Varför så hutlöst mycket dyrare köp via Apple ID Sverige kontra USA?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte registrera mig som Apple Developer för att göra egna appar till iPhone och iPad. Då måste jag skapa ett Apple ID och registrera mig som Developer. Detta kostar i USD 99. Helt OK. Eftersom jag bara har ett svenskt Apple ID får jag upp att det kostar SEK 795! Betalade häromdagen (18/5) ett USA-köp som visade en kurs på mitt MasterCard på strax under SEK 6.

Så i praktiken måste jag betala 195 kr (33 %) MER bara för att jag bor i Sverige! Samma hutlösa priser gäller för övrigt för ALLA köp i App Store. Jag kan förstå om man har olika priser i affärer i olika länder pga olika omkostnader (affärslokaler, löner etc) men att SAMMA APP skall kosta olika att ladda ner beroende på var den laddas ner ifrån är helt orimligt och inget annat än ocker!

Visst, vissa appar kostar bar SEK 7.00 så varför käfta? Men det finns betydligt dyrare appar och i det långa beloppet blir det mycket pengar! Som sagt 35 % dyrare!

Finns det någon som vet hur man skall kunna utnyttja de amerikanska priserna?

/Anders

• Medlem
  • International user
  • 2011-05-22 15:22

Ja, bara momsen är ju 25%

Ursprungligen av macinstead:

J
Finns det någon som vet hur man skall kunna utnyttja de amerikanska priserna?

Japp, flytta till USA, eller köp via USA om du har en adress/kontokort där osv..

I Sverige måste vi betala svensk moms, som för det mesta är på 25% som Baron/zappee postat ovan.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2011-05-22 19:10

Kan ju inte säga nåt om Mastercards dollarkurser och när de sätts. Men dollarn var under 6 kr för ca två veckor sen, efter det har den stärkts en aning för att idag stå i ≈6,3 kr.

Sen måste Apples valutasäkring vägas in. De sätter säkerligen "utländska" priser utefter en egen dollarkurs som ger dem lite marginaler för både upp- och nedgångar i dollarn.

Och sen momsen på det också.

Och om vi lägger till en sak till...

Alla priser som anges i USA är utan moms och eventuella lokala skatter.
Den som handlar i USA får också betala lite mer än det som står på prislappen.

...så har vi nog fått med allt det som redan finns i massor av trådar.

Så sök gärna lite innan ni startar en ny tråd.

Vi stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden