Macbook/Macbook pro för musikskapande

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 21622
  • 2011-07-16 00:07

Hej!

Kort och koncist; vill ha en dator som klarar ableton live helt utan problem. Klarar jag mig på en vanlig Macbook? Eller är det pro som gäller? Om så är fallet, klarar jag mig på den billigaste versionen av 13" eller 15"?

Någon som har erfarenhet av musikskapande på macbook som kan dela med sig om sina tankar på skärmstorlek ? rent spontant låter 13" för litet, men man vet ju aldrig.

Ett extra är om den klarar lite lättare spel som till exempel Counter strike, steam. Inget livsnödvändigt dock.

Tack på förhand!
Jbams

Macbook Pro.

• Medlem
  • 21622
  • 2011-07-16 00:50

^ Tack. Men är intresserad i att även få reda på om det räcker med den billigare (och något sämre) versionen av 13" eller 15". Något du kan hjälpa till med?

Det beror helt och hållet på vad du ska göra. Hur många spår, hur många och tunga synthar, hur många och tunga effekter, hur låg latency du vill jobba med etc. Hade jag varit du så skulle jag kollat på något forum där fler utav användarna använder programmet, t ex 99musik.

Förmodligen så klarar du dig på billigast möjliga maskin. Om det du gör kräver så mycket kraft som det är i dom fetare så är du troligtvis på en sådan nivå att du vet om det, kan motivera det, och har pengar för det.

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-16 11:34

MacBook bör du i dagen läge undvika. Dels pga föråldrad prestanda med C2D samt att den i nuvarande utförande varken har ThunderBolt eller FireWire. Vilket du säkert vill ha till ditt externa ljudkort. Troligtvis får den ju TB vid nästa uppdatering, men änsålänge finns det inte mycket tillbehör till TB.

Visst finns det USB2 och det duger till enklare produktion. Men fetar man på lite så är busshastigheten på USB för liten och har för dålig prestanda.

• Medlem
  • 21622
  • 2011-07-16 12:43

Tack för svaren. Flyttar över frågan till 99musik istället.

1
Bevaka tråden