Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man skall nå ut till så mycket folk som möjligt.

I Danmark blir det Köpenhamn. I Sverige Stockholm eller möjligtvis Göteborg.

Det enda Malmö har att komma med egentligen är att i stort nästan 2/4 av Skåne befinner sig i staden vid något tillfälle.

Så nej jag tror precis som Patrik D att det blir Stockarnas holm.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-13 11:00

Köpenhamnsbor kan ta sig till Hamburg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 16:39

Den kommer inte att hamna i Malmö. Däremot tror jag att Köpenhamn kan få en Apple store så småningom

  • Medlem
  • 2011-10-13 16:53
Ursprungligen av xtrem:

Den kommer inte att hamna i Malmö. Däremot tror jag att Köpenhamn kan få en Apple store så småningom

Köpenhamn lär garanterat få en Applestore långt innan det kommer en i fjollträsk! Köpenhamn tillhör nämligen kontinenten, Stockholm är bara en förort till nordpolen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-14 22:46

Kul. Jag bor i Stockholm men håller med dig. Känns mer troligt. Andra alternativet är Malmö

Ursprungligen av Korsriddaren:

Köpenhamn lär garanterat få en Applestore långt innan det kommer en i fjollträsk! Köpenhamn tillhör nämligen kontinenten, Stockholm är bara en förort till nordpolen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-13 17:05
Ursprungligen av xtrem:2026470:

Den kommer inte att hamna i Malmö. Däremot tror jag att Köpenhamn kan få en Apple store så småningom

Källa?

Kan dock tänka mig ngt liknande.

Kliv ut ur sandlådan, och håll er till ämnet! Några inlägg raderade.

/Mod

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-14 23:01

De rykten som förekommit tidigare har ju gällt i första hand Stockholm. Men ingen nekar nog till att Öresundsregionen är väldigt välbefolkat. Apple gör som vanligt, precis som de vill. Det finns kanske fler faktorer än antal köpare inom en viss radie som det tas hänsyn till.

De kan väl ta över Kfem i Vällingby. Gigantisk glasbyggnad som floppat som modegalleria. Skulle vara roligare om det blev AppleStore än Willys/Lidl när Svenska Bostäder måste tänka om sitt koncept

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 10:26

Om det blir i Öresundsregionen tror jag snarare att den kommer att hamna i Köpenhamn än i Malmö, och om Danmark får en Apple store så borde ju en svensk hamna i Stockholm, i och med att Öresundsregionen i så fall redan har en. Spekulation

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 11:10
Ursprungligen av Fred!:

Om det blir i Öresundsregionen tror jag snarare att den kommer att hamna i Köpenhamn än i Malmö, och om Danmark får en Apple store så borde ju en svensk hamna i Stockholm, i och med att Öresundsregionen i så fall redan har en. Spekulation

Jag håller med dig men det kan ju också vara så att de bara öppnar en här i Norden och då lär det ju bli Köpenhamn. Har hört rykten från danska källor att Köpenhamn ska få en vid årsskiftet, om sedan sthlm får en också får vi väl se.

Oavsett var i Sverige en eventuell AppleStore kommer att ligga så är det en "måstebesök" på öppningsdagen

Helt allvarligt, det är väl rätt självklart att en Apple Store inte skulle läggas i Malmö?! Jag tror säkert att de har plan på en både i Stockholm och Köpenhamn.
Malmö kan man vara rätt säker på inte ens har varit på tal.

Ursprungligen av theplague:

Helt allvarligt, det är väl rätt självklart att en Apple Store inte skulle läggas i Malmö?! Jag tror säkert att de har plan på en både i Stockholm och Köpenhamn.
Malmö kan man vara rätt säker på inte ens har varit på tal.

Ursprungligen av theplague:

En del ska nog heller inte jobba med strategier för större företag.
Stockholm är den enda svenska staden som finns på kartan i detta sammanhang. Allt annat är befängt. Förstår ärligt talat inte hur folk kan resonera på något annat vis. Förmodligen enbart drömönskningar.

Ursprungligen av zappee:

Sure, fast nu var det en swedish retail store som det snackas om och Apple är inte så dumma så att de lägger den i Malmö

Ursprungligen av acke:

Men herregud. Stockholm är Sveriges största stad, därför kommer Stockholm att få den. Sluta lägg en in massa lillebrorskomplex i diskussionen. Hade Malmö varit Sveriges största stad hade den antagligen hamnat där. Nu kommer det inte bli så utan Köpenhamn kommer att få en affär först och sedan Göteborg om vi får två i Sverige. En till två affärer per land i skandinavien tror jag är rimligt.

Ursprungligen av zappee:

Menar du på allvar att Apple skulle lägga butiken i Malmö?!

