Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordsvisning kommer upp hela tiden?!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varje gång det kommer upp en dialogruta som kräver text, så kommer det virtuella tangentbordet upp på skärmen. Har provat inaktivera det, men hjälper inte. Kommer upp hela tiden.

Sen en annan sak jag lagt märke till, ser ut som om två knappar är nedtryckta hela tiden?! Kolla bilden.

Nån som har lust att hjälpa till?

- Att upplysa om datormodell och operativsystem är alltid en bra början när man ställer en fråga.

- Du säger att det sker "varje gång". Betyder det att problemet alltid har funnits på datorn? Eller har det börjat nyligen - och kan du i så fall sätta det i samband med någon annan händelse (t.ex någon installation eller uppdatering)?

- Du har inte spillt något i tangentbordet?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Att upplysa om datormodell och operativsystem är alltid en bra början när man ställer en fråga.

- Du säger att det sker "varje gång". Betyder det att problemet alltid har funnits på datorn? Eller har det börjat nyligen - och kan du i så fall sätta det i samband med någon annan händelse (t.ex någon installation eller uppdatering)?

- Du har inte spillt något i tangentbordet?

Oj, gick lite snabbt och slarvigt, ber om ursäkt.

Datormodell: iMac 27" i5 mid 2010. Tangenbordet är ett apple original med sladd och numerisk del. Operativsystem: OSX 10.6.8

Har inte spillt något i tangentbordet, och kan inte minnas någon uppdatering jag gjort som gjort detta. Tangentbordet slutade plötsligt fungera igår, då bootade jag om och det fungerade igen. Däremot kommer det virtuella alltid upp som sagt.
Det skumma är att det ser ut som om dessa knappar alltid är nedtryckt. Trots det fungerar dom precis som vanligt när man skriver.

Hade jag gissat så hade det varit en spillskada. Just effekten med tangenter som verkar vara nedtryckta hela tiden är ett klassiskt exempel. Men om du är säker på att varken du eller någon annan gjort det, så är det väl något annat...

Fick till det nu, så den inte visar virtuella tangentbordet.

Enligt applesupporten så ser det likadant ut på deras Macar när dom visar virtuellt tangentbord, så ska tydligen vara så (läs bugg).

Ursprungligen av yabbah:

Fick till det nu, så den inte visar virtuella tangentbordet.

Berätta gärna hur du löste det, så kan tråden kanske vara till nytta för någon annan i framtiden.

den orangefärgade markeringen betyder att tangenten är 'död' och inleder en kombination med nästföljande tangenttryckning.

nedtryckta tangenter markeras ju med mörkare grå färg.

Hej
Jag är ny här och har letat efter svar ett par timmar nu.
Jag lånar tråden då jag har samma problem.
Jag har en imac från 2010 med 10.6.8
Datorn har varit igång i ca en vecka då jag inte har använt den utan bara kollat på film i ipad som ligger på datorn.
Igår så startades datorn om och då funkar inte mitt usb tangentbord pro.

Går jag in och tittar på tangentsbordsvisning så är ' och " tangenterna oreanga
Jag provade då att koppla in Bluetooth tangentbordet och då funkar det men samma knappar är oreanga.
Jag har provat starta om flera gånger samt testat flera usbportar men inget hjälper.

Jag har absolut inte spillt ngt i tangentbordet.

Snälla är det ngn som vet vad jag kan göra för att få igång tangentbordet igen

Jag hittade felet själv.
Avinstallerar fancontroll och nu funkar tangentbordet igen.

lyfter tråden igen då datorn har varit igång sen sist jag skrev och idag så startade jag om den och nu funkar inte usb tangentbordet igen.
jag har inte installerat ngt nytt program det ända som är gjort sen sist är uppdateringarna som apple själv letar fram.
Vad ska jag göra??
Jag har provat startat om och bytt usb port osv...

Ursprungligen av Mickkke:

lyfter tråden igen då datorn har varit igång sen sist jag skrev och idag så startade jag om den och nu funkar inte usb tangentbordet igen.
jag har inte installerat ngt nytt program det ända som är gjort sen sist är uppdateringarna som apple själv letar fram.
Vad ska jag göra??
Jag har provat startat om och bytt usb port osv...

Du råkar inte ha ngn annan mac som du kan testa att koppla tangentbordet mot? Om ja, är det då samma problem där?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du råkar inte ha ngn annan mac som du kan testa att koppla tangentbordet mot? Om ja, är det då samma problem där?

har tyvärr inte det

men samma sak hände för ngn vecka sen och då funkade det igen efter jag raderade fan control

Ursprungligen av Mickkke:

har tyvärr inte det

men samma sak hände för ngn vecka sen och då funkade det igen efter jag raderade fan control

Den har du dock inte kvar längre så det fungerar inte en andra gång

Ta backup och starta om på ren burk, det är mitt tips.

1
Bevaka tråden