Vad ska man vänta på MBP eller MBA?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-06-17 08:43

Hej, jag ska börja högskolan nästa höst och har då planer att införskaffa mig min första mac.
Dock har jag lite svårt att förstå vilken som skulle vara den mest passande modellen för mig och mina behov, det jag framför allt kommer använda den för är
anteckningar, uppsatser , musik och lite bildredigering.
Som sagt behöver jag den inte förens nästa höst, och jag kan som tidigast köpa den i början av september.
Så det jag slutligen behöver lite hjälp med är om det är värt att vänta på nästa generationens mbp eller om jagbör införskaffa mig den nya airen som bör vara lanserad relativt snart.
tacksam för alla svar som kan hjälpa mig med mina tankar och funderingar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-17 08:46

Generellt hade jag nog satsat på Air'en, lite beroende på spec i den kommande modellen.

Tråden flyttad till rätt forumdel. Tänk på var ni lägger era trådar.

/Mod

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 09:05

Men om du behöver den nästa höst, så råder jag dig att vänta. Men om du vill ha den nu så skulle JAG personligen köpt en MBA med max RAM

• Medlem
  • Gävle
  • 2011-06-17 09:06
Ursprungligen av zinned:

Generellt hade jag nog satsat på Air'en, lite beroende på spec i den kommande modellen.

Varför är det så,vill försöka få lite argument samt för och nackdelar med båda datorerna.

Senast redigerat 2011-08-03 14:47

framför allt att Airen är fruktansvärt smidig att ta med sig precis överallt, jag blir lika glad varje gång jag fäller upp min!
Funkar utmärkt för lite lättare bildbehandling och skrivningar i Word osv..

ska tillägga att jag har den enklaste varianten då:)

Jag pluggar också på högskola och har en 11" Air. Har svårt att tänka mig att jag hade blivit mer nöjd med en 13" MBP. Just smidigheten och att du i princip har ett fullstort tangentbord (trots det lilla formatet) gör den till en vinnare. Och SSDn är snabb. När jag behöver skriva längre texter så använder jag en extern 22" monitor.

Hej, jag tänkte låna tråden och fråga om hur viktigt det är med 8GB RAM, jag planerar på att byta ut min MacBook CD 1.83GHz 2GB 250GB HDD, men jag kan inte bestämma mig om jag vill skaffa en MBA 13" som redan nu har den högre upplösningen på skärmen eller en MBP 13" när den nya modellen kommer, varför jag vill vänta på MBP'n är att man kan uppgradera RAM på den.

Jag använder datorn till programmering med Netbeans, rapportskrivning med OpenOffice, Visual Paradigm och annat skolarbete och självklart surfa. Kommer jag att behöva uppgradera minnet om jag skaffar en MBA 13" nu? Livslängden på datorn räknar jag till 3 - 4 år? eller ska jag vänta tills 2012 MBP kommer med bättre upplösning på skärmen? är 8GB RAM värt det? eller räcker det för mig med en MBA 13" för skolarbete?

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-03 17:06
Ursprungligen av Whiteface:

Hej, jag tänkte låna tråden och fråga om hur viktigt det är med 8GB RAM, jag planerar på att byta ut min MacBook CD 1.83GHz 2GB 250GB HDD, men jag kan inte bestämma mig om jag vill skaffa en MBA 13" som redan nu har den högre upplösningen på skärmen eller en MBP 13" när den nya modellen kommer, varför jag vill vänta på MBP'n är att man kan uppgradera RAM på den.

Jag använder datorn till programmering med Netbeans, rapportskrivning med OpenOffice, Visual Paradigm och annat skolarbete och självklart surfa. Kommer jag att behöva uppgradera minnet om jag skaffar en MBA 13" nu? Livslängden på datorn räknar jag till 3 - 4 år? eller ska jag vänta tills 2012 MBP kommer med bättre upplösning på skärmen? är 8GB RAM värt det? eller räcker det för mig med en MBA 13" för skolarbete?

Vad har du idag?
Fungerar det?

Jag har en MacBook Core Duo 1.83GHz med 2GB RAM och kör Mac OS 1.6.8, men eftersom att det är en 32bit processor så kan jag inte uppgradera till 10.7 så jag måste skaffa något nyare. Många av dom funktionerna som finns i 10.7 skulle vara bra att använda idag!
Jag har några klagomål på macbook:en:
* Skärmbilden är på tok för liten.
* Jag ser inte tangenterna på kvällen, jag ordbehandlar helst på kvällen.
* Plasten är besvärande, jag har alltid en massa böcker i väskan och jag tror alltid att plasten ska spricka (mer!) av tyngden.
* Dålig kvalite på webkameran.
* USB portarna är för nära varandra, när jag har inne USB modemet så kan jag inte använda den andra USB port pga platsbrist.
* För taskig grafik när jag spelar World Of Warcraft och Half Life 2, riktigt slött!
* Lite väl långsam med stora projekt i Visual Paradigm.