Ursprungligen av _Henrik_:

Malmö är knappast ens tvåa på listan med potentiella städer.

Ursprungligen av mendezzz:

Malmö, Köpenhamn haha visst Köpenhamn har en del bra butiksstråk och platser där en apple retail store skulle kunna ligga, men Malmö tror jag aldrig på. Här uppe civilisationen(läs Stockholm) förknippar vi Öresundsregionen med mord, gängkriminalitet, droger, sverigedemokrater och dansk folkeparti, inget jag tror Apple vill bli förknippade med.

Badabing badabom.

Senast redigerat 2012-04-02 16:05
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-02 21:42

Verkar som att det börjar dra ihop sig. Apple Retail AB registrerat.

Apple Retail bildar svenskt bolag - Allt om Mac

Ursprungligen av AndyK:

Verkar som att det börjar dra ihop sig. Apple Retail AB registrerat.

Apple Retail bildar svenskt bolag - Allt om Mac

Steve Cano sitter i styrelsen, och Macrumors skriver om honom:
Former Retail Store Manager Steve Cano to Succeed Ron Johnson as Apple Retail Chief? [Updated] - Mac Rumors

Då kan vi nog glömma enbart Köpenhamn teorin. Fast om de öppnar en där lär väl Malmö ligga sämre till för en egen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-03 08:13

Adressen på registreringsbeviset tyder lite på att butiken kommer att öppna i Stockholmsområdet.
Tyvärr för min egen del, då jag hellre hade sett den in Öresundsregionen. Men bättre att de öppnar i Stockholm, än att de inte öppnar alls i Skandinavien.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-03 08:22

Jag läser fortfarande att danskarna har info om att Cph troligtvis får en Apple Store inom kort, de ligger i linje med informationen från Apple. Då lär det väl isf bli en i sthlm för de som är isolerade där och sedan en i Cph för oss nere på kontinenten

Citat:

The company has stated that it plans to open 40 new stores during fiscal 2012, with 75% of them being outside of the United States.

Ursprungligen av zinned:

Jag läser fortfarande att danskarna har info om att Cph troligtvis får en Apple Store inom kort, de ligger i linje med informationen från Apple. Då lär det väl isf bli en i sthlm för de som är isolerade där och sedan en i Cph för oss nere på kontinenten

Vart läser du det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-03 08:25

Om den hamnar i Stockholm vilket jag givetvis hoppas och den vilket jag antar kommer att gå bra så borde det väl öka chanserna för att ytterligare en eller fler butiker öppnar i Sverige, t.ex i Malmö och Göteborg med stor befolkning inom räckhåll.

Nu ligger även Sverige med Wikipedia, lite kul

Apple Store - Wikipedia, the free encyclopedia

Det vore coolt om de byggde den bakom PK-Huset där Nordea har lokaler idag: Perfekt plats.

http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/289538/gd/1187984450/Nordea-Smalandsgatan.jpg

Ursprungligen av Patric08:

Det vore coolt om de byggde den bakom PK-Huset där Nordea har lokaler idag: Perfekt plats.

http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/289538/gd/1187984450/Nordea-Smalandsgatan.jpg

Själva lokalen ser ju redan lite Apple ut.. Allt som behövs är ett stort äpple framtill och ny inredning så är de set to go!

En lokal som skulle passa är gamla Sture-teatern på Birger Jalsgatan 28-30. Hugo Boss har precis flyttat därifrån så den står nu ledig..

Ursprungligen av J THOMAS E:

En lokal som skulle passa är gamla Sture-teatern på Birger Jalsgatan 28-30. Hugo Boss har precis flyttat därifrån så den står nu ledig..
[ATTACH="CONFIG"]30960[/ATTACH]

Absolut, men jag misstänker att de vill ligga ÄNNU mer mitt inne i smeten.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-04 09:01

Det är inte säkert. I många städer ligger de lite utanför dem värsta smeten och i de lite "finare" kvarteren. I andra städer, t.ex. Nice, ligger de i köpcentrum en bra bit från stan.

Ursprungligen av AndyK:

Det är inte säkert. I många städer ligger de lite utanför dem värsta smeten och i de lite "finare" kvarteren. I andra städer, t.ex. Nice, ligger de i köpcentrum en bra bit från stan.

Jo, jag har varit i en rad Apple Stores. Jag tänker utifrån folkmängden och geografin i Stockholm, då tror jag de inte vill ligga avsides(vilket den butikslokalen på gränsen kan kallas). Jag tror inte de är ute efter att ligga i "de finare" kvarteren i Stockholm, utan att de vill synas för en större massa.

Bevaka tråden