Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge kommer PowerMac G4 finnas kvar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en PowerMac G4 men eftersom Panther snart ska komma ut så kanske man ska vänta?! Men hur länge kommer G4an finnas kvar nu när G5an kommit? När Panther väl släpps så kanske de vill ha mer uppmärksamhet på G5an och plockar bort G4an (som just nu finns för OS 9 älskarna, typ och då när Panther kommer så kanke de plockar bort maskinerna som kan starta i OS9, de vill kanske att alla ska gå över till Panther)

Mycket fundersam, ska jag köpa nu eller riskerar jag att datorn inte finns om jag väntar på Panther?

/Samuel

  • Medlem
  • 2003-08-31 14:39

Troligtvis så håller Apple nu att sälja ut sina sista stationära G4. Apple vill antagligen ha så få produktlinjer igång som möjligt eftersom detta är kostsamt.

Jag tror absolut att dessa maskiner kommer att kunna använda Panther. Apple vet att om de maskiner de säljer idag inte går att använda med Panther och Apple inte informerar om detta så stämmer amerikanska köpare Apple i vanlig ordning.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 18:01

En G5a på 1.8Ghz har i bästa fall en leveranstid på 6 - 8 veckor enligt Apple. PM G4 kan du få på stört. (3 - 5 dagar). Jag gissar att G4orna finns kvar tills Apple har fått rätsida på G5 leveranserna. Som det ser ut nu så lär det dröja minst 6 - 8 veckor.

Dessutom så borde dom kvarvarande "G4orna" reas ut efter produktionsstopp. Fast man vet aldrig med apple...

Jag funderar också på att köpa en G4 1,25 GHz dual, men frågan är ju när dessa maskiner försvinner för gott... Om man beställer redan medföljer ju säkerligen endast 10.2, men man kommer nog ha rätt att få uppgraderingsskivor till Panther för självkostnadspris som är runt 200 kr.

Problemet är bara att jag inte vill uppgradera utan vill ha en "clean" install med enbart Panther. Då känns det lite surt att just ha köpt en ny dator och sedan punga ut med 1 495 kr extra. Men frågan är bara hur länge man kan vänta? Den gamla iMacen var med ett bra tag, men den gamla PowerMacen kanske bara försvinner utan förvarning.

Jag har fortfarande inte fått min G4 (beställdes veckan efter att jag startade detta inlägg). Apple säger att de har komponentbrist :rolleyes:, nu hoppas jag att de kan ha det ett tag till så att jag får med Panther

Med tanke på att Motorola vill säja av sin chip tillverkning så är det svårt att säga vad som kommer att hända med G4 på längre sikt och vad som händer även innan försäljningen.

Apple kommer väl att fortsätta sälja befintliga modeller tills efterfrågan försvinner, men med tanke på CPU tillgången kan det ju bli snabba ryck i framtiden.

När det gäller migrationen från OS 9 till X hade ju Apple ett intresse av att putta på oss användare. När det gäller hårdvarumigrationen från G4 till G5 måste Apple ha en bra powerbook processor innan de kan skrota G4an. Om det blir en 90 nm IBM 970 eller en G3 klon med Altivec får framtiden utvisa.

När det gäller dual 1.25 vet jag inte om de är i produktion eller om det är restlager som säljs av?

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-10-23 18:40

Beställde själv en ny single 1.25 GHz MDD G4 samma dag G5:an annonserades i juni.
Den levererades 2:a Juli och var nyproducerad på Irland med en 7455B processor. (v24 2003)

För 13495:- inkl moms ingick system9+X (3,6GB SW på DVD), iLife och expressleverans till dörren.

Det finns de som ännu ej kan "leva" utan boota i MacOS 9 då MacOS X ej kan köra nån HW alls i Classic-läge. Alltså den som kanske har HW för nån miljon utan X drivisar måste ha MacOS 9.

Därför tror jag Apple kommer att producera dessa maskiner ännu en tid. Sen att den var lätt att trimma till 1,5 GHz som jag nu kör på gör den inte sämre. Den som inte har råd med över 20 lax får en bra maskin, med bra HW för priset.
PC2700 minne 167MHz buss, ATI Radeon 9000, DVDCombi med 32x16x32 bränn, Plats för 2 CD/DVD och 4 HD (2xATA66 + 2xATA100).
G5an saknar ju tex 2xDVD och extra HD-plats.

Snart kommer nog G5 uppgraderingar med - varför inte??? Alla tidigare CPUer har funnits som uppgraderingar. Du kan köra en gammal 7500 med G4 och Panther idag!
Jag oroar mig inte över mitt köp!

1
Bevaka tråden