Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var det inte bättre förr?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 00:19
Ursprungligen av Goflorp:

Javisst och kolla upp vad det kostade i inköp och räkna om till dagens penningvärde. Du finner antagligen att de betalade motsvarande 47000 eller så för sin frys. Idag kostar en frys 4700 på Mediamarkt. Lägger man runt 50 papp på en frys idag... Dådu skall du se på kvalité.

Öh... det finns inga frysar idag där du får betala 50' för kvalitet. Däremot finns det designade frysar som kostar vadsomhelst, men det är en annan femma... Alltså; kontentan är att det idag inte tillverkas lika mycket prylar med kvalitet som det gjorde förr. Däremot håller de enskilda prylarna högre teknisk standard. Men inte lika länge.

Ursprungligen av Clavius:

Däremot håller de enskilda prylarna högre teknisk standard. Men inte lika länge.

Det var liksom det jag menade, och sa...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-08-01 02:52
Ursprungligen av Goflorp:

Javisst och kolla upp vad det kostade i inköp och räkna om till dagens penningvärde. Du finner antagligen att de betalade motsvarande 47000 eller så för sin frys. Idag kostar en frys 4700 på Mediamarkt. Lägger man runt 50 papp på en frys idag... Dådu skall du se på kvalité.

"Räkna om till dagens pennigvärde" var det väll ingen som nämnde. Skall man börja snacka om sådant har man nog hamnat i fel forum. Jag vill minnas att jag betalade 25 papp för min första dator en Performa 5200 med tillhörande skrivare. Tror att det var -95 eller 96. Jag antar att du inte kör med samma retorik när det gäller datorer för då hade du antagligen inte häckat på 99.se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-01 17:19
Ursprungligen av onnyt:

"Räkna om till dagens pennigvärde" var det väll ingen som nämnde. Skall man börja snacka om sådant har man nog hamnat i fel forum. Jag vill minnas att jag betalade 25 papp för min första dator en Performa 5200 med tillhörande skrivare. Tror att det var -95 eller 96. Jag antar att du inte kör med samma retorik när det gäller datorer för då hade du antagligen inte häckat på 99.se

Det är väl precis det man kan och ska göra, i synnerhet i denna tråd (eftersom jag tillhör det är bättre nu-lägret). Sedan att vi köpte hemdatorer på 90-talet för fantasisummor (idag) i både nominellt och inflationsjusterat värde är också värt att begrunda - datorer var inte på något sätt bättre förr.

Kan inte uttala mig om musiken då jag inte ens känner igen vilka de är på högerbilden!

Finns hur många exempel som helst där det är bättre nu med modern teknik, ökad precision, billigare (datorer, kameror, mediaspelare), samtidigt som det finns massor av exempel där det var bättre förr med design, material, hållbarhet (vardagliga prylar, möbler).

Motorsport är hamnar i båda kategorierna beroende på vilken vinkel man vill se det från.

Sjukvård kan ses från olika håll; å ena sidan finns kunskap och procedurer som både räddar och förbättrar liv avsevärt bättre än förr, men samtidigt har vi en helt annan politisk situation NHS delays operations 'as it waits for patients to die or go private' - Telegraph

Försöker inte ta död på tråden, summerar bara mina känslor varje gång jag ser tråden.

"Musiken var bättre förr"

Nja, det kom säkerligen ut musik i förhållandet 20:1 med dålig skit mot bra musik.

Det är likadant idag, 1 låt av 20 är bra.

Men de där 19 låtarna från förr spelas ju aldrig nånsin, de var ju kass. Vilket betyder att de inte spelas - varken då eller nu, samt att om den dåliga från förr spelades - så har du glömt bort det nuförtiden...

Mer "bias" än så här är väl svårt få....

Ofta när vi lyssnar på "bra musik från förr" lyssnar vi ju på det som hamnade på de 10 bästa placeringarna på musiklistor.

Ursprungligen av Goflorp:

Ofta när vi lyssnar på "bra musik från förr" lyssnar vi ju på det som hamnade på de 10 bästa placeringarna på musiklistor.

Inte jag, jag har alla mina skivor med Led Zeppelin, Bob Marley, Imperiet, KISS, Prince, Harry Connick Jr., Chris Isaak, Tom Petty, Chris Rea, Chuck Profet, Black Sabbath, Black Uhuru, Depeche Mode, Steel Pulse o.s.v. o.s.v.

Jag lyssnar på hela skivan och gör inte det minsta urskiljning mellan vilka låtar som var "hits" och vilka inte.

Väldigt mycket av dagen populärmusik är ofta re-samplat eller omgjorda låtar från förr i mycket större utsträckning än vad de var fram till någon gång under 90-talet. Innan dess var musiken nyutvecklande (men inte nödvändigtvis bra för det). Det är mycket liten del av dagens musik som gör något nytt. Större del av dagens artister hart ingenting med produktionen att göra längre, de är endast marionetter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-31 19:59
Ursprungligen av LCR:

Inte jag, jag har alla mina skivor med Led Zeppelin, Bob Marley, Imperiet, KISS, Prince, Harry Connick Jr., Chris Isaak, Tom Petty, Chris Rea, Chuck Profet, Black Sabbath, Black Uhuru, Depeche Mode, Steel Pulse o.s.v. o.s.v.

