TRIM och SSD från tredjepart

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-07-08 21:35

När nu Apple infört stöd för TRIM endast för egna diskar, måste man ju förlita sig på TRIM Enabler för att få igång funktionen på min ett år gamla SSD från Samsung. Det fungerade direkt.

Mac World skriver att man skall radera ledigt utrymme och skriva några konstiga kommandon i terminalen för att det skall fungera. Kan någon förklara detta närmare, tack. Om nu TRIM har kommit igång, fixas inte allt detta i bakgrunden?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-08 22:32

Om jag inte minns fel så utför Trim Enabler dessa kommandon när du kör programmet.

Ursprungligen av mattiL:

jag har inte provat själv, men läste detta bland kommentarerna på länken:
"Before running TRIM Enabler, Profiler says TRIM Support: No and performance was good.
Now after, Profiler says TRIM Support: Yes and performance is bad."

pröva på egen risk kanske?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-09 02:45

Körde Trim Enabler och fick prestandaproblem och en massa annat tjafs. När jag till sist en dag startade om datorn kom det upp ett frågetecken eller något liknande. Trixade med omstarter några gånger men beslöt mig till sist för ominstallation. Halvvägs i installationen blir det stopp och det dyker upp ett felmeddelande. Försöker några gånger till men med felmeddelande som resultat. Det hela slutar med att jag installerar på en extern HD och klonar sedan över systemet på SSD'n. Nu har det rullat på i några månader utan problem.

Som sagt, pröva på egen risk. Det är inte alltid det fungerar.

Ursprungligen av onnyt:

Körde Trim Enabler och fick prestandaproblem och en massa annat tjafs. När jag till sist en dag startade om datorn kom det upp ett frågetecken eller något liknande. Trixade med omstarter några gånger men beslöt mig till sist för ominstallation. Halvvägs i installationen blir det stopp och det dyker upp ett felmeddelande. Försöker några gånger till men med felmeddelande som resultat. Det hela slutar med att jag installerar på en extern HD och klonar sedan över systemet på SSD'n. Nu har det rullat på i några månader utan problem.

Som sagt, pröva på egen risk. Det är inte alltid det fungerar.

TRIM enabler påverkar inte systemet vid en eventuell ominstallation. Det låter som du har problem med din SSD.

Vad har du för SSD? Tänker på problemen med andra generationens Sandforce-kretsar.

• Medlem
  • 2011-07-09 16:03

Har problem igen. Vertex 2 240GB. Jag lyckas dock alltid fixa det på ett eller annat sätt. Sist gick det inte att starta om, bara vit skärm hela tiden. Ut med batteriet och så hålla inne startknappen en 5 sek. Sedan fungerar det igen. Kör en backupp igen för disken verkar kass som du säger.

Varför håller ni på me de om de krånglar? Har haft min disk i ett halvår utan prestandaförlust, absolut ingen alls

• Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-11 09:30

Nu med 10.6.8 kan man starta i single-user mode och köra fsck, så utförs trim.
Jag märkte dock ingen prestandaskillnad, inte i benchmarks heller.
Det går snabbt som det brukar
(Corsair F120GB + macbook 2010)

• Medlem
  • 2011-07-17 16:29

Jag har TechTool Pro 6 installerat och har den inställd på att varna när det är mindre 10% av outnyttjad disk kvar. jag ignorerade varningarna för "va fan, 20 gigg kvar på HD'n" nemas problemas, tänkte jag. Testade att rensa Hd'n, körde Cocktails behörighetskontroll och med ungefär 15% fritt på HD'n så rullar det på som det skall. Vet inte om det är den egentliga lösningen på problemet men just nu funkar det för mig i alla fall.

1
Bevaka tråden