Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OSX startar inte efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-07-17 16:15

Hej!

Uppdaterade nyss min MacBook Pro årsmodell 2011 med programuppdateringen som vanligt, och gick även in i DaisyDisk och raderade en fil (som jag inte trodde skulle påverka systemet, dumt nog), nu när jag startar min mac så står den bara och laddar (cirkeln som åker runt) på den gråa startupp skärmen med apple loggan ibörjan.. inget händer!

Jag har dessutom tagit bort min CD/DVD brännare och läsare eftersom jag har satt i en Opticalbay med 500GB hårddisk i den istället.

VAD ska jag göra? och hur? min mac startar inte, behöver hjälp asap för jag har ett projekt som ska vara inne om ca 3 timmar! helvete..

tänkte om man kunde återställa datorn på något sätt, från tidigare tidpunkt eller liknande? tror det kan vara den lilla filen som ställde till det. Har dessutom inget USB med över 8gb, så vet inte hur jag ska göra..

Jätte tacksam för hjälp!

Ja, du borde lätt kunna återställa. Vad har du för backuplösning? Time Machine?

Vilken uppdatering var det du lade in? Vilken version av OS X kör du? Vilken fil raderade du? Mer information än ovan är nästan alltid nödvändig vid felsökning.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-07-17 16:21

Jag vet inte! är jätte dålig på backups.

Så vet inte om jag har ställt in något alls. Kan hända att jag skippade Time Machine (om det nu går?)

Minns ej vad jag uppdaterade till men vet att det var något med typ 10.6.8 eller något. Dessvärre minns jag inte heller namnet på filen jag raderade gick in via daisydisk och tog bort en fil som tog upp ca 5GB, tror den hette dev eller något.

Tack för svar!

Inte lätt att hjälpa till om du inte själv riktigt vet vad som hänt. Om du inte har ställt in Time Machine (och inte kör någon annan backup) så kan du inte återställa från en tidigare tidpunkt (här skulle man kunna lägga in något okänsligt skämt angående backup, men nu har du väl lärt dig, antar jag...).

Du har inte tillgång till en extern CD-spelare?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-07-17 16:43

Jag har tyvärr inte tillgång till extern cd spelare, men funderar på att åka iväg nu och köpa en just pga. att ajg inte har något annat alternativ.

Ja de är ju tyvärr lite svårt här i efterhand, men när du får till det så skulle jag rekommendera att antigen göra en USB sticka med installationen på eller att partionera en del på disken och ha installationen där.

/Jonas

Varför uppdaterade du datorn 3 timmar innan projektet skulle in? Vad hade du för problem med datorn som krävde uppdatering?
Har du någon extern hårddisk med Mac OS X på? Använd i så fall den för att starta upp på!

Tråkigt att höra att det har strulat till sig för dig.

  1. Du verkar inte ha en säkerhetskopia av ditt system. Därför kan du inte återställa något.

  2. Du verkar inte ha tänkt på att ha installationsprogrammet tillgängligt via USB, så du kan inte installera om ditt system.

  3. Du har använt ett program som du tydligen inte hanterar fullt ut (även om du trodde det).

Beklagar, men förhoppningsvis har du lärt dig något. För din del så återstår nog bara att göra en nyinstallation av systemet för att komma igång igen. Hoppas du hann köpa en extern läsare så att du kunde installera om och komma igång innan inlämningstid.

När du väl har kommit igång på nytt så för över installationsfilerna från en skiva till ett USB-minne. Det kan du göra relativt enkelt med Disk Utility (finns guider om du söker på 99.se med hjälp av t.ex. Google).

Lycka till!

1
Bevaka tråden