom några timmar.

Lova att posta den när du kommer. Semestern är snart slut och då måste jag börja använda iCal och Adressboken på riktigt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-20 21:21

OK, Lion nedladdad och sparad på USB-sticka.
En CCC och Time Machine-backup gjord, nog med förberedelser!

Dags att installera...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 21:27

Hur ändrar man scrollning med två fingrar? De har ju gjort tvärtom, när man drar upp drar den ner. Hittar ingen knapp där man kan invertera. Sen hur får man gång tre finger svep så man kan gå tillbaka och framåt i hemsidorna? Funkar i safari men inte i chrome

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-07-20 21:32
Ursprungligen av lAlA:

Hur ändrar man scrollning med två fingrar? De har ju gjort tvärtom, när man drar upp drar den ner. Hittar ingen knapp där man kan invertera.

Du hittar det i Systeminställningar/Styrplatta under peka/rulla

Ursprungligen av lAlA:

Sen hur får man gång tre finger svep så man kan gå tillbaka och framåt i hemsidorna? Funkar i safari men inte i chrome

Jag får det inte ens att funka i Safari? :S
Undrar även hur man får igång 2 fingersvep för framåt/bakåt navigering i Finder, det här är typ de 2 mest använda funktionerna för mig, snacka om att jag är irriterad över att dom inte finns?! ^^

Ursprungligen av Jonait:

Jag får det inte ens att funka i Safari? :S
Undrar även hur man får igång 2 fingersvep för framåt/bakåt navigering i Finder, det här är typ de 2 mest använda funktionerna för mig, snacka om att jag är irriterad över att dom inte finns?! ^^

Funkade inte för mig heller först, men hittade en iställning för det i Systeminställningar>Styrplatta>Fler Gester>Svep med tre fingrar.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-07-20 21:39

Tack tack tack! för det.. Måste ha kollat lite dåligt, fastän jag setat här 4 timmar.....

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Funkade inte för mig heller först, men hittade en iställning för det i Systeminställningar>Styrplatta>Fler Gester>Svep med tre fingrar.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av lAlA:

Hur ändrar man scrollning med två fingrar? De har ju gjort tvärtom, när man drar upp drar den ner. Hittar ingen knapp där man kan invertera. Sen hur får man gång tre finger svep så man kan gå tillbaka och framåt i hemsidorna? Funkar i safari men inte i chrome

Systeminställningar>Styrplatta>Rulla och zooma sen översta alternativet.

Dr Tinnitus

Är väldigt nöjd hittills! Stilrent, snyggt & flyter på riktigt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 21:46

Nu funkar det även framåt och tillbaks ställde in på svep mellan sidor två eller tre fingrar.

/ lAlA

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-20 22:01

Attans, trefingersmanövern för att komma till toppen i firefox är borta, nu får man Mission Control istället.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-20 21:58

Ok, Lion (v. 11A511) igång och fyra uppdateringar installerade.
Inga problem alls med installationen.
Scrollningen i fönstren, firefox till exempel, tar nog en liten stund att vänja sig vid, men det ska nog gå bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 22:06

Vad som mer är ute. Ars technica's recension. Happy reading.
Mac OS X 10.7 Lion: the Ars Technica review

Bevaka tråden