Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av akerstrom:

Hur menar du, är det kringla c och kringla v du tänker på?

Det är copy/paste.

I Windows (och alla andra operativsystem med GUI förutom Mac OS X?), X = Cut, C = Copy, V = Paste.

Ursprungligen av keptang:

Det är copy/paste.

I Windows (och alla andra operativsystem med GUI förutom Mac OS X?), X = Cut, C = Copy, V = Paste.

Suck, jag visste att det var något jag inte fattade. Så enkelt brukar det ju inte vara

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-25 17:36
Ursprungligen av akerstrom:

Hur menar du, är det kringla c och kringla v du tänker på?

Kringla-C / Kringla-V har ju inget med "Cut" att göra.

Alt + Kringla + V gör "Move item here" vilket blir samma som att klippa ut något.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alt + Kringla + V gör "Move item here" vilket blir samma som att klippa ut något.

Har det funnits förut på Mac OSX med?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har det funnits förut på Mac OSX med?

Dr Tinnitus

Nej, det är nytt med Lion.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alt + Kringla + V gör "Move item here" vilket blir samma som att klippa ut något.

Går det att "ändra" så att man får "move item here" med kringla V månne?

Jag undrar varför det inte går att använda tre fingrar för att gå tillbaka en sida i webbläsaren chrome i lion. Vad gör jag för fel?

Ursprungligen av ks.rasmus:

Jag undrar varför det inte går att använda tre fingrar för att gå tillbaka en sida i webbläsaren chrome i lion. Vad gör jag för fel?

Du gör ingenting fel. Förmodligen ligger det i koden, vilket gör att Google måste släppa en ny version.

Ursprungligen av ks.rasmus:

Jag undrar varför det inte går att använda tre fingrar för att gå tillbaka en sida i webbläsaren chrome i lion. Vad gör jag för fel?

Under tiden håll inne option medan du scrollar så går det.

Ursprungligen av illerG:

Under tiden håll inne option medan du scrollar så går det.

Tack! Och det fungerar i Finder också!

Förut (i Leopard och Snow Leopard iallafall) kunde jag trycka Shift+Alt+Ljudknapp på mitt trådlösa Mac-tangentbord för att höja/sänka volymen med 1/4-dels "ljudruta" istället för en hel.

Det verkar inte fungera i Lion? Har jag missat något?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-26 22:46

Både Shift och Alt? Jag hade för mej att det räckte med bara en av dem....

Ja. Det var både Shift och Option men nu verkar detta vara borta.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-27 00:14

Någon mer än jag som märkt att skärmen slocknar och man måste starta om sin MacBook Pro sedan Lion? (Lite OT, ber om ursäkt för det, har dock haft datorn på koll och hårdvaran har inte varit något problem. Trots att jag bytt HD samt installerat om idag så har samma sak hänt 2-3 gånger efter det :S).

Med risk för att slå in öppna dörrar: Är du säker på att den gör det? Tryck in trackpaden istället för att bara röra på den eller alternativt hacka på tangentbordet (jag brukar köra commando-tab).

Jag upplevde nämligen samma sak som du på min MBP

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-27 14:49

Dessvärre är det så att den fryser och startar om (har aktiverat det i Lion), så det är något som inte stämmer. Har bytt HD, satt i original RAM osv, men samma problem. Har nu satt gFXCardStatus att den bara skall använda sig av det intergrerade grafikkortet och inte växla för att se om problemet ligger där. Fungerar inte det så skall den in till verkstan igen så de får kolla vidare på den, vilket de troligen får göra även fast det fungerar med gFXCardStatus då det verkar vara något strul.

Edit: Efter att ha tvingat den till att köra med det ingergrerade grafikkortet så har datorn inte krashat/fryst en enda gång. Så troligen är det något mjukvaruproblem (finns diskussioner på Apples forum om det).

Ursprungligen av BlackSmp:

Med risk för att slå in öppna dörrar: Är du säker på att den gör det? Tryck in trackpaden istället för att bara röra på den eller alternativt hacka på tangentbordet (jag brukar köra commando-tab).

Jag upplevde nämligen samma sak som du på min MBP

Senast redigerat 2011-07-27 21:10
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-27 23:42

Eller hårdvaruproblem med det andra grafikkortet, inte så ovanligt...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-28 00:20

Grejen är att jag har haft inne datorn hos Macåterförsäljaren som har hårdtestat hårdvaran under ett par dagar och de kunde inte se något fel med den. Därav test av det andra delarna (HD,RAM, ominstallation). Men den har som sagt gått superfint på det intergrerade kortet hela dagen så det blir till att ringa dem och se om de fått någon info av Apple (teknikern skulle kolla med dem).

Ursprungligen av kenjon:

Eller hårdvaruproblem med det andra grafikkortet, inte så ovanligt...

