Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta byter du upp dig?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-22 18:14

Med anledning av aktuell diskussion kring bl.a. iPhone 5 tycker jag det skulle vara kul att veta hur ofta medlemmarna på 99mac byter upp sig...

Själv förespråkar jag 'varannan'-modellen, dvs köper iPhone 3gs, iPhone 5 och iPhone 7 o.s.v.
Frågan är hur ofta är 'för mycket'? Om fler anammar 'varannan'-tanken, är det då läge för Apple
(och andra) att dra ner på utgivningstakten, eller är det andra faktorer som styr?

(...och hur mycket av uppgraderingsbehovet är rent 'ha-begär' framför konkret nytta; 60% ? ...)

Jag hoppade över 3G (från 2G), men efter det så har jag bytt när 3GS och 4:an kom.

Känns lagom att byta efter 1 år, det händer så mycket i hårdvaran att det är rejäl skillnad i prestanda m.m. så det tycker jag är en anledning.

Och för att jag kan såklart..
Hade jag inte haft ekonomisk möjlighet till det så hade jag absolut inte gjort det, utan prioriterat någon annat som är viktigare än en mobiltelefon, då hade det nog blivit varannan, eller när möjlighet funnits.

Tråden bör nog ligga här istället; iPhone

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-22 19:07

Jag snittar nog på 2-3år när gäller mobiltelefoner.

Har nu en iPhone 3G sedan Maj 2009. Snart dags att byta då tror nog jag kan hålla mig till 5an!

Jag är något av en periodare. Mitt "missbruk" började när jag gick ifrån en SE P1 till någon skräp-Prada ifrån LG (till mitt försvar så var P1:an trasig och jag behövde en ny mobil snabbt) när jag sen ett kort tag därefter på krogen fick testa en kompis iPhone 3G var jag fast. Det tursamma var att 3Gs precis lanserats och Telia var inte de enda som fick sälja den. Vilket gjorde att när jag på natten väldigt rund om fötterna kom hem beställde en 3Gs direkt från min operatör.
Sen fick jag via en flykting kontakt erbjudande om när det var dags för iPhone 4 att köpa en av deras som kom direkt från England. Så blev en av de första med iPhone 4. Nu återstår att se hur det blir med nr5. Antar att jag som när 4:n kom inte anser mig behöva en ny redan. Men jag är rätt övertygad om att jag sen kommer beställa en så fort den finns tillgänglig...
Så senaste tiden har det blivit 1 telefon / år...

Flyttade tråden till rätt forumdel. Var vänliga tänk på var ni lägger trådarna!

/Mod

Jag har hittills bytt varje gång det kommit en ny modell (3G->3GS->4), men numera är jag fattig student, så om inte nästa iPhone har något man måste ha så kommer jag nog att behålla min iPhone 4 ett tag till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-23 00:02
Ursprungligen av Capeman:

Flyttade tråden till rätt forumdel. Var vänliga tänk på var ni lägger trådarna!

/Mod

...fast min fråga var mer generell och handlade inte bara om iPhone (men jag var kanske lite otydlig där)...

Ja, lite otydligt eftersom ditt inlägg bara handlade om iPhone, liksom alla efterföljande inlägg. Tråden blev t o m rapporterad för att den låg i fel forumdel. Nå, vi får väl se hur tråden utvecklar sig.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-23 01:16
Ursprungligen av Clavius:

...fast min fråga var mer generell och handlade inte bara om iPhone (men jag var kanske lite otydlig där ...

Jamen då passar ju kanske det jag associerade till när jag såg trådrubriken, ontopic!?

Nämligen processor i macen. Var inne på att det skulle vara lagom med "varannan generation" där i början av mitt macliv när det gäller privata hemdatorn.

