Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distortion i optisk utgång

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini till tv'n men har börjat upptäcka mycket distorsion i ljudet.

Mini'n är kopplad optiskt till en reciever.

Jag märker disten på olika sätt.

T.ex. när jag ser på en film med explosioner eller hör en kvinnoröst sjunga vissa frekvenser.
Disten låter ungefär som en sprucken diskant.

Felsökningen har givit följande:

Bytt till ny kabel - samma problem.
Bytt til annan ingång på förstärkaren - samma problem.
Bytt kabel och ingång på förstärkare - samma problem.
Bytt ljudkälla (dvd kopplad optiskt) - problem löst.

Slutsatsen ger: Optiska utgången på Mini'n distar mycket.

Nån som har hört talas om det ska finnas någon begränsning i ljudomfånget som Minin kan återge eller har hört talas om batchar med dåliga optiska utgångar?

Eller är det så illa att den är trasig?

Optiska utgången kan bara ge digital dist - det låter inte likadant som analog dist (digital "dist" är upphackat ljud, helt bizzart ljud långt från originalljudet eller totaltystnad). Om ljudkällan inte är distad - i detta fall ljudet på filmen - så är det osannolikt att Minin lägger till dist i den digitala kedjan - som bara återger dom ettor och nollor som kommer flödande - alltså ingen AD-omvandling. Av din beskrivning drar jag slutsatsen att din reciever producerar disten - troligen i AD-omvandlaren.
Att det distar från just Minin och inte DVDn kan bero på tusen saker. Kodningen av ljudet (torrentfiler är t.ex. ofta ren skit) har smuts i algoritmerna som recieverns AD-omvandlare inte kan hantera.
Mina fem öre.

Klart intressant.
I musikväg spelar jag bara upp losslessfiler som jag själv rippat så mjukvarukällan verkar vara ovidkommande.

Jag har nu testat med ett gäng andra komponenter och det är bara Mini'n som låter illa. Tråkigt.

Låter det lika illa oavsett vilket program du använder för att spela upp ljudet?

Ursprungligen av thomasti:

Låter det lika illa oavsett vilket program du använder för att spela upp ljudet?

Precis vad jag tänkte. Jag har en Mini som mediaspelare och hade en hel del konstigheter där jag trodde felet låg i dåligt rippade filer, men det visade sej att det var VLC verion 1.1.7 som var kasst, bytte till VLC 1.1.9 och allt försvann.

Menar inte att det är samma fel här för mina problem var mestadels video.

Jo, det är ju också en möjlighet - mjukvaran/applikationen. Får du "dist" om du lirar genom Macens DVD-spelare också? Bränn en DVD av en filmfil som ger dist - lira sedan denna film med DVD-spelaren i Macen. Om då ingen dist så vet vi att det är applikationen som spökar.
(man får utgå från att OSX egen DVD-spelare - både mjukvaran och optiska spelaren - ger ren och fin signal genom Macens egen optiska utgång)

Det blir dist oavsett källa.
Har testat flertalet källor med två olika kablar och nu olika förstärkare.

Det verkar onekligen som att det är macen som distar nånting på eller strax innan utgången.

Fortfarande ingen som råkat ut för samma problem?

Det distar oavsett mjukvaruspelare, oavsett fil, oavsett kabel, oavsett d/a-omvandlare och dessutom både från mac minin och från airport express.

Enda gemensamma nämnaren är optisk utgång.

Efter mycket snack om den här datorns problem kontra frågeställarens sälj-annons, så har vi nu fått veta att det tydligen var två olika datorer, och att problemet på den här datorn nu är löst.

Så jag har nu raderat hela det sidospåret.

Men för framtida sökningar, som en hjälp till andra som kanske får samma problem, så hävdar jag fortfarande att frågeställaren bör berätta hur det löste sig.

/Mod

1
Bevaka tråden