iPhone i vatten, vad går sönder?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet vad som vanligen går sönder när en iPhone hamnar i vatten ?
Påsen med korv plånbok och iPhone spolades ut i vattnet när plötsligt svallvågorna kom 3 meter längre upp på land. Allt hittades efter lite letande på botten.

Flyttade tråden till rätt underforum.

/Mod

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-10 12:48

Snabbt slå av den och lägg den i en påse med riskorn, låt vara ett par dagar. Chansning men det kan funka...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-10 13:01

Låter som det var saltvatten som kom in i telefonen? Det gör inte saken bättre.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-10 14:03

Näh, i så fall skall man skölja/dränka den i rent vatten först.

Kravet är för att sådant ska fungera är att man tar ur batteriet och sköljer i rent vatten (helst avjoniserat), vilket kan vara svårt...
Sedan skall all fukt torkas ur innan man testkör.

Ännu hellre dränka den i isopropanol-A, sedan torka den.

Jag provar att ta ur batteriet, det var saltvatten tyvärr, och den hann ligga en halvtimme innan jag upptäckte/kom på att den låg i påsen som rymde. Den vibrerade oavbrutet med släckt skärm innan batteriet tog slut. Höll den över grillen för att få det mesta vattnet att försvinna snabbt.

Ursprungligen av Per Selander:

Jag provar att ta ur batteriet, det var saltvatten tyvärr, och den hann ligga en halvtimme innan jag upptäckte/kom på att den låg i påsen som rymde. Den vibrerade oavbrutet med släckt skärm innan batteriet tog slut. Höll den över grillen för att få det mesta vattnet att försvinna snabbt.

Hålla den över grillen fick i bästa fall bort vattnet på utsidan...

Inte en chans skulle jag gissa på. Även om du mot alla odds skulle kunna skaka liv i den så ger den nog upp förr snarare än senare...

Det KAN fungera att plocka ur batteriet, lägga den i destillerat vatten eller isopropanol-A som Goflorp föreslår och sedan låta den torka ur långsamt och i rumstemperatur. Vänta minst 1 vecka innan du slår på den igen. Chansen att lyckas är nog liten, tyvärr.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-10 21:56

Åkte på samma sak själv, åt helvete med allt. Skönt med en hemförsäkring som täckte skadan...

Jag har nog inte så stora förhoppningar om att få liv i den, bindningstiden går snart ut och en iPhone 5 insförskaffas !

Ursprungligen av Per Selander:

Jag har nog inte så stora förhoppningar om att få liv i den, bindningstiden går snart ut och en iPhone 5 insförskaffas !

Men.....men.....men, vad ska du göra tills dess?!?!?!? Det kan ju bli fråga om 3 månader utan iphone!

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-11 10:57
Ursprungligen av pmarriott:

Men.....men.....men, vad ska du göra tills dess?!?!?!? Det kan ju bli fråga om 3 månader utan iphone!

Det kan bli frågan om ännu lägre, det är ju bara rykten som säger att femman kommer i september!

• Medlem
  • Täby
  • 2011-07-11 12:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Det kan bli frågan om ännu lägre, det är ju bara rykten som säger att femman kommer i september!

Skulle inte tro att den är ute i butik innan oktober i Sverige.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-11 12:47
Ursprungligen av kainen:

Skulle inte tro att den är ute i butik innan oktober i Sverige.

Om den presenteras i September kommer det säkert bli "November" i Sverige. Och med Apple-mått är ju November typ den siste November också

Det finns redan en tråd för spekulation om nästa generation iPhone, vi kan väl ta den diskussionen där.

/Mod

• Medlem
  • Klippan
  • 2011-07-20 11:19

Tappade min i vattnet när jag jobbade utomlands.
Den låg ca 15 minuter innan jag såg den.
Lämnade dock in den på reparation och fick den att fungera till 100%. Bästa var att det bara kostade mig 200 kr.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-21 12:51
Ursprungligen av loo:

Tappade min i vattnet när jag jobbade utomlands.
Den låg ca 15 minuter innan jag såg den.
Lämnade dock in den på reparation och fick den att fungera till 100%. Bästa var att det bara kostade mig 200 kr.

Grattis!

Hallå! Jag lånar gärna tråden lite för min fundering.