Började med en platt Performa med Motorola 68030 processor. Vi talar 1994, äntligen en egen fantastisk mac hemma! Power-PC processorn kom och jag suktade efter de fina beiga fartmonstren men ekonomin var begränsad, fick stå över. När Pb Wallstreet kom och jag hade råd att slå till på en 1 månad gammal maskin till bra pris kändes det att det var ett riktigt bra köp. G3 processorn (också PowerPC) hade mognat och sannerligen den räckte länge. När G4 kom tänkte jag att den står jag över, jag väntar på G5. OSX kom och jag lyckades pressa in ända upp till Tiger 10.4 i den gamla Wallstreeten, och den var faktiskt i bruk inom familjen ända tills för något år sedan, 12 års aktiv tjänst!

Men som vi alla vet, G5:an dröjde, strulade och dröjde, en Powermac G5 var aldrig aktuellt ekonomiskt. Till slut fick jag kapitulera och införskaffa en begagnad Powermac G4. Den höll mig vid liv såpass så att jag istället hoppade över iMac G5 helt och några år senare blev det en begagnad intel Core2Duo iMac.

Sedan har ekonomin tillåtit lite mer successiva iMac uppgraderingar och det känns inte längre som några avgörande "generationer" i processorutvecklingen. Men nu visar det ju sig att det var bra att min första vita iMac var 64-bitars kompatibel Core2Duo, den har föräldrarna ärvt och kommer kunna uppgradera till Lion, om dom vill.

Ursprungligen av Clavius:

(...och hur mycket av uppgraderingsbehovet är rent 'ha-begär' framför konkret nytta; 60% ? ...)

Ha-begäret har alltid varit stort men har fram tills nu till 95% fått stå tillbaks för nyttan, av ekonomiska skäl. På det stora hela är jag nöjd med hur jag prickat in mina processorer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-22 19:49

Jag har också bytt varje gång det kommit en ny modell. Jag har fått rätt ok betalt när jag sålt mina tidigare iPhone så det har känts rätt ok, jag får se när iPhone 5 kommer, men det är nog ganska troligt att jag byter då igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-22 19:49

3GS är min första iPhone. Blev ingen iPhone 4 ifjol. Nu känner jag att 3GS:en inte riktigt orkar med svängarna så som jag var van vid i början. Det blir absolut en iPhone 5.. och sedan en iPhone 7. Tycker 2 år är lagom tid att äga en mobiltelefon.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-06-24 13:20
Ursprungligen av Mcus:

3GS är min första iPhone. Blev ingen iPhone 4 ifjol. Nu känner jag att 3GS:en inte riktigt orkar med svängarna så som jag var van vid i början. Det blir absolut en iPhone 5.. och sedan en iPhone 7. Tycker 2 år är lagom tid att äga en mobiltelefon.

Jag kör på det också (som nästan alla andra här). Dock så får jag se om det blir en 4a eller 5a. Om designen på 5an inte faller mig i smaken så tar jag en 4a (som lär gå på ordentlig rea)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-22 19:59

Varannan generation iPhone känns lagom för mig. iPhone 3G -> iPhone 4 -> "iPhone 6".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-22 20:09

Hänger på låset i UK vid varje släpp, kanbaraintehållamighurmycketjagänförsöker

Köpte 2g importerad, hade nog den 2 år. Köpte sen 3g, var inte jätteimponerad av det nya när 3gs kom så jag väntade snällt till 4an. Ungefär varannan-modellen alltså

Byter så fort det kommer en ny modell. Älskar att pilla på nya prylar. Om det släpptes 4-5 nya iPhones om året skulle jag köpa alla. Jag har 1 iPhone, men köper 3-4 andra telefoner om året. Jag vet att det låter galet men jag kan inte hålla mig. Och jag har råd.

Så här långt varje modell som släppts i Sverige och på releasedagen.
Men jag räknar inte den vita 4:a som en sepearat modell:)

  • Medlem
  • norrköping
  • 2011-06-22 23:02

Har bytt mobil 4ggr på ett år. Fast mest normalt är nog ungefär 1st om året

Får se vad iphone 5 erbjuder, men är väldigt nöjd med 4:an måste jag säga

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-22 23:08

Vid varje ny modell, man kan ju inte ligga efter.

