Vilken skulle jag få mest glädje utav?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjenare

Jag kommer börja att plugga i höst på distans. Jag har en nuvarande en iMac 27" -09 med en SSD som jag har lagt in. Jag tänkte om man kanske ska skaffa nån till Apple produkt så man kan plugga när man inte är hemma.

Jag funderar väldigt mycket på MacBook Air eller iPad skulle vara nåt alternativ.

Jag undrar hur tycker ni att iPaden är att skriva på under längre stunder? Med och utan sånt där trådlöst tangentbord. Jag har ju sett att iWork-svitten finns till iPad. Sen ska med iOS 5 så ska man kunna handla /Premiera på tidningar via Newsstand. Antar dock att det blir samma sak med att köpa film på iTunes att det kommer bara funka med Amerikanska iTunes? Därav så kommer inte det finnas svenska tidningar? Jag undrar förresten jag börjar bli intresserad utav att läsa så undrar hur det känns att läsa böcker på iPad längre stunder? Hade kunnat va skönt att inte behöva ta med massa böcker som tar plats. Hur mycket plats på paddan tar en bok i genomsnitt?

MacbookAir verkar annars vara annars en trevlig dator som är lätt att ta med. Hur är egentligen batteritiden på den? Apple säger man ska få 5 timmar med 11" och 7 med 13"an.

Tack på förhand

Det var många frågor (6 om jag räknade rätt)..

Kolla lite i forumet på befintliga trådar.

Här finns en tråd som handlar om att skriva på iPad t.ex.
http://www.99.se/ipad/286513-att-skriva-pa-ipad.html

Vad du får mest glädje av vet nog bara du själv.

Ska man skriva mycket så vinner ju Air'en tack vare tangentbordet, men när det gäller att bara läsa så väljer jag paddan alla dagar i veckan. Sen är den ju betydligt smidigare att plocka med sig, samt att batteritiden är grym. Så en iPad med en keyboard dock är en väldigt flexibel lösning, och du krämar ut många timmar.

Jag har bara 2 böcker, Winnie the Pooh tar 8,5Mb tack vare illustrationerna, medans en annan med bara text tar 277Kb. Du får satsa rätt hårt för att fylla en iPad med bara böcker Jag skulle inte kunna tänka mig att det är smidigt på något sätt att läsa böcker på en MBA. Har provat lite på min MBP, men där är paddan bättre. Man sitter eller ligger hellre i soffan med den än att häcka framför skrivbordet, eller ha en laptop i famnen.

Sammanfattningsvis, ska du inte göra något tyngre så kör iPad med keyboard dock. Eller om du har ett ställ så borde du kunna plocka med BT-bordet du har till iMacen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-12 13:58

Om du utanför hemmet kommer skriva mest ska du satsa på Air. Är det mest läsning som blir aktuellt kan du spara lite pengar och köra med en iPad.

Lite svårt att veta hur distansstudierna är upplagda, men underförstått anspelar det på att du kan sköta skrivbiten hemifrån. Då duger din iMac galant, förmodligen t o m bättre än en Air, då du kan ha fler fönster öppna samtidigt och får bättre överblick av det pågående arbetet på den större skärmen. Men som sagt, det är din situation som avgör, och den vet du bättre än oss andra.

Ursprungligen av Brandylf:

Ska man skriva mycket så vinner ju Air'en tack vare tangentbordet, men när det gäller att bara läsa så väljer jag paddan alla dagar i veckan. Sen är den ju betydligt smidigare att plocka med sig, samt att batteritiden är grym. Så en iPad med en keyboard dock är en väldigt flexibel lösning, och du krämar ut många timmar.

Jag har bara 2 böcker, Winnie the Pooh tar 8,5Mb tack vare illustrationerna, medans en annan med bara text tar 277Kb. Du får satsa rätt hårt för att fylla en iPad med bara böcker Jag skulle inte kunna tänka mig att det är smidigt på något sätt att läsa böcker på en MBA. Har provat lite på min MBP, men där är paddan bättre. Man sitter eller ligger hellre i soffan med den än att häcka framför skrivbordet, eller ha en laptop i famnen.