Min mor blötte ner sin telefon och gjorde inte alls som man borde. Innan hon upptäckte att den var vattenskadad försökte hon ladda telefonen. När vi väl kom fram till att den blivit blöt(den låg under ett droppande innertak på en båt så att gummiskalet hade samlat vatten) så torkade vi den ordentligt. Den har fungerat finfint de senaste veckorna med ett undantag: viloknappen glappar så att "lås-upp"skärmen visas hela tiden och suger ur batteriet. Vet ni om det bara är att byta knappen eller hur man borde gå vidare? Känns tråkigt att lämna in den då det känns som något man kan fixa själv. Om den verkligen måste lämnas in, var vänder jag mig då?

Tacksam för er hjälp!

Ursprungligen av lukas.riedel:

Hallå! Jag lånar gärna tråden lite för min fundering.

Min mor blötte ner sin telefon och gjorde inte alls som man borde. Innan hon upptäckte att den var vattenskadad försökte hon ladda telefonen. När vi väl kom fram till att den blivit blöt(den låg under ett droppande innertak på en båt så att gummiskalet hade samlat vatten) så torkade vi den ordentligt. Den har fungerat finfint de senaste veckorna med ett undantag: viloknappen glappar så att "lås-upp"skärmen visas hela tiden och suger ur batteriet. Vet ni om det bara är att byta knappen eller hur man borde gå vidare? Känns tråkigt att lämna in den då det känns som något man kan fixa själv. Om den verkligen måste lämnas in, var vänder jag mig då?

Tacksam för er hjälp!

Gå in på iFixit och skaffa en knapp. Där hittar du också guider till hur man byter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-29 11:31

Kan dra min story med vattenskadad iPhone4... kan gissa att många inte kommer tro på det, jag hade själv inte gjort det om jag läst detta på internet.

Vi gick ned till bryggorna vid Norrviken (insjö, ej saltvatten alltså) och skulle mata fåglarna, frun böjer sig framåt och jag hör hur något slår i bryggan och sedan säger plums... kollar på frun som är helt likblek, chockad helt enkelt. (vilket är lite skoj då jag själv kraschade med hojen i ca 160km/h två dagar tidigare utan att ens komma i närheten av samma chock).

Detta var 18:e april i år och vattnet var mörkt så jag kunde inte hitta luren och kunde inte sticka ned handen och leta så länge då det var snorkallt i vattnet.
Vi anmälde luren till försäkringsbolaget på drulleförsäkringen (tillsammans med hojen och min skyddsutrustning på diverse försäkringar) och åkte och köpte en ny lur fast 16GB denna gång.
Men jag gav mig inte, jag var ned till sjön lite då o då och letade men kunde inte hitta luren... men dra på trissor, efter 11 dagar klarnade vattnet och jag såg luren, den var ca 1m längre ifrån än där jag trodde men detta är alltså väldigt grunt vatten så jag fick upp luren.
Lite latjo var det också att blixten till kameran lös... och detta är alltså efter 11 dagar i snorkallt vatten.

Så hem med luren och jag lade den på en hylla så den fick torka... efter ca 3 veckor skruvade jag isär luren och gjorde rent den med tops och CNC Electronikrengöring och lät detta sedan torka en timme.
I med laddsladden och jag var beredd på brand kan man säga... men icke, den bootade upp och satte igång!
Som sagt, detta var i april och sedan dess har min 3åriga son använt denna som sin egen iPhone och den funkar än idag hur bra som helst. Det enda jag inte testat den med är ett simkort men allt annat har än så länge funkat utan bekymmer.

Som sagt, detta är inte en internetskröna men jag förstår om ni vill tro det.

Läckert.. Jag tappade en SE på liknande sätt men den fick jag inte igång. Grattis!:)

Okej, jag var lite för snabb med mitt skrivande. Så här ser problemet ut: låsskärmen flimrar ofta till och drar slut på batteriet, men detta händer även när telefonen får ligga helt superstilla utan att någon rör på den. MEN, det händer aldrig när den är kopplad till datorn... Min fundering att det var låsknappen som var kaiko var för att jag en gång tryckte på hemknappen bara och då togs en skärmbild, alltså tänkte jag att det var låsknappen som var glapp. Men skumt om det bara är när den inte laddas... Kanske är det någon krypström som ändå har med knappen att göra? Tycker ni jag ska testa med en ny knappsensor? Är en sådan tror jag då: iPhone 4 Power and Sensor Cable (GSM/AT&T) (821-1034-B) - iFixit

1
Bevaka tråden