Stulna Macar och iPads i Luleå

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-21 13:59

Ett större antal macar/ipads stals igår. Det finns väl en viss risk att de dyker upp på blocket...

Stal datorer för 700.000 - Nyheter - Kuriren - Norrbottens-Kuriren

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-05-21 20:08
Ursprungligen av rhesus:

Ett större antal macar/ipads stals igår. Det finns väl en viss risk att de dyker upp på blocket...

Jävlar va inside-job det luktar va. Sen måste de ju varit sjukt snabba om de lyckades få ut datorer för 700 000 på typ 10-15 minuter.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jävlar va inside-job det luktar va. Sen måste de ju varit sjukt snabba om de lyckades få ut datorer för 700 000 på typ 10-15 minuter.

Personligen så tycker jag att du ska vara lite återhållsam med den typen av spekulationer. Vad är det som luktar insiderjobb om det där? Det luktar mer beställningsjobb än insider

• Oregistrerad
  • 2011-05-22 22:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Ta själv fram ett tidtagarur och sätt det på 10 minuter och se hur mycket av dina prylar du hinner flytta runt. På 10 minuter hinner man med en hel del. Lager är ju oftast organiserade, dvs. man tar ju inte en ipad i taget utan en pall eller stora kartonger. På vilket sätt skulle man hinna flytta saker snabbare för det var "insider"? Hur många tror du jobbar i den där lokala butiken?

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-05-22 22:55
Ursprungligen av studiox:

Ta själv fram ett tidtagarur och sätt det på 10 minuter och se hur mycket av dina prylar du hinner flytta runt. På 10 minuter hinner man med en hel del. Lager är ju oftast organiserade, dvs. man tar ju inte en ipad i taget utan en pall eller stora kartonger. På vilket sätt skulle man hinna flytta saker snabbare för det var "insider"? Hur många tror du jobbar i den där lokala butiken?

Nu vet jag ju inte EXAKT hur deras lager ser ut och hur allt är uppbyggt, det är det som får mig att tro att det är inside-job. Jag antar ju att det inte bara är lagret som är larmet, utan när man bryter första dörren går larmet. Då har de altså på tio minuter först tagit reda på vart lagret är, sen brutit upp det och slutligen har de alltså langat ut datorer för 700 000 OCH hunnit sticka... Det är rätt snabbt jobbat på 10 minuter.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nu vet jag ju inte EXAKT hur deras lager ser ut och hur allt är uppbyggt, det är det som får mig att tro att det är inside-job. Jag antar ju att det inte bara är lagret som är larmet, utan när man bryter första dörren går larmet. Då har de altså på tio minuter först tagit reda på vart lagret är, sen brutit upp det och slutligen har de alltså langat ut datorer för 700 000 OCH hunnit sticka... Det är rätt snabbt jobbat på 10 minuter.

Vet du överhududtaget hur butiken ser ut alls? Hur svårt tror du det är att rekognosera en butik i förväg? Jag känner killarna som jobbar i butiken och tycker att det är ganska fult av dig att antyda att det är ett insiderbrott utan några som helst kunskaper om inbrottet.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-05-23 13:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Vet du överhududtaget hur butiken ser ut alls? Hur svårt tror du det är att rekognosera en butik i förväg? Jag känner killarna som jobbar i butiken och tycker att det är ganska fult av dig att antyda att det är ett insiderbrott utan några som helst kunskaper om inbrottet.

Det är intressant att du frågar något som jag svarar på i första meningen. Beroende på hur en butik ser ut är det oftast rätt svårt att reka i förväg. Det är ju knappast så att butiksägaren bjuder in folk på kontor och in på lager och så vidare. Vad de killar som jobbar i butiken tycker om mina åsikter berör mig inte.

• Oregistrerad
  • 2011-05-23 10:34
Ursprungligen av PeeMaN:

Nu vet jag ju inte EXAKT hur deras lager ser ut och hur allt är uppbyggt, det är det som får mig att tro att det är inside-job.

Så i brist på bättre vetande så anklagar du alltså personalen för insidebrott? I så fall kan du väl anklaga alla här som medbrottslingar, vi har ju mac alla och borde väl vara tänkbart misstänkta? Tycker du ska ta det lungt med dina teorier en stund.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag antar ju att det inte bara är lagret som är larmet, utan när man bryter första dörren går larmet. Då har de altså på tio minuter först tagit reda på vart lagret är, sen brutit upp det och slutligen har de alltså langat ut datorer för 700 000 OCH hunnit sticka... Det är rätt snabbt jobbat på 10 minuter.

Vi hade ett inbrott på mitt tidigare kontor, vi blev av med 25 laptops på lunchen på runt 10 minuter. Alltså man tog dom från skriborden, dockade. Det blir 24 sekunder per laptop, jag dockar ut min laptop på 4 sekunder.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-05-23 13:56

Så i brist på bättre vetande så anklagar du alltså personalen för insidebrott? I så fall kan du väl anklaga alla här som medbrottslingar, vi har ju mac alla och borde väl vara tänkbart misstänkta? Tycker du ska ta det lungt med dina teorier en stund.