Sammanfattningsvis, ska du inte göra något tyngre så kör iPad med keyboard dock. Eller om du har ett ställ så borde du kunna plocka med BT-bordet du har till iMacen.

Jag har använt iPad lite granna men inte regelbundet. Har testat på Elgiganten bland annat. Verkar najs att läsa böcker när man ska byta sida så ser det ut som en riktig bok

Jag tycker iPad verkar ju smidig att man kan spela eller se nån film på bussen/ bilen. Som sagt jag vet inte hur den är att skriva eller redigera text regelbundet. Är det lätt att få in svenska boktitlar eller böcker i huvudtaget?

Ursprungligen av ibish:

Om du utanför hemmet kommer skriva mest ska du satsa på Air. Är det mest läsning som blir aktuellt kan du spara lite pengar och köra med en iPad.

Lite svårt att veta hur distansstudierna är upplagda, men underförstått anspelar det på att du kan sköta skrivbiten hemifrån. Då duger din iMac galant, förmodligen t o m bättre än en Air, då du kan ha fler fönster öppna samtidigt och får bättre överblick av det pågående arbetet på den större skärmen. Men som sagt, det är din situation som avgör, och den vet du bättre än oss andra.

Jag vet inte hur mycket studerier det kommer att vara. Jag tänkte att man skulle kunna ha eventuellt iPad eller en MPA när man är i ett fik, påväg nånstans eller när man inte orkar sitta vid skrivbordet.
Jag har svårt att veta vilken som jag skulle ha glädje av.

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag har använt iPad lite granna men inte regelbundet...

Jag skriver inte jättemycket, men kan tänka mig det blir smått jobbigt efter ett tag utan externt tangentbord på paddan.
Personligen så får min MBP sitta snällt vid skrivbordet nu för tiden sen jag köpte iPaden. Så gott som allt surfande, mailande, chattande, anteckningar osvosv görs på paddan. Den är helt enkelt mycket enklare att släpa runt i lägenheten. MBP'n sköter bara musikproducerande nu för tiden, och åker med till replokalen om vi ska spela in.

När det gäller film så kör jag Plex, som får streama till paddan. Har inte 3G på min iPad men det är rätt smutt att komma åt hela filmbiblioteket när man tex är på besök hos morsan eller någon annanstans var det finns wifi.

Som de andra säger så är det väldigt svårt att veta vad som skulle passa dig bäst, iom att alla är olika. Jag använder mest iPad både hemma och borta men samtidigt skulle jag inte klara mig utan min MBP heller. Däremot skulle en Air kännas bökigare för allt det enkla.

Ang. böckerna så kan du ladda ner vilken bok som helst och lägga i iTunes så länge den är i formatet epub. Brukar kunna hittas om man googlar lite grann, och många svenska bokhandlare på nätet säljer böcker digitalt i epub-format. Det blir ju en liten omväg jämfört med att ladda ner direkt från iBooks egen butik men det är en fröjd att läsa böcker på det här sättet så det gör jag mer än gärna.

• Medlem
  • International user
  • 2011-06-12 14:13

Gick och funderade på lite liknande frågor mellan iPad och MacBook Air ett tag. Det slutade maed att jag köpte en begagnad (5 mån gammal) MacBook Air, och är supernöjd.

Här är en artikel du kan läsa: Lttviktarnas match: Macbook Air mot iPad - MacWorld

Det verkar som om många funderar på vilket passar just dem bäst mellan iPad och MacBook Air skulle jag tro. Vad som passar bäst beror nog på vad man i huvudsak ska använda den till.