Annars så är jag väldigt nöjd med datorn och hur den fungerar, faktiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-03 20:59

Jag har en MacBook Core Duo 1.83GHz med 2GB RAM och kör Mac OS 1.6.8, men eftersom att det är en 32bit processor så kan jag inte uppgradera till 10.7 så jag måste skaffa något nyare. Många av dom funktionerna som finns i 10.7 skulle vara bra att använda idag!
Jag har några klagomål på macbook:en:
* Skärmbilden är på tok för liten.
* Jag ser inte tangenterna på kvällen, jag ordbehandlar helst på kvällen.
* Plasten är besvärande, jag har alltid en massa böcker i väskan och jag tror alltid att plasten ska spricka (mer!) av tyngden.
* Dålig kvalite på webkameran.
* USB portarna är för nära varandra, när jag har inne USB modemet så kan jag inte använda den andra USB port pga platsbrist.
* För taskig grafik när jag spelar World Of Warcraft och Half Life 2, riktigt slött!
* Lite väl långsam med stora projekt i Visual Paradigm.

Annars så är jag väldigt nöjd med datorn och hur den fungerar, faktiskt.

Låter mer som du borde satsa på en Macbook Pro 15". USB portarna på nästan alla Macbookar sitter för nära varandra, du får använda en förlängnings kabel.

/ lAlA

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-05 09:54

Ja, Apple använder minsta tillåta mellanrum mellan USB-portarna enligt Spec, så använder man något annan än en sladd kan man inte använda båda portarna samtidigt.

Skulle också säga att det är MBP du vill ha. Framförallt eftersom du kan sätta i mer minne, 16 GB totalt (8 GB Officiellt). Spontant anser jag att 4 GB är minimum med Lion (även om apple säger 2 GB) och gärna 8 GB. 4 GB är i dagens läge verkligen i minsta laget, dessutom om det inte går att uppgradera i efterhand.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för en MBP 13", 15" blir för dyrt! Men jag är besviken på apple när dom lanserar MBA med 1440x900 och MBP med 1280x800!

Jag har mer eller mindre bestämt mig för en MBP 13", 15" blir för dyrt! Men jag är besviken på apple när dom lanserar MBA med 1440x900 och MBP med 1280x800!

Samma här, men ser inte problemet med att MBP 13" 'endast' har 1280x800. För mig blir allt på skärmen aningen för litet med så hög PPI som MBA 13" har.

• Medlem
  • 2011-08-12 17:54

Hej!

Bumpar denna tråd. Min nuvarande dator tar nog snart sitt sista andetag och det är dags för mig att inhandla mig min första Mac. Jag pluggar också och ska nog göra det i några år och behöver en smidig dator som jag kan surfa, skriva, och kolla på film/musik på. Ska jag köpa en MBA 13 eller MBP 13? har inte den gamla MBA upplyst tagentbord? Är inte så påläst kring mac:arna så tar gärna all hjälp jag kan få

Ursprungligen av Cheer:

text med fet stil..

Det där var jobbigt att läsa..

Det finns väl 10-100 trådar som handlar om det här på forumet.

Ursprungligen av Cheer:

Hej!

Bumpar denna tråd. Min nuvarande dator tar nog snart sitt sista andetag och det är dags för mig att inhandla mig min första Mac. Jag pluggar också och ska nog göra det i några år och behöver en smidig dator som jag kan surfa, skriva, och kolla på film/musik på. Ska jag köpa en MBA 13 eller MBP 13? har inte den gamla MBA upplyst tagentbord? Är inte så påläst kring mac:arna så tar gärna all hjälp jag kan få

Jag pluggar också och har en MBA 11", kunde inte valt en bättre dator. Har en extern 22" som jag använder när jag behöver skriva längre texter. Nej, den gamla MBA (från 2010) har inte belyst tangentbord, men de nya som säljs nu har det. De är riktigt bra datorer.

Senast redigerat 2011-08-13 14:16
  • Medlem
  • 2011-08-12 21:35

Tack för svaret! Jag tror jag ska satsa på en 13" oavsett för jag har en på 12 nu men den känns lite för liten. Sen undrar jag om man ska köpa den gamla eller om det är värt pengarna att köpa den nya?

