Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC - varför är musiken alltid så hög?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Rubriken förklarar väl inte riktigt so here it comes!

Varje gång jag ser på film i VLC så har jag normal ljud nivå, i biosystemet eller hörlurarna, så är alltid musiken/ljudeffekterna så mycket högre än ljudnivån som pratas i filmen.

Finns det något sätt att justera så att ljudet är samma hela filmen?

Tack på förhand

Har du kollar på Volume normalizer?

Om jag justerar ner till 100%, menar du att ljudet stämmer mer överens hela filmen?

Sitter på ifånen så kan inte testa nu!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Om jag justerar ner till 100%, menar du att ljudet stämmer mer överens hela filmen?

Sitter på ifånen så kan inte testa nu!

Jag tror han menar Volume Normalizer, en kryssruta i skärmdumpen ovan.

Får kolla om det hjälper när jag kommer hem! Thanks for the tip!

Beror lite på vad normalisering menas tror jag... i Logic-världen innebär det bara att ett klipp gainas så att den högsta volymtoppen är 0dB som jag förstått det.

Dvs... Alla volymskillnader i klippet är fortfarande kvar.

Lyssnar du månne på 5.1-ljud i stereo? Dvs. bak, center och sub faller bort. Kvar blir L-R mixen med för lågt tal, då den i 5.1 i regel ligger i centerhögtalaren.

(dock pratar jag ur arslet här mest, då jag inte har så bra koll på 5.1, men det var en idé som dök upp. )

Ursprungligen av eskimo:

Lyssnar du månne på 5.1-ljud i stereo? Dvs. bak, center och sub faller bort. Kvar blir L-R mixen med för lågt tal, då den i 5.1 i regel ligger i centerhögtalaren.

En bekant hade en utläggning om ungefär detta - väldigt många som rippar från DVD till divx eller liknande gör "fel" - de slår inte ihop ljudkanalerna rätt från 5.1 utan tar bara L/R (eller hur han nu förklarade det - nåt åt det hållet). Det gör att väldigt många nedladdade filmer som är konverterade till stereo har stora volymskillnader på prat och ljudeffekter. Jag har också stört mig ganska mycket på det.

Ursprungligen av Kermit:

En bekant hade en utläggning om ungefär detta - väldigt många som rippar från DVD till divx eller liknande gör "fel" - de slår inte ihop ljudkanalerna rätt från 5.1 utan tar bara L/R (eller hur han nu förklarade det - nåt åt det hållet). Det gör att väldigt många nedladdade filmer som är konverterade till stereo har stora volymskillnader på prat och ljudeffekter. Jag har också stört mig ganska mycket på det.

Makes sense, inget direkt ovanligt fenomen.

Som du skriver Brandylf, volymskillnaderna är kvar. Är det ingen annan som märkt detta? Kan ju OMÖJLIGEN bara vara jag och mina 2 rumskamrater? 3 Olika datorer, 2 OSX 1 Vista.

Nja har inte 5.1, har en gammal BEO förstärkare som bara skiljer mellan höger och vänster högtalare i vardagsrummet. Annars använder jag hörlurar eller MBP's högtalare, samma problem där!

Jag tycker jag får det där problemet på en hel del filmer oavsett mediaspelare. Såg en film i Plex häromdagen, samma sak där.

Det är så störande, hålla på och sänka/höja för att inte störa någon annan på sena kvällar etc...

Hade varit kul om det fanns en lösning, förutom att byta grannar/vänner

Har du testat några inställningar alls i normalizer? Sätt volymen till exempelvis 200% och volume normalizer till 0.5 Justera aningen upp eller ned för att få till en någorlunda nivå (mellan typ 0.2-1 tycker jag är bra). Man får prova sig fram.

VLC krashar när jag pillar med just de inställningarna..... ! 10 ggr i rad och efter en omstart! YEIIIY

Sorry, jag kör VLC i 32-bitarsläge och då fungerar det. Det verkar inte fungera i 64-bitars läge

Ser ut som om det är där det biter, ska testa på andra datorer här i lägenheten..

Process: VLC [23924]
Path: /Applications/VLC.app/Contents/MacOS/VLC
Identifier: org.videolan.vlc
Version: 1.1.9 (1.1.9)
Code Type: X86-64 (Native)
Parent Process: launchd [96]

1
Bevaka tråden