Jag gick in i en Mac-butik och kollade hur det kändes med att skriva med iPad, och det tog ungefär 2 minuter att inse att det var inget för mig. Jag kommer mest att använda den bärbara till att skriva med. Att köpa till ett BT skrivbord kändes som en svag löning. Att köpa en ngt begagnad MBA, (för att få ner priset något) var en perfekt lösning, jag är störtnöjd! Faktiskt fattar jag inte vad i all sin dar jag skulle ha en iPad till, faktiskt. Jag har ju iPhonen för mindre grejer, sen MBA som jag också har en hel del ebooks på. Utrymmet de tar är inte särskilt mycket, men kan variera en hel del mellan böcker beroende på vad för sort. Men de flesta håller sig under 1MB.
Batteritiden är väl det som är minst bra med MBA, men å andra sidan så blir det åtminstone mer än uppgivna 5 timmar, förmodligen upp till 6-7 timmar, om man inte använder Wifi. Har inget exakt resultat ännu, köpte den förra veckan.

Så du behöver komma fram till vad som är ditt huvudsakliga behov med den bärbara, och sen utgå ifrån det. Men kolla in testet som MW gjorde i länken ovan, så kanske det blir tydligare för dig.

Lycka till!

Ursprungligen av panther:

Gick och funderade på lite liknande frågor mellan iPad och MacBook Air ett tag. Det slutade maed att jag köpte en begagnad (5 mån gammal) MacBook Air, och är supernöjd.

Här är en artikel du kan läsa: Lttviktarnas match: Macbook Air mot iPad - MacWorld

Det verkar som om många funderar på vilket passar just dem bäst mellan iPad och MacBook Air skulle jag tro. Vad som passar bäst beror nog på vad man i huvudsak ska använda den till.

Jag gick in i en Mac-butik och kollade hur det kändes med att skriva med iPad, och det tog ungefär 2 minuter att inse att det var inget för mig. Jag kommer mest att använda den bärbara till att skriva med. Att köpa till ett BT skrivbord kändes som en svag löning. Att köpa en ngt begagnad MBA, (för att få ner priset något) var en perfekt lösning, jag är störtnöjd! Faktiskt fattar jag inte vad i all sin dar jag skulle ha en iPad till, faktiskt. Jag har ju iPhonen för mindre grejer, sen MBA som jag också har en hel del ebooks på. Utrymmet de tar är inte särskilt mycket, men kan variera en hel del mellan böcker beroende på vad för sort. Men de flesta håller sig under 1MB.
Batteritiden är väl det som är minst bra med MBA, men å andra sidan så blir det åtminstone mer än uppgivna 5 timmar, förmodligen upp till 6-7 timmar, om man inte använder Wifi. Har inget exakt resultat ännu, köpte den förra veckan.

Så du behöver komma fram till vad som är ditt huvudsakliga behov med den bärbara, och sen utgå ifrån det. Men kolla in testet som MW gjorde i länken ovan, så kanske det blir tydligare för dig.

Lycka till!

Nu är ju artikeln i MW ett gammalt återvunnet från tippen skräp.
Artikeln har gått i tidningen och är så gammal att den handlar om att jämföra iPad 1 med en Air.

hade de jämfört med tvåan hade det nog blivit ett annat läge.

Här hemma har vi numera setupen
1 imac 27" för fotoredigering och sånt,
2 iPhone (en 4 en 3GS) och sedan har vi
1 iPad2.
1 ytterligare iPad2 är på väg.

Då har vi maxmalt med "pang för pengarna" enligt mig. Alternativ B hade varit en fullfjädrad bärbar, som då hade kostat mer än 2 iPads...

En ipad kommer med överallt, du har en grymt bra burk för att läsa saker, kommunicera, "kolla en sak", visa en sak osv.
Inbilla mig inte att man tar med en Air i ens femtedelen så många situationer...

• Medlem
  • International user
  • 2011-06-12 14:55
Ursprungligen av Goflorp:

Artikeln har gått i tidningen och är så gammal att den handlar om att jämföra iPad 1 med en Air.

En ipad kommer med överallt, du har en grymt bra burk för att läsa saker, kommunicera, "kolla en sak", visa en sak osv.
Inbilla mig inte att man tar med en Air i ens femtedelen så många situationer...

Ja, jag såg också att det var en gammal artikel i grunden. Men den speglar ändå skillnaderna mellan en iPad och en MBA i grunden, även om det var en iPad 1.

