Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite blandade Windows/Boot Camp- frågor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag inser att några av frågorna säkert finns besvarade redan, men trots lite sökande känner jag mig inte helt säker, så gör en ny tråd.
Jag funderar på att installera Windows med Boot Camp, endast för att kunna köra några spel, på min iMac (late 2010).

För det första; Om man kör via boot camp, behöver man som jag förstått partitionera upp en del av hårddisken. Innebär det att man måste formatera den? Eller kan man partitionera upp av det lediga utrymmet som finns? Finns det nån större risk att det skiter sig och man förlorar det man har på hårddisken? Den storleken man sätter på partitionen, är det sen det som kommer gälla för Windows, eller finns det möjlighet att expandera denna om man i framtiden inser att man vill ha lite mer utrymme för windows-hårddisken?

Sen undrar jag om det finns nåt Windows som är bättre ägnat för spel än andra, XP, Vista, Win7, Professional, ultimate, etc?

  • Medlem
  • 2011-06-07 09:43

Några snabba...

-Du behöver inte formatera.
-"större risk"? Det finns en risk.
-Går inte öka storleken i Boot Camp, men det finns program som kan ändra storleken (tex. Camp Tune) har ingen erfarenhet av dessa.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-06-07 09:45

Boot Camp kommer att partionera disken åt dig automatiskt, du behöver bara välja hur mycket plats du vill ha för Windows. Kör man Boot Camp Assistant igen efter det så hjälper den dig att ta bort windowspartitionen helt mm ifall du så önskar. Den kommer inte formatera disken, utan den sköter allt sådant själv.
1. Starta Boot Camp Assistant
2. Välj utrymme som du vill ha för Windows.
3. Sätt i Windowsskiva och följ instruktionerna.
4. När Windows har installerats mm, sätt i din MacOSX-installationsskiva du fick med datorn för att installera BootCamp i Windows (drivrutiner mm).
5. Klart

Vad gäller Windows så har de olika utgåvorna olika innehåll och funktioner (många riktade mer till företag såsom kryptering osv). Spontant tror jag nog att Home Premium, eller Professional passar. Läs mer om skillnaderna här: Windows 7 - Wikipedia

Om du har haft datorn ett tag och fyllt upp disken och/eller installerat en hel del program kan det mycket väl bli så att bootcamp-assistenten inte kan partitionera åt dig utan att först formatera om. Ett färskt system är dock problemfritt.

Prova att dra igång bootcamp-assistenten (i mappen Vertygsprogram i mappen Program) och se vad som händer. Och se för bövelen till att läsa instruktionerna! Skriv gärna ut dom så att de finns till hands.

Hur är det att boot campa med parallel Är det samma sak? Har fått för mig att det är bättre.

Ursprungligen av chargerhell:

Hur är det att boot campa med parallel Är det samma sak? Har fått för mig att det är bättre.

Med BootCamp bootar du datorn i antingen OS X eller Windows. Kör du med Parallels (eller VMWare Fusion eller dylikt) så kör du Windows virtuellt under OS X. Inget av operativsystemen får full glädje av datorns hårdvara eftersom de måste dela på resurserna. Det är bättre såtillvida att du inte behöver starta om för att köra Windows, men du får begränsad prestanda eftersom Windows bara får en del av datorns resurser att leka med.
Jag kör Windows under VMWare Fusion eftersom jag har lite jobbgrejor som bara funkar i Windows, men inget prestandakrävande. Jag skulle kunna tänka mig att tunga spel inte funkar speciellt bra att köra i en virtuell Windows-maskin.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-09 21:42
Ursprungligen av chargerhell:

Hur är det att boot campa med parallel Är det samma sak? Har fått för mig att det är bättre.

Ursprungligen av pmarriott:

Med BootCamp bootar du datorn i antingen OS X eller Windows. Kör du med Parallels (eller VMWare Fusion eller dylikt) så kör du Windows virtuellt under OS X. [...]

Värt att nämnda att med VMware (jag tror också med Parallells) så går det att virtualisera boot camp-installationen. Alltså om du redan har en boot camp installation för att kunna spela och dylikt så kan du även starta den i VMware i OSX för lättare uppgifter. Mycket smidigt. Jag kör just nu VMware's 30-dagars test och är nöjd så långt. (Har ej testat parallells eller virtualbox).

Oki bra då vet jag. tack för svaret.

1
Bevaka tråden