Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Snow Leopard - gå tillbaka till Leopard?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HAr installerat Snow Leopard nyligen och fått mer problem än jag önskar. Min undran är då -Kan man installera/gå tillbaka till Leopard rakt av? Eller hur går det til? VAd händer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 01:37

Vad har du fått för problem?

Nej det går inte. Lös problemen istället för o försök dra in gammal mjukvara.

Ett problem jag själv fick vid övergången till 10.6 hade med teckensnitt att göra. När jag plockade bort (ev. avaktiverade) dem fungerade allt bra igen. Sedan var det bara att metodiskt lägga till ett och ett och prova.
Bara ett tips.

Ok. Var bara en tanke då jag med facit hand tyckte LEopard funkade finfint. Tycker hela datorn segar på något vis och visst det kan man ju lösa på diverse vis. Logic har slutat fungera, kraschar vad man än väljer att göra. Har avinstallerat på alla sätt man kan tänka sig och nyinstallerat. Finns inte en tillstymmelse till liv där. Lite jobbigt då jag har en massa låtar jag måste bounca, dvs skisser till en Skivinspelning. MAn är bortskämd som Macare med problemfri dator Aldrig haft sådana bekymmer förr. I absolut värsta fall plockar jag upp Cubase och spelar in nya :/

  • Medlem
  • 2011-06-27 13:47

Logic har förstås stöd för 10.6, så det är nog inte systemets fel om det krånglar. Eller om du har en gammal Logic kanske du ska uppdatera den.

Precis, ska ju funka men det började med systemuppdateringen, testade även uppdatera Logic. Mkt märkligt. Jaja det ska väl lösa sig på nå vis

Nu blir jag lite nervös, hoppas det går bra med ett inhopp?
Hade tänkt installera Snow Leopard på min mors 'sprillans' iMac Mid-2007 (självklart begagnad, som jag och mina systrar precis skramlat ihop åt henne). Datorn kom med Leopard, men har ingen originalskiva, och därför tänkte jag att ett fräscht operativsystem på skiva kanske var att föredra - dessutom hade en kamrat en Snow Leopard-retailskiva liggandes, så jackpot! Eller?
Burken har 4gb RAM, så det borde inte krångla. Men hur gör man om det ändå gör det?

Ursprungligen av Manglobe:

Nu blir jag lite nervös...

Miljoner människor har uppdaterat från Leopard till Snow Leopard, utan att få problem. Så du behöver inte bli nervös.

Ursprungligen av Manglobe:

...men har ingen originalskiva, och därför tänkte jag att ett fräscht operativsystem på skiva kanske var att föredra - dessutom hade en kamrat en Snow Leopard-retailskiva liggandes, så jackpot! Eller?

Gå ut och köp en egen Snow Leopard-skiva. Det kostar bara 319 kr. Att använda kamratens skiva är piratkopiering, och sådant vill forumet inte bidra till.

Ursprungligen av Manglobe:

...det borde inte krångla. Men hur gör man om det ändå gör det?

Det finns massor av saker som skulle kunna hända. Men mest sannolikt så blir det inga problem alls, så du kan väl vänta med den frågeställningen tills det faktiskt uppstår något krångel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att använda kamratens skiva är piratkopiering, och sådant vill forumet inte bidra till.

Nu känner jag mig lite bakom flötet, men är det alltså så? Operativet används inte längre eftersom han bytte upp sig till en nyare mac, så tanken hade faktiskt aldrig fallit mig in. Är det så att det ÄR olagligt (?) kan jag självfallet lika gärna skaffa en ny kopia.

Carbon CopyCloner ska jag kolla upp!

Ursprungligen av Manglobe:

Nu känner jag mig lite bakom flötet, men är det alltså så? Operativet används inte längre eftersom han bytte upp sig till en nyare mac!

Om systemet från den skivan inte är installerat på någon annan dator, så är det naturligtvis fritt fram för dig att installera från den skivan.

Jag förutsatte att kompisen redan använder systemet från den skivan på sin dator, och då skulle det vara piratkopiering om du också använde den.

Senast redigerat 2011-06-29 14:30
  • Medlem
  • 2011-06-28 11:32

Ta en totalbackup på hela datorn med Carbon CopyCloner och klona tillbaka från den om det kniper.
Det är alltid bra att backa datorn innan man uppgraderar operativsystemet.
Det är alltid bra att ta en regelbunden backup på datorn över huvud taget...

1
Bevaka tråden