Jag är å andra sidan övertygad om att MBA kommer att finnas med mig i de flesta fall när jag går utanför dörren när jag har mer behov än vad jag vet iPhonen kommer att täcka. Den väger ju ingenting, och även om iPad väger mindre så är inte vikten överhuvudtaget något som är till MBA's nackdel eftersom den är så sleek och liten den också. Så det kan man glömma.
Det enda som är MBA's nackdel gentemot en iPad, som jag ser det, är batteritiden. Allt annat är bättre med en MBA. Läsa böcker kanske är något bättre på en iPad, men jag tycker det går helt ok på Air'en, som man samtidigt kan redigera så mycket annat med samtidigt, notes etc. Men som alltid det är en smaksak och beroende på vad ens huvudsakliga behov är.

Ang. böckerna så kan du ladda ner vilken bok som helst och lägga i iTunes så länge den är i formatet epub. Brukar kunna hittas om man googlar lite grann, och många svenska bokhandlare på nätet säljer böcker digitalt i epub-format. Det blir ju en liten omväg jämfört med att ladda ner direkt från iBooks egen butik men det är en fröjd att läsa böcker på det här sättet så det gör jag mer än gärna.

Hur blir storleken på iPad och på iPad2? behöver man zooma för att se texterna?

hade de jämfört med tvåan hade det nog blivit ett annat läge.

Här hemma har vi numera setupen
1 imac 27" för fotoredigering och sånt,
2 iPhone (en 4 en 3GS) och sedan har vi
1 iPad2.
1 ytterligare iPad2 är på väg.

Då har vi maxmalt med "pang för pengarna" enligt mig. Alternativ B hade varit en fullfjädrad bärbar, som då hade kostat mer än 2 iPads...

Jag antar att du har 3G på din respektive din kommande iPad 2? Hur storlek har du på den? Hur det att surfa på den om man inte har flash?

Hur blir storleken på iPad och på iPad2? behöver man zooma för att se texterna?

Inga problem alls, speciellt inte med böckerna iom att du kan ändra textstorlek direkt i iBooks.

Inga problem alls, speciellt inte med böckerna iom att du kan ändra textstorlek direkt i iBooks.

Vad bra. Jag har hört att iPad 3 rycktas om att ha retina display men då kanske inte det behövs isf?

Vad bra. Jag har hört att iPad 3 rycktas om att ha retina display men då kanske inte det behövs isf?

Nej behövs då ingen bättre display för att läsa böcker och hemsidor enligt mig iaf. Sen om du planerar köp till hösten kan det ju vara värt att hålla ett extra noga öga på ryktes-sajterna ifall 3an är på gång

Nej behövs då ingen bättre display för att läsa böcker och hemsidor enligt mig iaf. Sen om du planerar köp till hösten kan det ju vara värt att hålla ett extra noga öga på ryktes-sajterna ifall 3an är på gång

Det ska jag göra...:)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-12 21:59

Sen om du planerar köp till hösten kan det ju vara värt att hålla ett extra noga öga på ryktes-sajterna ifall 3an är på gång

Kommer ingen ny iPad i år. Steve sa att 2011 är "year of the iPad 2" (han kunde bara sagt "year of the iPad"). Den är ju fortfarande slutsåld överallt, trots att den inte ens lanserats klart i alla länder. Även om det tekniskt vore möjligt att släppa iPad2s/iPad3, så säljer den ju redan som smör i befintligt skick, samtidigt som den är överlägsen konkurrenterna. Så nej, grunda inte ditt köp på lösa rykten.

Ursprungligen av ibish:

Kommer ingen ny iPad i år. Steve sa att 2011 är "year of the iPad 2" (han kunde bara sagt "year of the iPad"). Den är ju fortfarande slutsåld överallt, trots att den inte ens lanserats klart i alla länder. Även om det tekniskt vore möjligt att släppa iPad2s/iPad3, så säljer den ju redan som smör i befintligt skick, samtidigt som den är överlägsen konkurrenterna. Så nej, grunda inte ditt köp på lösa rykten.

Kanske inte grunda köpet på det, men kommer en ny tidigt 2012 så kan det ju vara värt att vänta Beror ju på hur akut det är liksom.

