Alternativ till Apples dyra reparation?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 11:20

Det var mitt fel. Jag klantade mig. Det är inte ett garantiärende. Men att Apple (genom Lan Master) vill ha 5700 kr + moms för att byta ut glaset på min iPad 2 är så galet sjukt på så många sätt att jag inte kan ta in det.

Nu finns det ju andra alternativ - men min instinkt att gå till Apples auktorierade verkstad kom onekligen lite på skam.

Hur tänker Apple egentligen?

Vansinnigt pris.

Lite billigare här; ipad 2 Glas Touch Byte | Reparera HTC | iFon.se

Tänk på var ni lägger era trådar! Tråden nu flyttad till rätt forumdel.

Jag har också ändrat trådens rubrik. Om tråden överhuvudtaget ska ha något syfte, så bör det vara att söka alternativa vägar till reparation, och då säger inte den gamla rubriken "Jag spräckte glaset" speciellt mycket

/Mod

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 11:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tänk på var ni lägger era trådar! Tråden nu flyttad till rätt forumdel.

Jag har också ändrat trådens rubrik. Om tråden överhuvudtaget ska ha något syfte, så bör det vara att söka alternativa vägar till reparation, och då säger inte den gamla rubriken "Jag spräckte glaset" speciellt mycket

/Mod

Noterat, my bad!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 11:57

Update: Mumien gör inga iPad-reparationer idagsläget (det är felaktig information på deras hemsida). Jag ska kolla med iFon, och ta ett snack med försäkringsbolaget.

Tråkigt;(

Sent förslag men jag har "drulleförsäkring" på hemförsäkringen just för sådana här händelser.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 12:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Tråkigt;(

Sent förslag men jag har "drulleförsäkring" på hemförsäkringen just för sådana här händelser.

Samma här, så jag ska kolla med dem nu. Med tanke på Apples prissättning på denna typ av reparationer, så känns en "Surfplatteklausul" högst trolig i många försäkringar framöver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-02 20:32
Ursprungligen av BlackSmp:

"drulleförsäkring" på hemförsäkringen

Dåså, case closed

• Medlem
  • International user
  • 2011-06-30 17:16
Ursprungligen av sputnik:

Det var mitt fel. Jag klantade mig. Det är inte ett garantiärende. Men att Apple (genom Lan Master) vill ha 5700 kr + moms för att byta ut glaset på min iPad 2 är så galet sjukt på så många sätt att jag inte kan ta in det.

Nu finns det ju andra alternativ - men min instinkt att gå till Apples auktorierade verkstad kom onekligen lite på skam.

Hur tänker Apple egentligen?

Jäklart, har de sin verkstad på månen eller?

Priset kommer sig av att det inte är en reparation utan ett byte av hela enheten. Inga auktoriserade serviceverkstäder reparerar några iOS-enheter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 23:54
Ursprungligen av Capeman:

Priset kommer sig av att det inte är en reparation utan ett byte av hela enheten. Inga auktoriserade serviceverkstäder reparerar några iOS-enheter.

Så är det, men det som är riktigt märkligt är att det finns två taxor, den ena drygt 3000 kr och den andra över 7000 kr. Beroende på om det är en spricka eller fler. Det senare priset är dessutom betydligt mer än vad en ny enhet kostar över disk.

Apples service-policy i Sverige har alltid varit tveksam, men detta är ju löjeväckande.

Ursprungligen av sputnik:

Det senare priset är dessutom betydligt mer än vad en ny enhet kostar över disk.
Apples service-policy i Sverige har alltid varit tveksam, men detta är ju löjeväckande.

Stämmer det verkligen, är det dyrare att få den utbytt än att köpa en helt ny? De måste ju i så fall leverera något ytterligare, lägga över all data?

Ursprungligen av akerstrom:

Stämmer det verkligen, är det dyrare att få den utbytt än att köpa en helt ny? De måste ju i så fall leverera något ytterligare, lägga över all data?

Tvätt och polering med enhörningstårar? Komplicerat akrobatiskt shownummer utfört av servicepersonalen? Tycker det här låter absurt dyrt. När min gamla iPod dog fick jag köpa en ny som "reservdel" till ett lägre pris, tycker motsvarande borde gälla för iPads också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-01 10:00

Ja, dessvärre stämmer detta. Anledningen känner jag inte till, men jag tycker att det är pinsamt dåligt.

1
Bevaka tråden