• Medlem
  • Järfälla
  • 2011-06-06 18:11

Hej!

Jag har för några månader sedan köpt en helt ny iMac 27" med 3,6GHz i5 processor, och bytt från 4GB till 8GB DDR3 RAM.

Jag har dessutom en Macbook Pro 13,3" med följande:

Intel Core 2 Duo 2.26GHz processor
13,3"
4GB DDR3 RAM

Min fundering är detta:

Är det värt att sälja iMacen OCH Macbook Pro'n och införskaffa sig en Macbook Pro med dem absolut bästa komponenterna och köpa till en skärm (behöver inte vara Apples egna skärm, men dem är ju helt klart snyggast )
Samt köra på 128GB SSD disk i Macbook Pro'n?

Om inte, varför skulle inte detta vara värt? ser ingen fördel med att ha båda när man kan koppla den bärbara till en extern skärm, samt att jag behöver en robust och stabil laptop med mig när jag drar runt på spelningar.

Har jag missat något? Bör jag tänka över något? Samt har ni några tips på vad jag kan göra för att få det bättre än jag har idag?

Kommer 128GB SSD räcka? för det är väl ändå bara programmen som ska ligga på disken, samt operativsystemet, för snabbare start, stabilitet, m.m.? Resten kan jag ju ha på en 1TB eller större extern hårddisk, rätta mig om jag har fel?

Syftet med datorn ska enbart vara:

En nästintill ren musikmaskin! Kommer att producera musik i Logic Pro 9 med MASSA AU's (såsom sylenth1, massive, predator, geist, maschine, nexus 2, omnisphere, mfl.) och program som Native Instruments Maschine, Ableton Live för live performances. Men också lite videoredigering såsom: Adobe After Effects, Studio 3D Max möjligtvis (inte nödvändigt), Native Instruments Traktor 2, Photoshop och Skype. Utöver detta så kommer jag lagra en masssssaaaa musik för att ha ett stort musikbibliotek som täcker allt.

Huvudsyftet med datorn är dock prodd och en gnutta DJ'ing via Traktor 2.

Säljer jag båda får jag ju en del pengar över också.

Är detta värt att göra? Vad ska jag ha i åtanke när jag gör detta? Något jag kan lägga till för att det ska bli en ännu bättre prodd dator? Huvudsaken är att det går snabbt och är stabilt.

Tacksam för svar!