Ursprungligen av ibish:

Kanske inte grunda köpet på det, men kommer en ny tidigt 2012 så kan det ju vara värt att vänta Beror ju på hur akut det är liksom.

Jag har för mig att han sade att 2011 it's the year of the iPad. Jag tror inte jag orkar vänta jag kommer nog köpa i höst.

Håller med Goflorp, iPad kan man ha med överallt, suverän batteritid, överlägsen att läsa på, bra att skriva på (en vanesak 2/20/30 min i en butik räcker inte) osv..

Jag skulle ha köpt en iPad 2 (om jag inte redan hade en).

3G - Ja, då har du navigationsmöjlighteerna med GPS:en med. Ett klart plus.

Storlek 32GB 3G Vit, frun fick bestämma färgen, 32GB för att det nog blir lagom, Man fyller ju om den rätt snabbt om man behöver.

Flash saknar jag inte det minsta, hela webben är på väg bort från Flash ändå.

Att läsa på den, surfa på den och se film på den är fullkomligt underbart.
Använder inte jag den så använder frugan den... i soffan, i sängen etc.

Telia fixar extrakort för 40:-/månaden, och så mkt datatrafik använder man inte på 3G eller på iPhonen att det inte räcker.

3G - Ja, då har du navigationsmöjlighteerna med GPS:en med. Ett klart plus.

Storlek 32GB 3G Vit, frun fick bestämma färgen, 32GB för att det nog blir lagom, Man fyller ju om den rätt snabbt om man behöver.

Flash saknar jag inte det minsta, hela webben är på väg bort från Flash ändå.

Att läsa på den, surfa på den och se film på den är fullkomligt underbart.
Använder inte jag den så använder frugan den... i soffan, i sängen etc.

Telia fixar extrakort för 40:-/månaden, och så mkt datatrafik använder man inte på 3G eller på iPhonen att det inte räcker.

Jag tänkte på en 3G variant eller att jag avvaktar iPhone 5 och köper den så man kan dela med sig utav mobilsurfen. Den vita modellen hade jag tänkt mig, den är snygg. Jag tycker inte om flash heller men många sajter vill inte sluta använda det.
Hur mycket får man surfa för 40 kroners grejen?

Ryktena talar om en ny MBA på onsdag. Kanske läge att vänta ett par dagar med inköpet?

Ursprungligen av johan_tanying:

Ryktena talar om en ny MBA på onsdag. Kanske läge att vänta ett par dagar med inköpet?

Om jag köper något så blir det närmare hösten nångång vid slutet av juli-början av septemper.

iPad är så lätt att den alltid är med i väskan, det tycker jag är den stora fördelen. MBA 11" har en högre upplösning, t-bord built in och ett högre pris. Jag kan rekommendera iPad2 för den är väldigt bärbar:)

Ursprungligen av StefanB:

iPad är så lätt att den alltid är med i väskan, det tycker jag är den stora fördelen. MBA 11" har en högre upplösning, t-bord built in och ett högre pris. Jag kan rekommendera iPad2 för den är väldigt bärbar:)

Jag känner sedan igår kväll att iPad är nog det jag saknar/behöver. Då lätt ta med mig den exakt jag vill, den verkar ha en bra battertid, lagom storlek och så kan man förena nytta med nöje. iMac och iPad är en bra kombination. Frågan är bara storleken och man ska ha 3G eller utan.

En iPad utan 3G är tämligen kass tycker jag. Att ha ngt som har potential till att bli den bästa gps navigatörn ever och sedan snåla bort den funktionen. Sånt skulle enbart göra mig sur.

Hur mkt man får surfa? Tja, alla operatörer har sina egna priser, en snabbis med google säger dock att i princip alla operatörer har nån form av tvillingkort. Vi har ngn gräns vid 5GB på Telia och jag kommer upp i 0,8GB på en månad i snitt, så utrymme finns.

Vidare är det ju inte hugget i sten, trivs man med sin iPad är det ju roligt. Skulle man inte trivas är det väl bara att lägga ut den på blocket. Till 80% av nypriset....sedan får man väl beställa sig en Air då.

