Håkan Lans färggrafik, exakt vad är det?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag försökte förstå exakt vad det är i färgrafiksystem som uppfinnaren Håkan Lans har patent på men patenttexten är rätt komplicerad. Jag fattar inte direkt vad det handlar om. Apple hör ju i alla fall till dem som betalat för att använda patentet så det bör ju vara rätt centralt.

Finns det någon som lite kortfattat kan berätta vilken del av färggrafiken det handlar om?

Ja, finns det någon pedagog här som kan beskriva detta för mig också?

4,303,986 ”Data processing system and apparatus for color graphics display”
Detta patent beskriver ett sätt att lösa beräkningsbehovet i en dator då den utnyttjar färggrafik. Enkelt uttryck så är det ett patent på att använda en separat grafikprocessor, alltså ett patent på grafikkortet. Det är dock inte hans patent som ligger bakom utvecklingen av dessa, utan patentet var okänt för de flesta av datortillverkarna fram till det att Håkan Lans började kräva in licenspengar. Detta patent blev giltigt 1981, och gick ut senast 2001.

Ursprungligen av keptang:

4,303,986 ”Data processing system and apparatus for color graphics display”
Detta patent beskriver ett sätt att lösa beräkningsbehovet i en dator då den utnyttjar färggrafik. Enkelt uttryck så är det ett patent på att använda en separat grafikprocessor, alltså ett patent på grafikkortet.

Ja ungefär så står det i Wikipedia men jag undrar på vilket sätt hans patent löser beräkningsbehovet. Han har ju knappast patent på själva idén att att använda ett grafikkort utan det är ju en speciell beräkning eller del av grafikkortet det handlar om men jag kunde inte förstå den grundläggande idéen i patentet eftersom texten var för svår. Tänkte om någon som fattat kan förenkla det lite.

Genom att läsa patenttexten far jag fram följande andemening:

Lans uppfinning gick ut pa att bygga en dynamisk memory controller som var snabb nog att användas pa 16K dynamiska ICs, istället för 1K statiska ICs.

Pa den tiden var det endast de statiska 1K ICs som var snabba nog att mata en monitor i realtid med bildinformation pa pixelniva. Men det behövdes ju 16 ggr sa manga sadana jämfört med om man hade kunnat använda en 16K dynamisk IC.

Lans random access memory controller möjliggjorde användandet av större dynamiska ICs, trots deras längre lästid, vilket ökade lönsamheten.

Lans patent var även universellt och kunde anpassas till olika datorsystem.

Det star beskrivet hur memory controllern kan adressera minnesadresser specificerade av datorn, eller egna interna, samt hur den kan generara och spara ny pixelinformation baserat pa tidigare lagrade värde. Men jag vet inte hur detta star sig jämfört med hur tekniken var da. Är inte paläst pa det...

Äntligen :-). Nu fattar jag hyfsat...har en "bild"/"känsla" av vad det handlar om. Gracias.

Vad jag har hört så används principen idag också - all färggrafik rullar på detta än idag. Kan det stämma? Eller sköts det idag på helt annat sätt?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Genom att läsa patenttexten far jag fram följande andemening:

Lans uppfinning gick ut pa att bygga en dynamisk memory controller som var snabb nog att användas pa 16K dynamiska ICs, istället för 1K statiska ICs.

Pa den tiden var det endast de statiska 1K ICs som var snabba nog att mata en monitor i realtid med bildinformation pa pixelniva. Men det behövdes ju 16 ggr sa manga sadana jämfört med om man hade kunnat använda en 16K dynamisk IC.

Lans random access memory controller möjliggjorde användandet av större dynamiska ICs, trots deras längre lästid, vilket ökade lönsamheten.

Lans patent var även universellt och kunde anpassas till olika datorsystem.

Det star beskrivet hur memory controllern kan adressera minnesadresser specificerade av datorn, eller egna interna, samt hur den kan generara och spara ny pixelinformation baserat pa tidigare lagrade värde. Men jag vet inte hur detta star sig jämfört med hur tekniken var da. Är inte paläst pa det...

Fyller i ovanstående. Tack för en bra sammanfattning.

Lite förvånad över att lästiden på moderna minnen fortfarande är såpass kritisk att Lans patentlösning är aktuell. Principen kanske hade andra fördelar också, utöver lästid.

1
Bevaka tråden