Är det en AppleTv som behövs?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

God morgon alla på 99.se

Mina godföräldrar ringde mig igår och ville jag skulle fråga på ett forum om detta får se om detta är rätt forumdel annars får någon flytta till rätt.

Det är så här att dem ska nu kommande veckan flytta in i sin nya bostad(radhus) på 2 våningar ca 130 kvm har jag för mig det var. Dem tittar en del på tv och film och därför undrar dem om detta skulle vara möjligt:

Dem har jag fattat som ha en iaf en tv i nånstans i ovanvåningen och sen en där nedervåningen. Vad jag har förstått så vill dem kunna ha en hårddisk med massor av filmer och tvserier sen när dem är på en av tv:erna så ska tex The town synas så trycker man på den så startas filmen..

Min första tanke var väl att ha nån sån där Popcorn hour? AppleTv?Jag vet att dem har iPad så det skulle vara najs om man kunde få det att funka så om dem är bortesta så ska dem kunna använda Airvideo så kan dem spela filmer på distans. Nån som har en erfarenhet vad som kan behövas på nån prisvärd och enkel lösning?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 11:08

Det finns flera olika lösningar för det.
Men som jag förstår så vill dom kunna komma åt alla filmer och serier på båda tv:na utan att behöva flytta runt på en extern hdd? Och vill dom desutom komma åt allt via ipaden genom airvideo så skulle jag göra så här.
En mac mini vid en av tv (om dom inte redan har någon dator som kan agera "server") som all film och serier lagras på, då den macen så kan dom köra tex plex, xbmc, boxee, för att få ett snyggt grännsitt på tv, (enkelt att bläddra runt bland filmrrna, och så delar den ut filmer och serier till en tex apple tv för den andra tvn (kräver att appletv är jailbreakad och kör tex xbmc, ) alt en boxee box eller en popcorn hour (tex)
För att komma åt filmerna från ipaden så behövs airvideo server installerad på datorn.

Ett annat altenativ är att ha något form av nas hemma där alla filmer lagras och då skulle man tex kunna köra på 2st apple tv, men då får man inte tillgång till filmer via ipaden.

En dator med lagring (så mkt som behovet kräver, kanske inte kräver så mycket, nån TB) + Popcorn Hour + Airvideo på datorn som du kan strömma till iPhone/iPad från.

Det är mitt förslag.

Fördelen med Popcorn Hour är ju att den tar allt och kan visa det också, 1080p med all världens olika ljudspår klarar den, man behöver aldrig konvertera/byta containers/hålla på med iTunes osv..
Precis som för Airvideo som kan strömma allt och konvertera on-the-fly till iPhone/iPad-anpassat format.

Out of the box liksom, inga konstigheter.

Räcker det med en Popcorn hour? eller måste man ha två stycken om man ska kunna visa ha på tv:na? Kan man ha den så den funkar med Airvideo?

Ursprungligen av Okänd användare:

Räcker det med en Popcorn hour? eller måste man ha två stycken om man ska kunna visa ha på tv:na? Kan man ha den så den funkar med Airvideo?

1 för varje TV såklart.
Finns andra tillverkare också naturligtvis, Tvix osv.. Men den enda jag kört själv är Popcorn Hour.

Air Video strömmar till iPhone/iPad.

Ursprungligen av keptang:

1 för varje TV såklart.
Finns andra tillverkare också naturligtvis, Tvix osv.. Men den enda jag kört själv är Popcorn Hour.

Air Video strömmar till iPhone/iPad.

Är det smidigaste om man ska en sån film/video lösning till varje tv man har? Jag kollade på Popcorn hour vilken modell har du/rekomenderar?

KevOn: Dem har en MBP som dator men den har inte så mycket utrymme.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 11:58

KevOn: Dem har en MBP som dator men den har inte så mycket utrymme.

Okej, grejen med airvideo är ju att datorn måste vara på (såklart) och en MBP kanske inte år det smidigaste för det endamålet, har dom en stram budget så skulle jag säga 2st popcorn hour (exempelvis, det finns många olika potenta mediaspelare ute)
Och en exern hårddisk som dom har all film på, då måste dom ta med sig hårdisken till den tvn dom vill titta på,
Men den optimala lösningen är ju att ha all media på nätverket, antingen på en dator eller på ett nas, och då koppla in popcornhour/apple tv till nätverket antinge via sladd eller trådlöst, jag skulle rekomendera boxee box, just för det snygga och lätt använda gränsnittet, (boxee laddar automatiskt ner covers, betyg och handling om filmen när den läggs till.)

Jag har en gammal Popcorn Hour A-100, den första som kom ut, den tar fortfarande allt jag ger den.