Jag tror ett iPadköp blir mest lyckat om man inte förväntar sig exakt en kopia av en dator. Mycket görs annorlunda, en del bättre, annat sämre - och en del går inte alls...

En del vill skaffa ett extra tangentbord, det får väl vara upp till var och en. Det kanske blir ett framtida inköp (efter BookBook, fäste till bilen, laddstation etc).

En iPad utan 3G är tämligen kass tycker jag. Att ha ngt som har potential till att bli den bästa gps navigatörn ever och sedan snåla bort den funktionen. Sånt skulle enbart göra mig sur.

Hur mkt man får surfa? Tja, alla operatörer har sina egna priser, en snabbis med google säger dock att i princip alla operatörer har nån form av tvillingkort. Vi har ngn gräns vid 5GB på Telia och jag kommer upp i 0,8GB på en månad i snitt, så utrymme finns.

Vidare är det ju inte hugget i sten, trivs man med sin iPad är det ju roligt. Skulle man inte trivas är det väl bara att lägga ut den på blocket. Till 80% av nypriset....sedan får man väl beställa sig en Air då.

Jag tror ett iPadköp blir mest lyckat om man inte förväntar sig exakt en kopia av en dator. Mycket görs annorlunda, en del bättre, annat sämre - och en del går inte alls...

En del vill skaffa ett extra tangentbord, det får väl vara upp till var och en. Det kanske blir ett framtida inköp (efter BookBook, fäste till bilen, laddstation etc).

Jag börjar med känna att jag vill ha en 3G iPad gärna 32 eller 64 GB. Jag såg att Telia hade nåt kontantkort som hette Årskort Mobilsurf så man skulle få 0,5 GB / mån för 499 / år vilket jag tycker är rätt prisvärt. Jag har själv Tele2 på mobilen men tycker dem har sämre täckning nu för tiden. Jag förväntar mig inte att den inte ska vara en ersättare till en bärbar. Jag tänker den som ett komplett kompanjon till iMac. Tänker bara skriva skriva små anteckningar och sedan man har på iMacen eller en annan dator så gör man det seriösa skrivandet

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-15 07:53

Var det inte så att GSM/UMTS-modulen och GPS-modulen var en och samma enhet och att det därför inte blev någon GPS i WIFI-modellen? Jag har för mig det.

Jag väljer min iPad istället för min 13" mbp till ca 90% av det vardagliga "lätta" användandet. Som Goflorp skrev så går vissa saker inte alls, men du har ju en iMac så det är ju lungt. Ang. 3G tycker inte jag att det finns ett rätt svar. Jag kör internet-trafiken över bluetooth från iPhone 3Gs de gånger jag behöver det, men hemma (där jag främst använder iPaden) har jag wifi, så det beror på din situation i vardagen. Jag skulle inte skaffa mig två 3G abb. det blir helt enkelt för dyrt.

Jag väljer min iPad istället för min 13" mbp till ca 90% av det vardagliga "lätta" användandet. Som Goflorp skrev så går vissa saker inte alls, men du har ju en iMac så det är ju lungt. Ang. 3G tycker inte jag att det finns ett rätt svar. Jag kör internet-trafiken över bluetooth från iPhone 3Gs de gånger jag behöver det, men hemma (där jag främst använder iPaden) har jag wifi, så det beror på din situation i vardagen. Jag skulle inte skaffa mig två 3G abb. det blir helt enkelt för dyrt.

Extrakortet frn Telia, 250:- i engångsavgift (vilken de strök), 40:-/månaden... inte dyrt alls.

Utan 3G på stan, ingen GPS med karta. Fullständig dealbreaker för mig åtminstone.

Tanken ovan att iPad'en är ett komplement är rätt fin.
Just nu är min fru sjuk, gissa om hon sängsurfar och ser på film på ett helt annat sätt än när hon hade en bärbar MacBook....

Hur mycket battre tycker du att det drar? Är det omständligt? Det lutar åt att jag vill ha 2an men har inte riktigt plånboken till den och så rekommenderar alla att man skiter i att köpa iPad 1.

Bevaka tråden