Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve som rådgivare om framtiden för Apple - från 1997 och framåt..

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man lyssnar så har cult of mac sprungit på något väldigt intressant i denna videon. Som han säger "things don't happen over night"... Något intressant om Newton också.

Watch Steve Jobs Describe iCloud Back In 1997 [Video] | Cult of Mac

Vill man ladda ner videon (flv) kan man göra det på den här länken

Jag tycker han beskriver att det vi ser i dag har han redan sett i next världen så vad som egentligen händer är finputsning och relaunch av redan befintliga koncept inom dåvarande NEXT samt att uppkopplingshastigheten och tillgängligheten har hunnit ifatt hans och NEXTS visoner. säga vad man vill det är ändå 1997... jag efterlyser mer videos från next tiden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 00:08

Spola till 15 min och framåt...

Det där var en RIKTIGT rolig och intressant video, tack för tipset! Det om Newton var extra intressant och kom verkligen till liv i och med iPhone och iOS.

Jag instämmer, tack för tipset. Det mesta hade jag redan mer eller mindre hört på andra sätt. Det som dock kändes intressant var delen om NFS då det är precis så som iOS inte fungerar. Den tunna klienten som han pratar om har Apple inte levererat. Sun levererade den; den heter Sun Ray, drar 4 watt, är inte mycket mer intelligent än en kondensator och två lysdioder och får allt annat som marknadsförs som tunna klienter att framstå som IT-världens motsvarighet till lastbil. Det är lite synd att Apple inte gav sig in i den branschen, Steve verkade ju uppenbart kompetent på området.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag instämmer, tack för tipset. Det mesta hade jag redan mer eller mindre hört på andra sätt. Det som dock kändes intressant var delen om NFS då det är precis så som iOS inte fungerar. Den tunna klienten som han pratar om har Apple inte levererat. Sun levererade den; den heter Sun Ray, drar 4 watt, är inte mycket mer intelligent än en kondensator och två lysdioder och får allt annat som marknadsförs som tunna klienter att framstå som IT-världens motsvarighet till lastbil. Det är lite synd att Apple inte gav sig in i den branschen, Steve verkade ju uppenbart kompetent på området.

Den tunna klienten är alla IOS enheter, så tänkte jag...tänk ipad, en Ipad med LTE är bra nära.. Men i och med wifi så tycker jag den typen av enhets typ är levererad om än i primitiv form. Jag tror inte steve inte valt att apple inte skall vara i marknaden för "sun ray" produkter, tänk tillbaka vem var det som sa att hastighets racet inom processorer skulle fokusera på låg energi förbrukning... som nu är mer än en galen idé. Jag tror inte apples resurser i form av procent av inkomster som återinvesteras i R&D är högst i branschen för att utveckla ett aluminiumskal till en compact pc. De har mer men tiden måste vara rätt och Iphone tidpunkt var ganska så rätt då branschen i övrigt var så nöjda med vad de producerade. Branchen tänkte kanske som apple "att man gör produkter man vill använda själv", men det säger mer om vilken typ av ingenjörs ledning apple har och vilka de andra har? NU har Apple pengar och 3 ben att stå på kanske 4 om man räknar in Itunes som stödben. hur många har andra spelare? Apple måste bara kladda till det på en enorm nivå nu om de inte är praktiskt taget permanenta på marknaden. Det kan inte sägas om deras konkurrenter som balanserar linjen varje dag. Apple är före kurvan helt enkelt. Men om man var det mentalt och genomförande mässigt redan 1997 så vad kan gå fel?

Intressant om skillnaden PR och marknadsföring.... Iphone marknadsförde sig själv genom gratis PR? Alla gillade den..

Apple har sitt egna chip, sin egna mjukvara, sin egna infrastruktur, utvecklings fonden är hyffsad...

den enda som kan segla upp snabbt är HP med liknande kapacitet som inte vilar.

Det som visas i dag hoppas jag är styrkebesked av visionärer med mod att gå sin väg, inte fat cats som vilar på innovations dagrarna.
Ett apple på språng för att göra produkter som de ( steve och fler) själva vill ha! "Nollvisionen" som han tog upp är inte helt fel.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Den tunna klienten är alla IOS enheter, så tänkte jag...tänk ipad, en Ipad med LTE är bra nära.. Men i och med wifi så tycker jag den typen av enhets typ är levererad om än i primitiv form.

Det ligger något i det och det är mycket möjligt att de i takt med att nätverket byggs ut kan användas som tunna klienter. Nätverket är en förutsättning för den tunna klienten, men bara för att man kan vara uppkopplad nästan ständigt betyder det inte att det är en tunn klient. I traditionell mening är tanken med en tunn klient att en större del av datorkapaciteten finns på en server och att enheten bara är ett fönster som man kan komma åt den genom. Om klienten förstörs kan man därför i princip plocka upp en ny klient och fortsätta direkt där man slutade. Det kan man inte med iOS.