Idag är det väl Popcorn Hour A-210/C-200 som gäller.
Andra har säkert mer erfarenhet av andra tillverkare än Popcorn.

Jag anser att en ren mediaspelare som Popcorn eller annan tillverkare helt klart är det smidigaste, tar allt, och det bara funkar utan några konstiga inställningar/programvaror som behövs.

Jag har en gammal Popcorn Hour A-100, den första som kom ut, den tar fortfarande allt jag ger den.

Idag är det väl Popcorn Hour A-210/C-200 som gäller.
Andra har säkert mer erfarenhet av andra tillverkare än Popcorn.

Jag anser att en ren mediaspelare som Popcorn eller annan tillverkare helt klart är det smidigaste, tar allt, och det bara funkar utan några konstiga inställningar/programvaror som behövs.

Hur lägger man in filmer på den enklast? Kan man rippa en film från en dvd på datorn och sen på ett smidigt sätt lägga öve den till popcorn maskinen? Kan man fixa så man kan fixa så att Air Video hittar popcorn hour och har den som sin server/källa?

Du kan komma åt den via Samba (CIFS) precis som vilken annan dator/NAS osv..

Så ja, du kan använda den som lagring och från Air Video.
Du behöver naturligtvis Air Video på en dator (Mac eller Windows) som sköter eventuell konvertering till i*-format.

Eftersom du ändå använder en dator för AirVideo så skulle jag också använda den datorn för lagring.
Bara jobbigt och tidsödande att hålla på och kopiera stora video-filer i "onödan" när datorn ändå behövs för Air Video.

Ursprungligen av kev0n:

Okej, grejen med airvideo är ju att datorn måste vara på (såklart) och en MBP kanske inte år det smidigaste för det endamålet, har dom en stram budget så skulle jag säga 2st popcorn hour (exempelvis, det finns många olika potenta mediaspelare ute)
Och en exern hårddisk som dom har all film på, då måste dom ta med sig hårdisken till den tvn dom vill titta på,
Men den optimala lösningen är ju att ha all media på nätverket, antingen på en dator eller på ett nas, och då koppla in popcornhour/apple tv till nätverket antinge via sladd eller trådlöst, jag skulle rekomendera boxee box, just för det snygga och lätt använda gränsnittet, (boxee laddar automatiskt ner covers, betyg och handling om filmen när den läggs till.)

Du kan komma åt den via Samba (CIFS) precis som vilken annan dator/NAS osv..

Så ja, du kan använda den som lagring och från Air Video.
Du behöver naturligtvis Air Video på en dator (Mac eller Windows) som sköter eventuell konvertering till i*-format.

Eftersom du ändå använder en dator för AirVideo så skulle jag också använda den datorn för lagring.
Bara jobbigt och tidsödande att hålla på och kopiera stora video-filer i "onödan" när datorn ändå behövs för Air Video.

Dem använder inte AirVideo idag men tänkte demonstrera Airvideo för jag vet att dem brukar ibland åka bort en del så tänkte det kunde vara nåt som dem uppskattar för dem har en iPad som dem älskar.

Angående om tv:na så hade jag tänkt så smidigt som möjligt som bara bara går som en klocka för då behöver inte dem orora sig och dels så slipper jag att hålla på att underhålla och fixa. Angående budget men antar det ska inte handla allt för stora summor. Dem sade om dem på forumet rekomenderar/ tipsar om en viss lösning/produkter som dem anser är bra och prisvärda så kan dem nog tänka sig det.

Jag hade tänkt mig nån lösning kanske med nåt smidigt gränssnitt med typ kategorier som Filmer, Serier och Video övrigt.
Vad jag förstår så med Appletv så kan den inte vara kopplad till nån NAS utan måste vara till en dator pga iTunes?

Enkelt och smidigt.

Dator/NAS för lagring = aka servern..
2*Popcorn (eller andra mediaspelare) streamar filmerna från servern.
För Air Video krävs en dator, som streamar från servern.

Enklare kan det nog inte bli.

Något annat (extern lagring via USB som flyttas/kopiera filer mellan enheter/konvertera filer för att vara kompatibla med iTunes..) blir bara dåliga och krångliga kompromisser.

Senast redigerat 2011-06-19 12:32

Enkelt och smidigt.

Dator/NAS för lagring = aka servern..
2*Popcorn (eller andra mediaspelare) streamar filmerna från servern.
För Air Video krävs en dator, som streamar från servern.

Enklare kan det nog inte bli.

Något annat (extern lagring via USB som flyttas/kopiera filer mellan enheter) blir bara dåliga och krångliga kompromisser.

