Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia 4G-modem Samsung GT-B3730. Uppdatering av programvara?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-13 18:56

Sedan tidigare har jag lärt mig att modemprogrammet för Telias Samsung GT-B3730 låser sig helt och måste av- och ominstalleras om man säger ja till det förslag om automatisk uppdatering som kommer så fort man kopplar upp, och som bara gäller Windows.

Telia föreslår på sina hemsidor som första åtgärd vid dålig mottagning med Samsung GT-B3730 att man uppdaterar programvaran.

Uppdaterad programvara för Mac går inte få genom Telia (se nedanstående konversation):

Har någon en idé till uppdatering/program från annan leverantör/trolleri???

Riktantenn känns nämligen som ett dyrt och bökigt första steg.

Konversation med Telia:

18:24:36 Din handläggare har kommit in i chatten
18:24:36 Välkommen, jag heter , vad kan jag hjälpa till med?
18:25:31 Undrar om problemet med uppdatering av Samsung 4g-modem på Mac är löst, så att det går säga OK till automatisk uppdatering?
Eller om det finns något annat sätt att hålla programvaran aktuell?
Citat från mars 2011:
”Multimedia Helpdesk har delat ut en fil/mapp eller ett webbalbum till dig från Telia Säker lagring.
Personal message från Multimedia Helpdesk:
Hej
Här kommer installationsfilen som ni behöver för att få det mobila bredbandet att fungera igen.
Först måste ni avinstallera den installationen ni har nu av mobile broadband 4g. När ni gjort det tar ni denna installationsfil och kör den medan ni har modemet urdraget. När installationen är klar kopplar ni in modemet och det ska fungera igen.
Om det kommer upp en fråga om att uppdatera igen så måste ni ta avbryt eller nej för att inte råka ut för samma fel igen. Detta är ett problem med uppdateringen på Mac och de arbetas på att lösa det.
Med vänlig hälsning
Mobilt bredband Support”
18:27:28 nej tyvärr det går ej att klicka ok ännu.
18:27:55 Finns det något annat sätt att uppdatera modemprogramvaran på Mac?
18:30:10 fungerar den inte?
18:31:00 Jodå, men mottagningen visade sig vara dålig i sommarstugan, och Telias förslag på FAQ-sidorna är då att först uppdatera programvaran.
18:32:04 ok, dom instruktionerna vi har fått är att det går ej att uppdatera på mac ännu och att vi ska få ett meddelande när det är ok
18:32:21 Uppfattat, klart slut!
18:32:29 Tack och välkommen åter!
18:32:29 Chatten är avslutad

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-28 17:45

Det här svarar jag själv på – det finns säkert några andra med Samsung 4G-modem på 99.se.

Kjell & Co visste i dag 28 juni att Telia under sommaren öppnar ett nytt frekvensband, och i samband med det kommer att byta ut alla Samsung 4G-modem, alltså GT-B3710 och GT-B3730. Bytet är sannolikt kostnadsfritt. Kjell & Co avråder därför tills vidare från köp av riktantenner mm till Telias Samsung 4G-modem.

På kul gick jag till Telia-butiken och ställde den frågan, men de visste ingenting.

Detta besvarar ju också frågan om uppdatering av modemprogramvaran för MacOSX. Dock är jag en aning rädd för att de nya modemen kommer att sakna drivisar för MacOSX från början.

Hej.

Jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Det stämmer att Samsung-modemen kommer att bytas ut och detta sker med start under senare halvan av juli.

Anledningen är precis som du skriver för att de befintliga modemen endast har stöd för 2600 MHz medan det nya modemet kommer ha stöd för samtliga 4G-frekvenser, 2600 / 1800 / 800 MHz. Mer information om utbytesproceduren kommer att skickas ut per brev till våra kunder med 4G-abonnemang och enligt de uppgifter jag fått kommer byte av modem till en början endast vara möjligt att göra i Telias butiker.

Det nya modemet stödjer Windows XP / Vista / 7 (med senaste SP) samt Mac OSX 10.5.8 / 10.6.7. Stöd för kommande 10.7 är i dagsläget oklart eftersom 10.7 inte är släppt, men är det några problem bör de hinna åtgärdas innan release.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

1
Bevaka tråden