Jag lyssnar på hela skivan och gör inte det minsta urskiljning mellan vilka låtar som var "hits" och vilka inte.

Väldigt mycket av dagen populärmusik är ofta re-samplat eller omgjorda låtar från förr i mycket större utsträckning än vad de var fram till någon gång under 90-talet. Innan dess var musiken nyutvecklande (men inte nödvändigtvis bra för det). Det är mycket liten del av dagens musik som gör något nytt. Större del av dagens artister hart ingenting med produktionen att göra längre, de är endast marionetter.

Starta Spotify - Sök "Thore Skogman" och försök sedan övertyga mig om att musiken var bättre förr? Sedan kan man ju invända, jaja - Thore Skogman var knappast representativ. Men han släppte ju inte alla dessa skivor för att ingen köpte hans musik - tvärtom, de sålde bra. Den blågulkavajbärande virtuosen från Västmanland var till och med folkkär - det närmaste adelstitel som ges detta land.

Senast redigerat 2011-07-31 20:17

Ang kyl/Frys Förr

Svindyr, blytunga, dåligt isolerade, man VISSTE inte hur man skulle optimera = Vi tar i ALLT i överkant, energislösande, miljöovänlig lack, ohälsosam eller sprickande plast osv
Dåligt optimerade kyldelar (kondensor/förångare/kompressor/exp-ventil).

Idag;

Miljövänliga, vattenbaserat lackade, lätta, välisolerade, optimerad, funkar säkert i 10 år utan service alls.
Kostar 1/5 del v det gamla skåpet...
Grymt effektiva kompressorer etc.

Javisst var det bättre förr.... (grav ironi)

Dammsugaren min morsa köpte 1978 kostade henne "flera tusen"( 5-6000). Hon hade den i 20 år.
Den var knappast bra de sista åren, mera att fanskapet minsann skulle gå eftersom man betalt så mycket för den.

Köpte själv en supertyst, hepa-filter, extralång sladd och super munstycken, suger som jag vet inte vad.
Mycket välbyggt Electrolux; 1975:-

Gammal bil.
Täta serviceintervall, allting med el var bara krångel (elhissar osv), fettspruta framvagnen (SAAB fram till 1970),
oljor som vart skit, däck som var kass, allt rostade.

Ny Bil
Otroliga serviceintervall. Planerar ha min splitter nya bil i två år, på det hinner jag nog göra EN service!
Däck med lång livslängd, mängder av elektronik som INTE krånglar.
5 års garanti på bilen. (Ingen skatt, 2000/år i försäkring och ,5 liter milen är ju bonus...)
Halva bilen är väl gjord i plaster av olika slag, ändå sitter jag nog dubbelt så säker i min hälften så stora
bil som en gammal 140....

Sluta "nostalgitrippa", det var inte bättre förr - det var bara annorlunda.
Allt det dåliga har ni glömt.
Ni kommer bara ihåg det som vart bra - vilket ju betyder; det var bättre förr.

För många var det ju så att ni var UNGA förr också... det kan ju vara en bidragande orsak....

Här har vi ett exempel på att det är bättre nu:

Har precis suttit och tittat på gårdagens Speedway GP med min son på altanen.

Tack vare dagens teknik och kommunikation kan jag sitta och titta på Sky Sports suveräna sändning istället för TV10 med sina sketna kommentatorer som bara snackar skit, istället kan jag se intervjuer som man annars inte kan se. JKag kan pausa, stega tillbaka ifall jag vill se något igen. Enda minuset är att jag måste vänta tills jag hämtat hem informationen och därmed hålla ögon/öron borta från media/resultat.

Nu ska jag sätta mej (inomhus) och titta på dagens F1 fast BBC's sändning med Brundle & Coulthard istället för de svenska degisarna som sitter i Stockholm och snackar framför en TV.

DET kunde jag inte göra för några år sedan!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 00:24

LRC 20111-08-01:

**Här har vi ett exempel på att det är bättre nu:

Har precis suttit och tittat på gårdagens Speedway GP med min son på altanen.

Tack vare dagens teknik och kommunikation kan jag sitta och titta på Sky Sports suveräna sändning istället för TV10 med sina sketna kommentatorer som bara snackar skit, istället kan jag se intervjuer som man annars inte kan se. JKag kan pausa, stega tillbaka ifall jag vill se något igen. Enda minuset är att jag måste vänta tills jag hämtat hem informationen och därmed hålla ögon/öron borta från media/resultat.

Nu ska jag sätta mej (inomhus) och titta på dagens F1 fast BBC's sändning med Brundle & Coulthard istället för de svenska degisarna som sitter i Stockholm och snackar framför en TV.

DET kunde jag inte göra för några år sedan!! **

Men förr så hade du ägnat mer tid åt din son och mindre åt media än vad du gör idag...