När brott är snabba och personer har lokalkännedom brukar det alltid vara någon i personalen som är inblandad. Jag tycker du ska ta det lugnt med dina löjliga paraleller en stund.

Vi hade ett inbrott på mitt tidigare kontor, vi blev av med 25 laptops på lunchen på runt 10 minuter. Alltså man tog dom från skriborden, dockade. Det blir 24 sekunder per laptop, jag dockar ut min laptop på 4 sekunder.

Det är skillnad på datorer som står uppställda i ett kontorslandskap eller hur det nu ser ut på erat kontor, och på produkter som står inställda i ett lager i originalemballage.

• Oregistrerad
  • 2011-05-23 15:26
Ursprungligen av PeeMaN:

När brott är snabba och personer har lokalkännedom brukar det alltid vara någon i personalen som är inblandad. Jag tycker du ska ta det lugnt med dina löjliga paraleller en stund.

Vi är iaf. överens om att jag tycker du är löjlig och det omvända.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är skillnad på datorer som står uppställda i ett kontorslandskap eller hur det nu ser ut på erat kontor, och på produkter som står inställda i ett lager i originalemballage.

Ja precis, i ena fallet måste man leta reda på var kontakten till dockan sitter, lyfta upp datorn, slänga in den i en bärbar väska och sen upprepa processen 25 ggr. För att sno 25 ipads behöver du greppa tag om kartongen och släpa in den i bilen. Du kan ju själv räkna ut vilket som tar längst tid.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-05-23 16:05

Ja precis, i ena fallet måste man leta reda på var kontakten till dockan sitter, lyfta upp datorn, slänga in den i en bärbar väska och sen upprepa processen 25 ggr. För att sno 25 ipads behöver du greppa tag om kartongen och släpa in den i bilen. Du kan ju själv räkna ut vilket som tar längst tid.

Bärbar väska?
Vad svammlar du om egentligen?
Om man ska göra en snabb stöld fumlar man inte med någon jävla väska till datorn. Man tar datorn som den är och skiter i resten. Släng ut tio macbookar ur originalförpackningen och se vad som blir enklast att bära. Datorerna "som de är" eller i förpackning....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-21 21:50
Ursprungligen av rhesus:

Tråkigt.. men är det bara jag som tycker att varor närmare 1 miljon kronor skyddas lite dåligt enbart med en larmad ytterdörr?

Men det är klart, alla apple återförsäljare kan väl knappast ha ett eget personligt bankvalv, men omöjligt är det inte, eftersom allas våra kära svenska banker lägger ner det ena lokal kontoret efter det andra, så många tomma lokaler med fd.. kassaval borde finnas lediga därute i landet

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-05-22 11:33
Ursprungligen av CUBEIS:

Tråkigt.. men är det bara jag som tycker att varor närmare 1 miljon kronor skyddas lite dåligt enbart med en larmad ytterdörr?

Men det är klart, alla apple återförsäljare kan väl knappast ha ett eget personligt bankvalv, men omöjligt är det inte, eftersom allas våra kära svenska banker lägger ner det ena lokal kontoret efter det andra, så många tomma lokaler med fd.. kassaval borde finnas lediga därute i landet

När det gäller säkerhet är det verkligen från företag till företag. Vissa bygger rena fort knox för sina prylar medans andra knappt har larm installerat. Personligen är jag av åsikten att man kanske inte behöver ha hela ens lager i en bunker, men iallafall ha ett mindre rum som är säkrare där man ställer saker som har extra högt värde.

Ursprungligen av CUBEIS:

På Öckerö finns det en blomsteraffär som är inhyst i en gammal bank....
De använder valvet till att just låsa in saker som är lite stöldbegärliga.

Ursprungligen av CUBEIS:

Det är väl bara att titta på närmaste El-Giganten eller MediaMarkt eller liknande. Där hittar du nog varulager som drar i väg långt över en mille och som inte skyddas med så mycket mer än med larm och ytterdörrar.

Sedan så tror jag inte att den svagaste punkten i butiken ifråga var den larmade ytterdörren utan snarare de stora skyltfönster som butiken har.

• Oregistrerad
  • 2011-05-22 22:13
Ursprungligen av CUBEIS:

Tror inte du tänker klart nu. Man skyddar väl sitt lager på det sättet som försäkringsbolaget kräver för man ska få minimal självrisk? Om försäkringsbolaget tycker det är Ok så är det ju försäkringsbolaget som får ta smällen. Jag kan hålla med om att det vore bättre om det fanns bättre krav på försäkringsbolagen så att försäkringar och självrisk är lägre - men så är det inte.