Ursprungligen av Cheer:

Tack för svaret! Jag tror jag ska satsa på en 13" oavsett för jag har en på 12 nu men den känns lite för liten. Sen undrar jag om man ska köpa den gamla eller om det är värt pengarna att köpa den nya?

Den gamla är väl inte så himla mycket billigare, medan den nya är betydligt snabbare, har belyst tangentbord och Thunderbolt. Om du inte får modellen från 2010 för betydligt mycket mindre pengar hade jag definitivt valt den nya.

• Medlem
  • 2011-08-13 15:18
Ursprungligen av Capeman:

Den gamla är väl inte så himla mycket billigare, medan den nya är betydligt
snabbare, har belyst tangentbord och Thunderbolt. Om du inte får modellen från 2010 för betydligt mycket mindre pengar hade jag definitivt valt den nya.

Vet inte om det brukar vara så när de får in en ny modell men hittar inte ens den gamla modellen på Apples hemsida längre. Vet någon vart man kan se priset för den gamla modellen i dagsläget?

Ursprungligen av Cheer:

Vet inte om det brukar vara så när de får in en ny modell men hittar inte ens den gamla modellen på Apples hemsida längre. Vet någon vart man kan se priset för den gamla modellen i dagsläget?

Mac2Sell - Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPad, iPhone Occasion

Ursprungligen av Cheer:

När det kommer en ny modell försvinner den gamla, så du kan bara hitta den begagnat, om du nu måste ha förra modellen. Men var beredd på att den gamla modellen, begagnat, inte kostar mycket mindre än en helt ny.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-13 15:39
Ursprungligen av Cheer:

B.la Macoteket har kvar äldre MBA i lager som de säljer men jag skulle välja senaste modellen om jag skulle köpa med tanke på mer kraft, upplyst tangentbord, mer RAM o.s.v.

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-13 15:48
Ursprungligen av Cheer:

Begagnad i så fall.
Jag köpte en MBA 11' 4GB/64GB sen 2010 tidigt i somras för 7k. Den sorten får man väl ännu billigare nu när det kommit ut nya. Handlar väl helt och hållet vad du ska ha den till, hur mycket prestanda du behöver, och därmed är villig att lägga på den.
Enda som jag saknar är bakgrundsbelysningen, men det är väl bara att använda den begränsningen till att utveckla fingersättningen ännu mer så det blir en anledning till växande i stället
Mer prestanda behöver inte jag på en bärbar, det vet jag med säkerhet efter att ha haft en 15' MBP som både var för stor, alldeles för tung, och med på tok för mycket prestanda för att jag skulle utnyttja på en bärbar.

• Medlem
  • 2011-08-14 20:18
Ursprungligen av panther:

Begagnad i så fall.
Jag köpte en MBA 11' 4GB/64GB
2010 tidigt i somras för 7k. Den sorten får man väl ännu billigare nu när det kommit ut nya. Handlar väl helt och hållet vad du ska ha den till, hur mycket prestanda du behöver, och därmed är villig att lägga på den.
Enda som jag saknar är bakgrundsbelysningen, men det är väl bara att använda den begränsningen till att utveckla fingersättningen ännu mer så det blir en anledning till växande i stället
Mer prestanda behöver inte jag på en bärbar, det vet jag med säkerhet efter att ha haft en 15' MBP som både var för stor, alldeles för tung, och med på tok för mycket prestanda för att jag skulle utnyttja på en bärbar.

Jag ska nog köpa den nya modellen om det bara går att få tag på den gamla modellen i begagnat skick. Kanske mediamarkt eller någon annan kedja har kvar de gamla? När det gäller prestanda behöver jag bara datorn till att surfa, skriva arbeten, lyssa på musik och kolla på film.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-15 09:06
Ursprungligen av Cheer:

Jag ska nog köpa den nya modellen om det bara går att få tag på den gamla modellen i begagnat skick. Kanske mediamarkt eller någon annan kedja har kvar de gamla? När det gäller prestanda behöver jag bara datorn till att surfa, skriva arbeten, lyssa på musik och kolla på film.

Läste du mitt inlägg ovan? Macoteket har kvar den gamla om du nu vill ha den.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-16 10:00

Jag fick detta från ElGiganten i Karlskoga:

"Har några macbook pro 13,3" nya att sälja för 8888kr/st apple tar 10.995:- det är snow leopard i dom INTE lion dock. 6st i lager just nu om du vet någon som vill köpa."

1
Bevaka tråden