Vad rekomenderar du för Nas/server? Kan man ha tex en bärbar dator MBP exempelvis installerad med Air Video som inställt till den servern eller nasen som man har videofilerna och sen är på resa så ansluter man den till ett wifi nätverk och låta va på och sen kan man se alla filmer på Air videos app via iPad?

Här finns en bra tråd om NAS, QNAP/Synology/Netgear rekommenderas av flera där, bara välja en efter plånbok och lagringsbehov (antal diskar).
http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/245807-nas.html

Fråga 2, yes.

Här finns en bra tråd om NAS, QNAP/Synology/Netgear rekommenderas av flera där, bara välja en efter plånbok och lagringsbehov (antal diskar).
http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/245807-nas.html

Fråga 2, yes.

Ska kolla där lite senare.

Okej då fattar jag äntligen det där med Air video..Hade vart smidigt om man typ köpte en billig Mac mini eller nåt som man på 24/7 så behöver man bara ha iPaden med sig. Fast iofs skulle nån kunna använda den bärabara till att jobba och den med iPad kan se film

Men vad är det med Popcorn hour som du rekommenderar framför boxee?

Okej då fattar jag äntligen det där med Air video..Hade vart smidigt om man typ köpte en billig Mac mini eller nåt som man på 24/7 så behöver man bara ha iPaden med sig. Fast iofs skulle nån kunna använda den bärabara till att jobba och den med iPad kan se film

Inget alls egentligen, det är den enda jag har erfarenhet av och den tar allt, mer nöjd än så kan man inte vara.
Boxee eller andra funkar säkert lika bra, eller kanske till och med bättre.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 13:28

jag skulle rekomendera en tex beggad mac mini som får agera "server för filmerna" och airvideo server till ipaden,
just att den kan vara igång 24/7 tror jag underlättar för dom. om dom inte är så tekniska, det blir lixom något dom slipper tänka på att dom måste sätta på tex deras mbp varje gång dom ska se en film,

ang apple tv så kan man jailbrakea den så att dom kan se film från ett nas/server utan att behöva gå igenom itunes,
men tex boxee är en mer potent spelare.

ett + för apple tv är ju att om dom har en ipad så kan dom streama tex deras bilder till tv trådlöst från ipaden via appletv.

vet du om dom har en ipad 1 eller 2?

Ursprungligen av kev0n:

jag skulle rekomendera en tex beggad mac mini som får agera "server för filmerna" och airvideo server till ipaden,
just att den kan vara igång 24/7 tror jag underlättar för dom. om dom inte är så tekniska, det blir lixom något dom slipper tänka på att dom måste sätta på tex deras mbp varje gång dom ska se en film,

ang apple tv så kan man jailbrakea den så att dom kan se film från ett nas/server utan att behöva gå igenom itunes,
men tex boxee är en mer potent spelare.

ett + för apple tv är ju att om dom har en ipad så kan dom streama tex deras bilder till tv trådlöst från ipaden via appletv.

vet du om dom har en ipad 1 eller 2?

Tänkte med Mac mini för den tar inte så värst mycket plats..och sen tänkte jag också så slipper dem att behöva ha med sin MBP baar för att kunna ha den som server.

Jag läste om Popcorn hour c200 på Prisjakt många där säger att den laggar och buggar och rekomenderar Boxee tydligen.
Dem har iPad 1 wifi 32 gigarn..

Kanske en Mac Mini (för lagring+Air Video) vid en TV och en mediaspelare vid den andra TVn som streamar från Minin?

Låter ju smutt det med.

Utan att veta hur mycket/lite det får kosta så blir det lite svårt att rekommendera en perfekt set-up.
Men Mac Mini + 1 mediaspelare kanske blir bäst/billigast.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 13:45

Kanske en Mac Mini (för lagring+Air Video) vid en TV och en mediaspelare vid den andra TVn som streamar från Minin?

Låter ju smutt det med.

Utan att veta hur mycket/lite det får kosta så blir det lite svårt att rekommendera en perfekt set-up.

precis som jag skrev i första posten, jag tror det är den bästa lösningen.

Låter ju smutt det med.

Ursprungligen av kev0n:

precis som jag skrev i första posten, jag tror det är den bästa lösningen.

Ska man köra Plex på minin då? För det är en Mac mini så kan man bara ansluta extern hårddisk om det skulle behövas mer utrymme? Skulle en Boxee eller en valfri Popcorn hour kunna streama filmer från minin?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 14:25

Ska man köra Plex på minin då? För det är en Mac mini så kan man bara ansluta extern hårddisk om det skulle behövas mer utrymme? Skulle en Boxee eller en valfri Popcorn hour kunna streama filmer från minin?

