Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ta reda på ifall gammal MBP 3.1 är "frisk"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans!

Är sugen på att skaffa nytt batteri och sätta in en solid state-disk i min gamla trotjänare MPB 3.1 15" men först skulle jag vilja veta att laptopen är "frisk" i övrigt så att jag inte lägger tid och pengar i onödan på det. Någon som vet hur tar man reda på det?

Tack på förhand för svar!
Lisa

  • Medlem
  • 2011-07-09 12:27

Det du kan göra är att köra Apple Hardware Test. Sätt i din original OS X skiva och håll in D när du startar datorn.

Ursprungligen av Dalle:

Det du kan göra är att köra Apple Hardware Test. Sätt i din original OS X skiva och håll in D när du startar datorn.

Tack för tipset, ska testa!

Om du använt datorn borde du väl veta om du haft problem?!

Om du inte haft några problem med din "gamla trotjänare" så är den ok.

Ursprungligen av LCR:

Om du inte haft några problem med din "gamla trotjänare" så är den ok.

Tja, förutom att den blir lite väl varm ibland verkar den vara ok... fläkten går på max och temp ligger runt 80°C trots att jag ställt in att fläkten ska gå igång tidigare och på högre varv i grundinställningen. Bildskärmen håller fortfarande kalibreringen bra, trots många år på nacken.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-09 17:59

Kanske dags att städa den på insidan, damm och annat alltså.

Ursprungligen av mattiL:

Kanske dags att städa den på insidan, damm och annat alltså.

Ooo... ska man våga skruva upp den? Har hört att det ska vara rätt knöligt att byta hdd själv så jag tänkte nog lämna in den på verkstad i så fall. Ram har jag däremot bytt själv... kör 4+2 GB nu.

Du måste ha hört fel, för det är knappast svårt. iFixit har bra steg-för-steg guider hur man bör göra.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-19 09:40
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Du måste ha hört fel, för det är knappast svårt. iFixit har bra steg-för-steg guider hur man bör göra.

Nja, svårt och svårt. De gamla MBP innan Unibody är inget man plockar ner över en kafferast om man inte är väldigt van. De är inte som Unobody där du har full åtkomst efter att ha lossat ett par skruvar i botten.

Här byte av höger fläkt och här HDD

Men är det så att datorn blir väldigt varm så bör man förutom att rengöra fläktarna demontera kylflänsen och applicera ny kylpasta.

HDD anser då på iFixit vara hyfsat lätt/svårt och sen ökar svårighetsgraden på övriga operationer. Det är väldigt noga att man har rätt verktyg och noga märker upp skruvarna i burkar eller t ex äggkartong.

1
Bevaka tråden