iPhone 3GS - går ej att messa och ringa ibland

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlsborg
  • 2011-05-22 20:10

Hej!
Jag har en äldre 3GS, som jag köpte begagnad för några månader sedan. För någon vecka sedan tappade den helt plötsligt täckningen och så stod det "Söker..." och sedan står det ibland, "ingen service" och ibland får jag viss täckning, men det går ändå inte att ringa eller messa.
Problemet uppstår från och till hela tiden, ibland fungerar det längre stunder ibland bara någon sekund. Sedan är det värre hemma än när jag är borta..
Jag har testat med ett annat SIM-kort och det fungerar inte ändå.
Jag har även återställt telefonen upprepade gånger och det har inte hjälpt heller.
Telefonen är inte och har inte varit Jailbreakad under tiden problemet uppstått.

Finns det någon som har nån aning om vad problemet kan vara, vad jag kan göra, eller något annat tips?

Är det något annat ni undrar så fråga bara.

Stort tack på förhand!

Låter som den är stulen och numera spärrad, inget du kan göra något åt.

Använd den som dörrstopp eller iPod Touch.

Eller helt enkelt bara trasig. Lämna in den för reparation.

Men du kan ju kolla med operatören först, om den är spärrad, vilket låter ganska troligt.

• Medlem
  • Karlsborg
  • 2011-05-22 20:36

Stulen känns högst otroligt att den är, för jag känner båda tidigare ägare. Den är vunnen från början.

Hur mycket tror du att en reparation skulle gå på?

Jag missade i första inägget att den funkar ibland, bättre rubrik på tråden hade hjälpt så hade jag kanske läst lite noggrannare.

En rep kan gå på från kanske 500 till 3000..

Sök på forumet efter reparation så finns det länkar till lite olika firmor som kan reparera iPhone.

Lan-Master m.fl.

• Medlem
  • Karlsborg
  • 2011-05-22 21:01

Det är helt sant, trådrubriken är inte klockren.

Ja det är klart, börjar det gå över tusenlappen, så känns det ju inte värt det, men det är inte möjligt att reklamera den eller?

edit: Tack för hjälpen med ändring av trådrubrik!

Ursprungligen av ZZone:

...det är inte möjligt att reklamera den eller?

Nej, helt omöjligt är det inte, men näst intill skulle jag tro.

Jag förmodar att den är äldre än 1 år, och då är ju garantin slut.

Men du har 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Men då är det upp till dig att bevisa att det är ett ursprungligt fel, som fanns redan vid tillverkningen.

Men eftersom vi inte vet vad det är för fel, så är det ganska lönlöst att sitta här och spekulera i eventuella kostnader och garantier.

Antingen så lämnar du in den, och är beredd på att betala en undersökningsavgift. Eller så lägger du undan den, och skaffar en annan telefon. Det är mitt tips.

Har nu justerat rubriken lite. Orden "går inte alls" lurade oss att tro att problemet finns där hela tiden.

/Mod

Har nu flyttat tråden till ett bättre lämpat forum.

/Mod

• Medlem
  • Karlsborg
  • 2011-05-22 21:17

Ja då ser det ju inte så ljust ut på den fronten heller direkt.

Det får väl bli en ny telefon då.. Hade tänkt att vänta på specen på 5:an, men nu får det nog bli till att (knappt så att jag vågar sägä det här ) lämna apple-stallet och skaffa sig en Galaxy S II.

Tack så mycket för att ni tog er tid!

Ursprungligen av ZZone:

...Jag har även återställt telefonen upprepade gånger och det har inte hjälpt heller...

Har du återställt utan att lägga tillbaka backup?

Om du inte redan har provat detta, så kan det vara en möjlig väg, om än något långsökt.

• Medlem
  • Karlsborg
  • 2011-05-22 21:29

Jag har inte gjort det än, men har faktiskt tänkt att jag ska försöka göra detta innan jag ger upp helt. återkommer om hur det gick när jag har gjort det. Lär dock inte bli ikväll.

• Medlem
  • Karlsborg
  • 2011-05-23 18:52

Det verkar kört, gjorde som vi pratade om igår och det verkar inte hjälpa heller. Nu har jag skcikat efter ett nytt SIM-kort, vilket jag sätter det sista hoppet till. dock är jag högst tveksam till att det ska hjälpa, med tanke på att jag redan testat med ett annat SIM-kort, vilket inte fungerade..
jaja, vi får se vad som händer.

1
Bevaka tråden