Man kan köra tex boxee på mini om man nu väljer att köpa en boxee box till andra tvn för att få det enhetligt med menyer och utseende. (lättare att lära sig hur ett system fungerar istället för 2

(boxee finns alltså både som mjukvara på en pc/mac och fungerar likadant som en boxee box)
Ja man får konfigurera mac minin till att dela ut dom mappar där man har filmerna och serierna så kommer man åt dom från en boxee box eller valfri mediaspelare.

Och precis, du kan ansluta en extern hdd om du vill utöka plats för fler filmer

Det jag tycker är ett stort plus för boxee (både på datorn och på boxee boxen, är att du kan lägga till tex en mapp på datorn som du har filmer på, och en mapp på en extern hdd som du har filmer på, och då läser boxee av vad det finns för filmer i dom och lägger allt från båda mapparna under film kategorin i menyn,
Alltså så slipper man bläddra runt å leta efter vilka filmer som finns i externa hddn och vilka filmer som finns på datorn, allt hamnar på rätt ställe direkt.

Ursprungligen av kev0n:

Det jag tycker är ett stort plus för boxee (både på datorn och på boxee boxen, är att du kan lägga till tex en mapp på datorn som du har filmer på, och en mapp på en extern hdd som du har filmer på, och då läser boxee av vad det finns för filmer i dom och lägger allt från båda mapparna under film kategorin i menyn,
Alltså så slipper man bläddra runt å leta efter vilka filmer som finns i externa hddn och vilka filmer som finns på datorn, allt hamnar på rätt ställe direkt.

Samma funktion finns dock i Plex, så det är inget unikt för Boxee.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 14:52
Ursprungligen av Capeman:

Samma funktion finns dock i Plex, så det är inget unikt för Boxee.

Okej det visste jag faktiskt inte
men tanken med boxee är att dom ska kunna ha samma gränsnitt på båda tvna

Ursprungligen av kev0n:

Man kan köra tex boxee på mini om man nu väljer att köpa en boxee box till andra tvn för att få det enhetligt med menyer och utseende. (lättare att lära sig hur ett system fungerar istället för 2

(boxee finns alltså både som mjukvara på en pc/mac och fungerar likadant som en boxee box)
Ja man får konfigurera mac minin till att dela ut dom mappar där man har filmerna och serierna så kommer man åt dom från en boxee box eller valfri mediaspelare.

Och precis, du kan ansluta en extern hdd om du vill utöka plats för fler filmer

Så man kan installera Air Video och sen ha Boxee intresserat? Så man bara intsallerar OS X, installerar Air Video så man kan streama till iPad/ iPhone på distans sedan starta mini och så startas Boxee?

Har man Plex så behövs inte AirVideo, samma funktion finns inbyggt i Plex. Man köper bara en app i App Store. Funkar även som fjärr m m.

Har man Plex så behövs inte AirVideo, samma funktion finns inbyggt i Plex. Man köper bara en app i App Store. Funkar även som fjärr m m.

Du förstår nog inte..Air Video kommer används när man vill se video från en iPad/iPhone från minin på distans.

Du förstår nog inte..Air Video kommer används när man vill se video från en iPad/iPhone från minin på distans.

Jo jag förstår precis, det är nog du som inte förstår. Exakt den funktionen finns inbyggd i Plex, som jag skrev ovan.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 15:51

jag tror att för enkelhetens skull så ska dom ha samma gränsnitt på båda tvna, och låta airvideo servern ligga i bakgrunden.

du kan välja att boxee ska starta så fort datorn sätts på, airvideo servern startar alltid när datorn går igång och läggs i bakgrunden.

Jo jag förstår precis, det är nog du som inte förstår. Exakt den funktionen finns inbyggd i Plex, som jag skrev ovan.

Det kanske är möjligt att man kan men vet inte hur bra gränssittet är.

Ursprungligen av kev0n:

jag tror att för enkelhetens skull så ska dom ha samma gränsnitt på båda tvna, och låta airvideo servern ligga i bakgrunden.

du kan välja att boxee ska starta så fort datorn sätts på, airvideo servern startar alltid när datorn går igång och läggs i bakgrunden.

Precis så tänkte jag med. Jag tänkte hur mycket ram och process räcker egentligen om man ska göra HD material via Boxee?Antar ni rekomenderar en ny Mac mini baar för att den har HDMI? Jag tänkte också om intresset skulle vara intressant för dem att spela bluray är det bästa då att köpa en bluray spelare eller finns det addon/plugin i boxee som gör att det funkar?

Bevaka tråden