Firman i Luleå - och dom flesta affärer i landet - har adekvat säker lagring vad jag förstår. Det handlar ju bara om prylar - döda mojänger - och det finns gränser för vad affärer/butiker kan satsa för att förebygga brott. Den stora tjuvindustrin när det gäller konsumenttekniska prylar är ändå organiserad (i Europa mest av Camorran som har ett välutvecklat system för att bli av med mojängerna) och handlar till största delen om kapade/snodda långtradare/lastbilar/trailers. Man snor grejerna under logistiska fasen så att säga.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-05-22 19:37
Ursprungligen av Zimmerman:

Den stora tjuvindustrin när det gäller konsumenttekniska prylar är ändå organiserad (i Europa mest av Camorran som har ett välutvecklat system för att bli av med mojängerna) och handlar till största delen om kapade/snodda långtradare/lastbilar/trailers.

Har du några källor på det du påstår?
Och då menar jag inte "det trodde jag alla visste".

Såg en film på Youtube, hittar den inte, för ett tag sedan där som lensade en Apple Store på sekunder. Max 1 minut, dom va 4 stycken.

Så måste absolut inte vara insider job

Det var kanske denna? Dessutom var butiken bevakad, men det gick undan...

YouTube - ‪Smash And Grab Theft At Apple Store‬‏

Yes! 30 sekunder tog det för dom!

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-05-23 00:11

Det ser ju dock ut som att bakdörren leder direkt till lagret. På utsidan av dörren kan man ana ett garage. Vanligt i denna typ av buggnader, då man kan lasta av stora leveranser i lugn och ro.
700 000 motsvarar i sin tur ca 120 iPads, dvs 240 kg, säg att de tog allt som var närmast dörren, och att det i sin tur vägde ca 300 kg. Om de då var 4st ska de då bära 75kg var på 10 minuter.
Oj, låter nästan spydigt, inte min mening alls, förlåt! har bara sett på "the mentalist" hela dagen och känner mig lite "kriminalig" av mig.

Tycker utöver det att 10 till 15 nästan låter lite överdrivet..

När vi hade inbrott på kontoret berättade en av väktarna att han hade varit med om att patrullera i ett industriområde. Han var på baksidan av en kontorsbyggnad stor som 3 normalstora villor. När han var på baksidan gick larmet. Han sprang runt kåken och fann ett gapande hål i ett fönster. Tjuven/tjuvarna hade hunnit in och nypa en dator och ut igen innan väktaren hann runt kåken. Ibland är rörelsedetektorer lite sega på att reagera, kan ta upp till 15 sekunder. Är det sedan en huvudingång där larmpanelen sitter så har man ju 30 sekunder på sig. Man hinner mycket på den tiden. Om du kan backa till en port och öppna den, hur många kartonger tror du att du hinner få ut på 15 sekunder? 10? 15? Är man sen lite kall och räknar med att man har 4-5 minuter till på sig innan väktare anländer så hinner du få ut hur mycket som helst. Oavsett hur bra larmat det är. Är det något vi har lärt oss så är det att inbrottstjuvar tar sig alltid in dit dom vill, helt oberoende av larm och lås. Det handlar om att få det att ta så lång tid som möjligt, och i en normal verksamhet måste man väga detta mot andra intressen, till exempel att en kund inte ska behöva vänta en kvart på att säljaren ska lyckas rota fram en iPad från ett gömställe på 3:e källarplanet.

Värdet på det stulna är nu beräknat till 500.000 (fortfarande en aktningsvärd summa). Man har brutit upp en dörr - troligen genom att koppla en kedja till en bil. Intrånget skedde genom ett garage som är gemensamt för hyresgäster, hotell och butiker i det aktuella huset.

Är det inte lite överdrivet att bli arga på varandra för att man tycker att den andra personens gissningar och spekulationer är sämre än ens egna gissningar och spekulationer?

Jag förmodar att varken Peeman eller Studiox har en aning om hur det faktiskt ligger till, varken med insider-teorin, eller stöldmetoder, eller något annat i sammanhanget.

Så slläpp detta sidospåret nu!

Om ni vill fortsätta att bli argare och argare på varandra, så kan ni ta det via PM.

/Mod

Senast redigerat 2011-05-23 18:04

Var det så svårt att förstå modereringsanvisningen ovan? Släpp tjafset nu!

/Mod

Har bara varit inne i den butiken två gånger, men på övervåningen (gatuplan) så finns bara kassan och väldigt lite prylar. En trappa ner finns alla datorer (och jag gissar lagret), så de måste ha vetat var de skulle slå till. Trist för Grafit.

Hade 3 inbrott när jag hade min butik varav 2 av dom var smash&grab..

Det går undan kan jag lova, tog inte mer än 2 minuter varje gång och då kom dom iväg med rejält med grejer.
Larmet går 3.43 - Jag är där 3.50.
För sent! Kanske tur det, med tanke på hur adrenalinet pumpar när man väl är på plats. (Kan resultera i att även jag gör något brottsligt)

Kanske lite OT men ville bara berätta hur snabbt allt går.

1
Bevaka tråden