Sun Ray såg jag en del av på en Ericssonavdelning för många år sedan, sedan dess har det varit tyst om dem (i min värld). Det senaste årets utveckling inom virtualisering verkar dock peka på att de är på väg tillbaka. Oerhört smidigt koncept som jag tror en hel del på även om jag är mer inne på feta klienter som används som tunna. (och som feta när de är offline)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 11:41

Kom ni ihåg "net booting"? Jobs körde ett helt rack med iMac utan hårddiskar kopplade till en server. Det slog aldrig, lika lite som Sun Ray.

Ursprungligen av planB:

Kom ni ihåg "net booting"? Jobs körde ett helt rack med iMac utan hårddiskar kopplade till en server. Det slog aldrig, lika lite som Sun Ray.

Kliv in en serverhall, där kryllar det av net booting.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 13:32
Ursprungligen av akerstrom:

Kliv in en serverhall, där kryllar det av net booting.

Varför skall jag kliva in i en serverhall?

Ursprungligen av planB:

Varför skall jag kliva in i en serverhall?

det behöver du inte göra. Du nämnde net booting och att det aldrig slog. Det har det gjort. Inte bara för servrar utan även för t.ex. virtuella klienter som bootar i hallen men presenteras för användaren vid hans skrivbord.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 14:01
Ursprungligen av akerstrom:

det behöver du inte göra. Du nämnde net booting och att det aldrig slog. Det har det gjort. Inte bara för servrar utan även för t.ex. virtuella klienter som bootar i hallen men presenteras för användaren vid hans skrivbord.

Hur många kontor har den sådan lösning? Jag har inte sett många.

Ursprungligen av planB:

Hur många kontor har den sådan lösning? Jag har inte sett många.

Det är väldigt vanligt i såväl serverhallar som lite större kontorsmiljöer; i vissa fall för att låta maskiner starta från en gemensam rot, men framförallt för att förenkla installationer. Om du har ett antal maskiner som ska installeras så plockar du inte fram installationsskivor och tar dem en och en, du använder NetBoot (eller dess motsvarighet PXE) för att nätstarta maskinen i installationsmiljön som sedan automatiskt installerar maskinen åt dig.

Senast redigerat 2011-06-06 14:26
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 17:53
Ursprungligen av Marcus K:

Det är väldigt vanligt i såväl serverhallar som lite större kontorsmiljöer; i vissa fall för att låta maskiner starta från en gemensam rot, men framförallt för att förenkla installationer. Om du har ett antal maskiner som ska installeras så plockar du inte fram installationsskivor och tar dem en och en, du använder NetBoot (eller dess motsvarighet PXE) för att nätstarta maskinen i installationsmiljön som sedan automatiskt installerar maskinen åt dig.

Återigen. Glöm serverhallar. Jag bryr mig inte om vad som finns där i det här sammanhanget. Det jag ifrågasatte var om tunna klienter övht haft något genomslag som desktop i kontorsmiljöer. Jag talar inte heller om att man för olika syften kan välja att netboota en "tjock" klient vid vissa sammanhang.

Ursprungligen av planB:

Återigen. Glöm serverhallar. Jag bryr mig inte om vad som finns där i det här sammanhanget. Det jag ifrågasatte var om tunna klienter övht haft något genomslag som desktop i kontorsmiljöer. Jag talar inte heller om att man för olika syften kan välja att netboota en "tjock" klient vid vissa sammanhang.

Glöm gärna serverhallar, för en användare är det förstås ointressant varifrån tekniken levereras. Du vill se vad som händer på ditt skrivbord, om du får det levererat lokalt, från serverhallen eller internet är egalt. Funktionen är intressant. Helt rätt tänkt.

På Tekniska högskolan i Lund såg man många sådana maskiner, vill jag minnas. På biblioteket och studiecentret och så.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 17:59
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

På Tekniska högskolan i Lund såg man många sådana maskiner, vill jag minnas. På biblioteket och studiecentret och så.

Vore inte konstigt om det var så. På universitetsbiblioteket i Göteborg har man tjocka klienter t o m på de terminaler som endast kör mot den lokala kataloger och dess tjänster. Om du skulle kika in på lärarnas kontor på Tekniska högskolor skulle det säkert vara ganska ont om tunna klienter.

Jag tycker mig se tunna klienter överallt, vi har en hel drös av dem här på Umeå Universitet i alla fall. Tunna klienter är om något ett buzzword just nu som många byter till, ofta med någon form av virtualisering (också buzzword) bakom. Konceptet är visserligen inte nytt, principen har varit densamma oavsett om det handlat om X-terminaler eller VT100. Principen att ha gemensamma datorresurser samlade på en plats som kan delas mellan olika platser är äldre än Internet. För den intresserade finns ett bra filmklipp från 1963 med Fernando Corbató där han demonstrerar hur det fungerar. Om molnet är framtiden och elektriskt sammankopplade skrivmaskiner var forntiden så framstår dagens dedikerade datorresurser för kommande generationer snarare som en tillfällig fluga än ett ordinärt fenomen.

1
Bevaka tråden