Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt SMB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo, kör osx 10.6.7 och har en linuxburk där jag delar ut diskarna med samba.

Det går hur snabbt som helst att kopiera till/från dessa shares, men när jag browsar i finder, så får man vänta många sekunder innan innehållet i en katalog man går in i visas. Det är bara det där fula snurran längst ner till höger i finder-fönstret.

Någon som vet en lösning lr nåt på detta? Vill minnas att det fungerade bättre att browsa samba-utdelningarna jag hade på min windows 2008 server *host host* innan. Men den är skrotad nu för att slippa ms helt.

Nu löser inte detta ditt problem, men varför kör du Samba om du inte har några Microsoft produkter?
I *nix världen finns Netatalk som kan prata AFP med din Mac. Om man vill går det att köra NFS med, men jag tycker det är smidigare med AFP.

Jag kör Samba och Netatalk samtidigt. Windowsburkarna går på Samba och Macarna pratar AFP via Netatalk. Fungerar jättebra.

Använd NFS istället, om du inte har några Windows-klienter som behöver CIFS/SMB.

Har en xtreamer i sovrummet som jag inte tror klarar något annat än samba. Men menar ni att om jag skulle köra Netatalk så skulle allt gå snabbare/bättre?
Jag är inte så hemma på det här, linuxburken agerar både router och filserver, och kör OSet ClearOS. Så vet inte om den har inbyggt för nfs/netatalk.
Den har något som kallas "flexshares", det är bara vanliga smb-shares om jag förstått det rätt.

Om jag tolkar xtreamers sida rätt så kan du mounta NFS på den: XTreamer Support System :: NFS Mounting (ver 2.0))

Nu visar de en Windowsburk, men förfarandet är i princip samma på Linux.

Edit:

Anledningen till att jag kör Netatalk är att jag slipper bry mig om att unmounta dem. Jag slår bara igen locket på datorn och när jag ansluter till ett annat nät droppas mina monterade AFP diskar automatiskt. Vad jag har läst så kan det uppstå problem om jag gör liknande med monterade NFS diskar.

Jag får kika på det där

Löste problemet med att editera /etc/sysctl.conf (sudo vim /etc/sysctl.conf) och lägga till följande rader:

net.inet.tcp.delayed_ack=0
net.inet.tcp.mssdflt=1440
kern.ipc.maxsockbuf=500000
net.inet.tcp.sendspace=250000
net.inet.tcp.recvspace=250000

Hittils går det väldigt snabbt att browsa, märks en rejäl skillnad faktiskt. Som tips till andra med liknande problem.

Ursprungligen av Elmeholt:

Löste problemet med att editera /etc/sysctl.conf (sudo vim /etc/sysctl.conf) och lägga till följande rader:

net.inet.tcp.delayed_ack=0
net.inet.tcp.mssdflt=1440
kern.ipc.maxsockbuf=500000
net.inet.tcp.sendspace=250000
net.inet.tcp.recvspace=250000

Hittils går det väldigt snabbt att browsa, märks en rejäl skillnad faktiskt. Som tips till andra med liknande problem.

Måste bara hålla med om att detta gjorde susen. Hoppas bara det håller i sig för detta blev en rejäl skillnad till de bättre. TACK!

  • Medlem
  • 2019-07-04 09:50

Så jävla gött att en 8 år gammal tråd kan hjälpa någon!

99mac behövs

Ursprungligen av garda:

Så jävla gött att en 8 år gammal tråd kan hjälpa någon!

99mac behövs

Fast nu verkar det blivit långsammare igen efter något dygn?

1
Bevaka tråden