När de zoomar in bakdelen på någon silikonmodell i trikå som går catwalk i leran mellan heaten i speedway så känns det precis som förr, när förr var som sämst.

Ursprungligen av eskimo:

När de zoomar in bakdelen på någon silikonmodell i trikå som går catwalk i leran mellan heaten i speedway så känns det precis som förr, när förr var som sämst.

När man är totalt absorberad i racingen ser man inte tjejerna med paraplyerna.

Ser man dem, och än värre retar sej på dem så lär man knappast inte vara intresserad av sporten och kanske ska titta på något annat...

Ursprungligen av LCR:

När man är totalt absorberad i racingen ser man inte tjejerna med paraplyerna.

Ser man dem, och än värre retar sej på dem så lär man knappast inte vara intresserad av sporten och kanske ska titta på något annat...

Korrekt iakttagelse, är varken intresserad eller tittar, det är bara så sjukt pinsamt.

Ursprungligen av eskimo:

Korrekt iakttagelse, är varken intresserad eller tittar, det är bara så sjukt pinsamt.

Sjukt pinsamt ?!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-01 00:42

Mitt bestämda intryck är att det är rätt mycket som inte håller lika bra som förr. Det är fler saker som tillverkas med baktanken att det inte behöver hålla mer än t.ex. tre år.

Men vänta, jag sa inte att de hade paraplyer!
Busted!

Sporten är inte pinsam i sig såklart, utan neanderthala grepp som paraplybruttorna.

Ursprungligen av eskimo:

Sporten är inte pinsam i sig såklart, utan neanderthala grepp som paraplybruttorna.

Förstår inte vad som är så fel med fyra tjejer som uppenbarligen vill vara där. Dessa tjejer finns med i F1, MotoGP, World SuperBike etc.

Kvinlig-skönhet har alltid varit starkt kopplat med fart-fyllda sporter, ser inte problemet...

Nä, och det är det som är så otroligt pinsamt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-01 01:36

Jag håller med skulle nog inte vara samma sak och ställa dit ett par män med paraplyer, even if its raining men sometimes

Det är mycket bättre nu i dessa dagar med kvinnlig-skönhet och paraplyer.

Finns inget pinsamt alls med det tycker jag personligen, man kanske ska undvika paraplyer i sin vardag

Som tur är det lika bra nu som förr då vackra kvinnor och motorsport passar bra ihop.

  • Medlem
  • 2011-08-01 06:52

En rolig anekdot i sammanhanget berättade en tidigare chef. Han var mycket datorvänlig och satsade tidigt ganska mycket pengar på datorer och mellan 90 och 2001 köpte han bara macar. På 70-talet kom en kille in på firman och ville sälja på honom "världens bästa datorlösning" –UNIX-datorer. Detta system skulle kosta ofantligt mycket pengar. Tror f.d chefen pratade i storleksordningen 100 000:- och nu kommer slutklämmen... Säljarens sista säljpitch för att sälja systemet: -"Och du vet, det här systemet det kommer bara att öka i värde." Ja, vad säger man...

Ursprungligen av Korsriddaren:

En rolig anekdot i sammanhanget berättade en tidigare chef. Han var mycket datorvänlig och satsade tidigt ganska mycket pengar på datorer och mellan 90 och 2001 köpte han bara macar. På 70-talet kom en kille in på firman och ville sälja på honom "världens bästa datorlösning" –UNIX-datorer. Detta system skulle kosta ofantligt mycket pengar. Tror f.d chefen pratade i storleksordningen 100 000:- och nu kommer slutklämmen... Säljarens sista säljpitch för att sälja systemet: -"Och du vet, det här systemet det kommer bara att öka i värde." Ja, vad säger man...

Gissar att med "system" då betyder dator + insamlade data, ju mer insamlade data man har desto bättre statisktik osv kan man dra ur systemet. Säkert var det en sådan tanke.
Alternativt att det skulle vara värt ligag i framkant ju längre tiden led.

Jag tror inte det avsåg enbart burken.

  • Medlem
  • 2011-08-01 19:04
Ursprungligen av Goflorp:

Gissar att med "system" då betyder dator + insamlade data, ju mer insamlade data man har desto bättre statisktik osv kan man dra ur systemet. Säkert var det en sådan tanke.
Alternativt att det skulle vara värt ligag i framkant ju längre tiden led.

Jag tror inte det avsåg enbart burken.

Som jag fick det berättat för mig så gällde det burkarna och systemet. Den insamlade datan var ju vår affärsidé, företaget gjorde massmediadatabaser (ursprungligen i katalogform).

En sak som var bättre för var plasten de använde i kopplingarna till trädgårdsslangarna. Allt man köper nuförtiden vittrar sönder i solen och håller något år.

Sitter och tittar på "Shawn the Sheep" series 2 med min yngsta dotter och det var bättre för när animeringen var gjort med lera. Denna nya serie är mest böjbara plastfigurer och CGI.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-08-08 19:00

Jo, Balthazar var bättre förr i tiden när inte YouTube stökat till ljudet så förskräckligt!

Bevaka tråden