Risk köpa begagnad Mac utan installationsskivor?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-05-30 13:53

Hej alla,

Jag överväger att köpa en begagnad MacBook till ett bra pris. Säljaren har dock inte kvar installationsskivorna, och jag undrar hur mycket problem det kan ställa till med? Överlever jag t.ex. en hårddiskkrasch utan dem? Går det kanske att skapa en kopia av installationsskivorna eller så?

/J

Alternativt köper du en generisk skiva, ny eller begagnad som du kan använda.

Köp inte skivor från en annan Mac-modell för de fungerar (oftast) inte.

Väldigt många datorer har inte skivorna kvar, framför allt om de är ex-leasing då skivorna ofta slängs.

• Medlem
  • 2011-05-30 15:21

En Snow Leopard-skiva kostar 319:-, oförskämt billigt för ett OS om du jämför med tex Windows.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2011-05-30 16:49

Okej, jag köper alltså en enanvändarlicens av Snow Leopard på DVD och använder den. Det finns alltså sedan aldrig något läge där det är den ursprungliga skivan som krävs av mig?

En skillnad som du bör ha i åtanke:
- Installationsskivan som medföljer datorn innehåller även iLife-programmen (iPhoto, iMovie, osv). Dessa program finns inte på den butiksköpta Snow Leopard-skivan, och måste köpas separat.

- Och jag tror att motsvarande även gäller Apple Hardware Test - dvs att den inte finns på den butiksköpta Snow Leopard-skivan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Och jag tror att motsvarande även gäller Apple Hardware Test - dvs att den inte finns på den butiksköpta Snow Leopard-skivan.

Stämmer precis.

Det ska också nämnas att om datorn är lite äldre så hade du antagligen fått med en äldre version av iLife på originalskivorna och då hade du kanske ändå velat uppgradera.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2011-05-30 17:26

Tack! /J

Om datorn är en av de två senaste versionerna som kom med 10.6.1 och 10.6.3 respektive, så går det inte att installera 10.6.0 på den.

Jag är inte säker på vad du får om du köper 10.6 idag. Ibland smyguppgraderas de till den versionen som är aktuell när skivorna pressas.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag är inte säker på vad du får om du köper 10.6 idag. Ibland smyguppgraderas de till den versionen som är aktuell när skivorna pressas.

Det bör inte vara något problem. Det ska vara 10.6.3 på de skivor som säljs nu (Källa)

Men det finns ju en liten risk att det finns någon gammal 10.6.0-skiva ute i någon butik, och då får man se upp.

Och eftersom ämnet har handlat om att köpa 10.6 så kör jag vidare.

Går det att köpa en 10.6 i nytt format idag? Eller är det att vända sig till marknaden för begagnade licenser?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och eftersom ämnet har handlat om att köpa 10.6 så kör jag vidare.

Går det att köpa en 10.6 i nytt format idag? Eller är det att vända sig till marknaden för begagnade licenser?

Från Apple store: Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av suddgummi:

Se där. Vad trevligt. Då behöver jag inte stå ut med 10.7.

1
Bevaka tråden