Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta fläktar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-07-19 17:36

Jag har en två år gammal Macbook pro 15" denna fungerar problemfritt förutom en liten detalj, fläktarna.

Dom låter extremt mkt, fram till nu har jag kunnat skruva upp snurra lite och mecka så har de slutat låta ett tag.. Detta fungerar dock inte längre och måste fundera ut en mer permanent lösning. Skaffa nya fläktar. Visst skulle jag kunna skaffa orginal som kostar en förmögenhet.

Men skulle man inte kunna köpa någon bättre fläkt, tystare och effektivare och sedan fästa i det fästa som redan används. Känns lite mastigt att lägga ner 700 för fläktar till datorn.

Eller finns där några kopior ute på marknaden kanske?

kolla på ifixit, de rekommenderar oftast ngn ersättningsenhet.

t ex så har de videos på hur man byter DVD:enheten osv.

iFixit: The free repair manual

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-19 19:08

Det är inte så att de bara är dammiga och därför tappar kyleffekt vilket leder till högre varvtal. Prova att köra lite tryckluft i dem (finns på burk).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-20 02:11
Ursprungligen av jahve:

Det är inte så att de bara är dammiga och därför tappar kyleffekt vilket leder till högre varvtal. Prova att köra lite tryckluft i dem (finns på burk).

Instämmer, det satt en hel del damm i mina fläktar som jag hittade när jag satte i mer ram i burken. Sådär spontant så tycker jag att datorn inte varvar upp lika lätt nu efter jag blåst ut klumparna med damm.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-07-25 10:36

Jag har varit inne på ifixit och där noterat att de endast beskriver hur man bytar vad man använder samt var man kan få tag på originaldelen ny som begagnad. Men som sagt vill jag sätta in en neutral fläkt i den gamla "bracket", borde inte det fungera?

Ursprungligen av exerge:

Jag har varit inne på ifixit och där noterat att de endast beskriver hur man bytar vad man använder samt var man kan få tag på originaldelen ny som begagnad. Men som sagt vill jag sätta in en neutral fläkt i den gamla "bracket", borde inte det fungera?

Kan du hitta en som passar och drar samma mängd ström och går på lika spänning och monteras i samma hål och ...

Allt det får du om du köper en "originalfläkt". Det kanske inte finns ngn "noname"-fläkt att köra.

iFixit brukar rekommendera "noname" om de kan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-07-27 17:52

Tack för alla svar och all hjälp..

Jag letade runt överallt på internet och fann tillslut en mycket bra sida för laptop komponenten därav även apple komponenter.
Där hittade jag både vänster och höger fläkt för min modell..

Totalt blev det
30.57 EUR (ca 278kr)
Där inräknas Frakt och Paypal avgift

detta är samma fläkt men utan en annan återförsäljare än Apple själv.

Tack för hjälpen
Nu har även ni en bra sida för reservdelar

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-07-27 18:44

Kan du länka till sidan. Skulle själv behöva byta högra fläkten.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-07-30 13:32

Fläktarna som jag beställde fungerade perfekt, fick dem samma vecka som jag beställde dem.. dhl från Hongkong .

nu kan jag använda min dator bland folk igen.. Utan att behöva olivolja!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-07-27 19:48

oj sorry trodde jag gjorde

APPLE Fan parts

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-30 14:32
Ursprungligen av exerge:

Känns lite mastigt att lägga ner 700 för fläktar till datorn.

700:- är priset för två originalfläktar som man skulle få betala om man lämnade in den till en Apple-verkstad, alltså?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-07-30 18:57
Ursprungligen av planB:

700:- är priset för två originalfläktar som man skulle få betala om man lämnade in den till en Apple-verkstad, alltså?

Det jag hört då jag hör mig omkring är att en fläkt kostade ca 60 dollar online.
Däremot har jag även hört av de normala Apple anstälda (inte support) att de kostar 700 i Sverige.. Detta är styckvis.

Men som sagt de fläktar jag fått hem är exakt samma fläktar!
Bara annan återförsäljare

1
Bevaka tråden