Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med MobileMe och Anteckningar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vete rackarn vilken tråd jag skulle lägga detta i så det fick bli denna, så är det fel så bara flytta.

Jag har har en del knas med mitt MobilMe, kommer inte in till nåt annat än en "Hitta min iPhone"-sida när jag försöker logga in från min MBP. Försöker jag från min iPad2 så blir det liknande men till en sida där man uppmanas installera iCal Galleri och annat, som jag ju redan har.

Jag gissar att allt detta beror på att MobilMe sjunger bokstavligen på sista versen och det är iCloud på G, så det är egentligen inte hela världen.

Men, jag tycker inte jag får riktigt den ordning på mina anteckningar som jag skulle vilja.

Idag så har jag iP4, iPad2 och en MBP. Har ett MobileMe-konto och har valt att synka alla anteckningar via MobileMe till/från alla enheter. Har valt bort syn av Anteckningar i iTunes för att undgå att få dubbletter, precis som det uppmanas i iTunes att man ska göra om man har synk trådlöst via MobileMe.

Jag har mitt .me-email som är kopplat till MobilMe som förvalt konto på både iP4 och iPad2, och synken funkar förvisso men gör ändå inte riktigt som jag vill.

Som det är nu så har jag i båda de bärbara enheterna olika konton att välja på i anteckningar. På min Mac, På min iPhone, På mitt MobilMe, eller alla anteckningar.

Detta känns förbannat rörigt, i synnerhet när man ju valt trådlös synk för att man vill att alla anteckningar, var eller när de än görs eller ändras, ska synkas till alla andra ställen och därmed vara identiska efter några minuter.

Varför kan man då inte se bara ett enda anteckningskonto på alla apparater med samma identiska anteckningar? Har jag gjort nåt fel eller galen inställning? Kan man förena hela klabbet så det blir bara en enhetlig visning av anteckningar på alla enheter? Som det är nu ligger ju vissa anteckningar på vissa konton men inte på andra vilket bara blir drygt och rörigt.

Likaså verkar ju anteckningar som är gamla och gjorda före jag fick min iPad2 inte behandlas lika som nya anteckningar jag gör efter det att paddan kom med i bilden. Jag har t ex tagit bort en gammal anteckning, kastat den i sopkorgen. Men den ligger fortfarande kvar på de andra enheterna.

Några råd och rön innan jag får beställa toupé...?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Vete rackarn vilken tråd jag skulle lägga detta i så det fick bli denna, så är det fel så bara flytta...

Att det skulle vara en MacBook Pro-hårdvarufråga känns väl ganska långsökt, så jag flyttar den till "Apple programvara" i stället.

/Mod

Senast redigerat 2011-06-15 15:39
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-15 15:46

Du bör välja På mitt MobileMe på alla enheterna. Då ska du se samma anteckningar i alla enheter.
Om du har gjort anteckningar när du har valt något annat, kommer du förstås inte att se dessa då. Det är som på Mail, du kan välja Kastade eller Skickade under Brevlådor, eller På Min Mac.... (i varje fall om du kör IMAP).
Att valen finns beror på att du kanske vill ha någon speciell anteckning just i din iPhone, men den ska inte synas i de andra enheterna. iPaden kanske lånas ut till någon t ex....

Ursprungligen av kenjon:

Du bör välja På mitt MobileMe på alla enheterna. Då ska du se samma anteckningar i alla enheter.
Om du har gjort anteckningar när du har valt något annat, kommer du förstås inte att se dessa då. Det är som på Mail, du kan välja Kastade eller Skickade under Brevlådor, eller På Min Mac.... (i varje fall om du kör IMAP).
Att valen finns beror på att du kanske vill ha någon speciell anteckning just i din iPhone, men den ska inte synas i de andra enheterna. iPaden kanske lånas ut till någon t ex....

Ok, om jag nu valt samma På mitt MobilMe på alla enheterna, men inte ser alla anteckningarna exakt lika på alla enheter. Beror det då på att anteckningarna kan vara skapade på andra konton tidigare?

Om det är så, kan man då göra en "kuling" att kopiera varje anteckning, klistra in den i rätt konto (På mitt MobilMe) och på sätt få det som en hel ny färsk anteckning från rätt konto, vilken då borde hamna rätt på alla enheter? Sen bara radera de gamla felplacerade orginalanteckningarna?

Jag har skaffat både Evernotes och Avesome notes men har fan aldrig kommit igång att använda dem. Gillar inte att behöva regga hit o dit med extragrejor utanför Apples eget område när man redan har MobileMe, för de andra synkar ju inte med MobilMe.

Jag tycker Apples lösning kring anteckningar är totalt underkänd. Jag försökte lite halvhjärtat när jag köpte min iPhone 4, men gav upp. Anteckningar försvann eller synkroniserades inte.

Mitt tips blir helt enkelt att använda Evernote istället. Gratis och tusen gånger bättre än Apples variant.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-15 15:53

Jag gick också över till Simplenote - Apples lösning för anteckningar håller inte. Det är en rörig historia. Hoppas på bättring i Lion. Simplenote är klockrent - då har man också sina anteckningar på webben (kan vara bra om man inte har någon enhet till hands - t.ex. inetcafé eller lånad dator räcker).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-15 21:46

Har du valt På mitt MobileMe så ska du se samma saker. Gör du inte det har något knasat i synkningen, vilket händer ibland.
Försök manuellt att ersätta det, och se om det inte funkar sedan.

Det kan vara synkningen som ballat ur. Jag upptäckte igår att på min iPad och min iPhone hade jag 4 av varje av alla kontakter i MobileME-kontot. På webben och i datorn fanns det bara 1 uppsättning. Jag stängde av synkning av kontakter via MobileMe på både iPad och iPhone, slog sedan på det igen och vips, så var allt tillbaka som det skulle. Prova att ordna upp det som du vill ha det på datorn, stäng sedan av synkning av anteckningar på iPhone och iPad och sätt sen på det igen.

Kommer ni in på era MobileMe på nätet? Jag kommer inte in på mitt hur jag än gör eller vilken apparat jag än använder. När jag loggar in så kommer jag bara till en sida för Hitta min iPhone, eller frånniPaden till en sida som säger att ska installera Galleri och annat jag redan har installerat.

Allt funkar fint för mig.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Kommer ni in på era MobileMe på nätet? Jag kommer inte in på mitt hur jag än gör eller vilken apparat jag än använder. När jag loggar in så kommer jag bara till en sida för Hitta min iPhone, eller frånniPaden till en sida som säger att ska installera Galleri och annat jag redan har installerat.

Off-topic... jag vet... ursäkta.

Men kolla in Evernote som precis släppts till Windows Phone 7. Jösses va snyggt! Det känns som Microsoft är inne på rätt spår den gången... bättre sent än aldrig.

Evernote for Windows Phone 7

1
Bevaka tråden