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-29 15:33

Hmm hur fixar man senaste versionen av Java nu när Apple tydligen låter en fixa det själv istället? BMW Group Sverige <--- fungerar inte i någon webbläsare för mig, däremot fungerar det på min windowsdator.....

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-29 18:03

Java for OS X Lion

Ursprungligen av JesperA:

Hmm hur fixar man senaste versionen av Java nu när Apple tydligen låter en fixa det själv istället? BMW Group Sverige <--- fungerar inte i någon webbläsare för mig, däremot fungerar det på min windowsdator.....

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-08-01 12:35
Ursprungligen av Drakfot:

Tack Fick för mig att Apple hade sagt upp allt ansvar för java

Kommer inte ihåg vart jag hittade men ett skin för iCal laddade jag ner iaf, inte perfekt, knapparna ser skumt intryckta ut men bättre än orginal iaf

Ursprungligen av JesperA:

Kommer inte ihåg vart jag hittade men ett skin för iCal laddade jag ner iaf, inte perfekt, knapparna ser skumt intryckta ut men bättre än orginal iaf

Jag önskar man fick tillbaka kalendrarna i en fast sidolist, popupfönstret är värdelöst och har gjort iCal mycket sämre i Lion. Kanske dags att hosta upp för BusyCal...

Två inlägg raderade.

Om ni vill ha någon moderering utförd - t.ex tråden stängd eller rubriken ändrad - skriv aldrig om detta inne i tråden! Dels för att det är offtopic, och dels för att det kan dröja länge innan någon av moderatorerna får syn på det.

Använd rapporteringsfunktionen i stället!

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-31 16:56

Har en liten fråga. Säg att man surfar på internet i helskärmsläge. Hur kopierar man låt oss säga en bild till skrivbordet? Med skrivbordet synligt hela tiden är det ju väldigt enkelt att ta tag i bilden, visa skrivbordet genom Exposé (antar att den funktionen finns kvar i Lion) och släppa (eller som i mitt fall dra den till en specifik mapp). Går detta att återskapa, eller får man vänja sig vid att högerklicka och välja "Spara som..."?

Ursprungligen av Adzam 1:

Har en liten fråga. Säg att man surfar på internet i helskärmsläge. Hur kopierar man låt oss säga en bild till skrivbordet? Med skrivbordet synligt hela tiden är det ju väldigt enkelt att ta tag i bilden, visa skrivbordet genom Exposé (antar att den funktionen finns kvar i Lion) och släppa (eller som i mitt fall dra den till en specifik mapp). Går detta att återskapa, eller får man vänja sig vid att högerklicka och välja "Spara som..."?

Det funkar alldeles utmärkt att hålla ner ett finger på styrplattan efter du greppat bilden och sen svepa till ett 'rent' finder område och släppa bilden där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-31 20:09
Ursprungligen av panther:

Det funkar alldeles utmärkt att hålla ner ett finger på styrplattan efter du greppat bilden och sen svepa till ett 'rent' finder område och släppa bilden där.

Super, tack!

Tänkte bara säga att jag har provat att göra en "ren" installation av Lion nu, jag hade en ouppackad iMac som hade en äldre version och jag bestämde mig för att göra en ren installation av Lion istället för att uppgradera (vilket kan kräva att man först uppgraderar den befintliga versionen)

Det första lilla problemet som dök upp var att jag inte fick inhandla Lion från vilken dator som helst utan den måste ha minst 2GB RAM även om jag inte skulle installera på denna. Sedan var det dock lätt att hitta DVD imagen genom att ctrl-klicka på installations programmet och kopiera denna till Skrivbordet. Jag gjorde både en DVD och en USB från den i Skivverktyg, när man gör en USB så väljer man "Restore" och väljer filen som källa och USB minnet som mål.

Sedan var det dags att boota iMacen, de säger på nätet att Lion tar mycket lång tid att boota från DVD så jag provade USB minnet istället och det tog under en minut. När man bootat Lion kommer man till en meny där man kan välja installation/restore/skivverktyg och jag körde först skivverktyg för att radera den befintliga partitionen. Sedan tog installations programmet ca 20 minuter att köra och det fanns nästan inga val att göra bara språk. Allt gick bra.

En lustig detalj är att när man startat Lion första gången så heter de där pdf filerna med information om mapparna på Engelska men efter några sekunder så byts filnamnet till Svenska!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-01 13:06

Köpte en ny iMac för två veckor sen.... är berättigad att få Lion gratis via nedladdning. Var hittar man länk?

Ursprungligen av carbon:

Köpte en ny iMac för två veckor sen.... är berättigad att få Lion gratis via nedladdning. Var hittar man länk?

Apple har en särskild adress till sitt Up to Date Program:
Apple - OS X Lion and Lion Server - Up to Date Program

Följ instruktionerna där.

Senast redigerat 2011-08-01 13:34
Bevaka tråden