  • Medlem
  • 2011-06-22 23:19

tanken var att det skulle bli varannan, nu lutar det åt att testa hur långlivad en 3gs kan bli. Funktionerna jag använder kommer knappast bli revolutionerande de nästakommande versioner.

Varannan generation. Min bästa vän får alltid min "gamla" då jag köper ny iPhone (det gäller Mac också). Denna cykel på ca. två år är också bra då bindningen har ungefär en sådan cykel och då kan jag låsa upp luren innan jag ger bort den (vännen har inte samma operatör).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-23 00:19

Gillade inte iPhone 2G eller 3G men när 3GS kom och gick att jailbreaka ska jag poängtera så var jag tvungen att pröva.
Det var ett dåligt beslut för nu kan jag inte längre byta mobil var 2:e-4:e månad som jag gjort tidigare i 14 år.

Dock så är jag inte bitter då jag insett att nått annat än iPhone vill jag inte ha. Fyran köpte jag såklart så fort jag kunde och kommer att göra likadant med femman/4S eller vad dom nu kommer att kalla den.

Jag kör på ungefär vartannat år. Har en 3GS nu som visserligen fungerar ypperligt förutom aningens dålig batteritid, men det känns som att tekniken börjar springa ikapp den. Kan mycket väl hända att det blir en iPhone 5 nu. Samma på datorsidan, sitter på en late 2009 27" iMac, den funkar fortfarande helt ok men man är ju lite sugen att köpa när nästa generation dyker upp.

EDIT: Har iofs en 11" Air som jag är toknöjd med, riktigt sugen på att köpa den uppdaterade modellen som kommer nu i sommar Men vi får se hur det går med den saken..

Vill alltid ha det senaste:) Har bara haft 3GS & 4:an då jag fick upp ögonen för Apple 2009!
Min sambo ärver mina efter mig, hon har inte köpt en egen telefon på 7 år snart

Senast redigerat 2011-06-23 09:21
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-06-23 08:41

Importerade en 2G, köpte en 3G, hoppade över 3GS, köpte en 4G, kommer nog att hoppa över 5G om den bara blir samma typ av uppgradering som 3GS...

Måste erkänna att jag tappat intresset för min iPhone sedan iPad kom...använder den bara som telefon/iPod nuförtiden...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-23 09:15

Köpte 3G, köpte 3GS, köpte 4'an...kommer köpa 5'an.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-23 13:13

Så ofta ekonomin tillåter, man vill ju ha råd med en hel del andra saker också.

Bytte från iPhone G1 till iPhone 4 (Tyckte inte fördelarna med 3G / 3Gs var tillräckligt stora för att lägga pengar på ny telefon).

Men kommer nog att byta minst varannan modell från och med nu. iPhone4 -> iPhone6

Hittils har jag bytt iphone vid varje modell. Det enda byte jag hittils känt som "onödigt" (dock inte ångrat!) är 3gs, därför lär jag nog stå över femman.... Ipad har jag bara skaffat första och med handen på hjärtat används den så lite att det känns som det inte blir någon mer.

När det gäller Mac är det en annan grej. Handlar mer om hur snabbt de slits. Min MBP som jag sitter på nu tickar sakta upp på tre år så det känns som det är dags för ett nyköp på den, samtidigt som min gamla Macmini bara går och går och det känns aldrig som den tappar prestanda för det den ska göra: Spela film!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-23 14:30

Köper när den jag har börjar bli kass eller när skillnaden mot den nya modellen är så stor att jag tycker det är lönt vilket kan variera ganska mycket

Jag kör varannan: G1 -> 3GS -> "iPhone 5"

Jag lovar att köpa min första när de inte kostar som en halv macbook air.

Bevaka tråden