Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Western Digital WD10TPVT långsam?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag skaffade precis en WD10TPVT, stoppade den i en firewire-låda för o klona över min interna disk.
Körde AJA System Test först för o kolla och fick skitresultat. 57/39 w/r.

Tror inte att det beror på firewire-lådan för andra diskar presterar bra i den.

Har någon en sån här disk? Hur snabba är era?

Senast redigerat 2011-05-30 22:12

Verkar inte vara så mkt snabbare, vad får du i samma test som sista posten i länken nedan?
WD10TPVT darn slow in MacBook Pro - Western Digital Community

Ursprungligen av keptang:

Verkar inte vara så mkt snabbare, vad får du i samma test som sista posten i länken nedan?
WD10TPVT darn slow in MacBook Pro - Western Digital Community

Det blev ännu värre. 39.7/33.8

Gillar inte riktigt hokuspokusinläggen i WD-forumet. Att disken skulle bli snabbare av sig själv med tiden.

Vad kan man göra? Retur? Så här långsamma diskar hade man inte ens för 15 år sen.

Jag har en gammal Western Digital WD5000BEVT, 500GB / 5400varv som ger 66/69 i samma FW800-case.

Ska testa stoppa disken direkt i datorn o se vad det resulterar i.

Vad får du för hastighet på din gamla disk?

Har tyvärr ingen 2,5" disk kvar i någon dator så jag kan testa, har gått över helt till SSD.

FW800 är alltid flaskhals - en 7200 rpm-disk är snabbare än FW-interfacet. I detta fall har du ca. 450 megabit/s skriv och 310 megabit/s läs. Förutom att läs är långsammare än skriv så är siffrorna inte alls orealistiska. Att FW ska lira 800 megabit/s är ju en teoretisk definition - som alltid när man specifierar interface.
Sedan kan jag också tipsa om att AJA's speedtest ofta har gett mig besynnerliga resultat.
Det sista jag skulle misstänkliggöra i detta fall är disken i sig själv - om det nu är en 7200-varvare.

(AJA mäter megaBYTE - inte megaBIT)

Det är bara en 5200-varvare så jag tycker inte att siffrorna är speciellt dåliga som visas i testerna.

Eeeh

74/74 när den sitter i datorn. Nu e ja nöjd

Vad beror det här på? FW-lådan lirar inte med disken? Den funkar ju fint med andra diskar

Dessutom är den knäpptyst och sval, kan varmt rekommendera.
Använder den som lagring, kör systemet på en SSD i Optibay

1
Bevaka tråden