Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla gitarr till Garageband

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Billdal
  • 2011-05-19 17:19

Hej köpte nyss en nu gitarr och skulle vilja koppla den till garageband. Har tidigare använt en griffinkabel men den säljs tydligen inte längre. Är det nån som vet hur jag ska göra nu?

  • Medlem
  • 2011-05-19 18:27

Har ingen kabel själv än men jag tänkte lägga vantarna på en sån här: Apogee Jam - Studio quality guitar input for iPad, iPhone and Mac

Är det inte bara en vanlig 6,3mm - 3,5mm sladd som behövs till line in? Sådana finns det ju många av såifall..
Jag körde på det men blev väldigt missnöjd med ljudkvalitén, kan tänkas att det ska gå via någon förstärkare först innan macen..

http://www.99.se/garageband/51151-spela-gitarr-i-datorn-2.html

Ursprungligen av Engalunda:

Är det inte bara en vanlig 6,3mm - 3,5mm sladd som behövs till line in? Sådana finns det ju många av såifall..
Jag körde på det men blev väldigt missnöjd med ljudkvalitén, kan tänkas att det ska gå via någon förstärkare först innan macen..

http://www.99.se/garageband/51151-spela-gitarr-i-datorn-2.html

Du måste ha en omkopplare, det går inte så som du har tänkt. Dessutom har jag hört att det bästa ljudet får du genom att koppla nånting via dock connector 30-pin, alltså laddkontakten. Där får du bäst ljud. Hörlursutgången är tyvärr inte lika bra. Kolla in Sonoma Wire Works också, dom kommer släppa en grej som heter Guitarjack.

Ursprungligen av westerlu77:

Du måste ha en omkopplare, det går inte så som du har tänkt. Dessutom har jag hört att det bästa ljudet får du genom att koppla nånting via dock connector 30-pin, alltså laddkontakten. Där får du bäst ljud. Hörlursutgången är tyvärr inte lika bra. Kolla in Sonoma Wire Works också, dom kommer släppa en grej som heter Guitarjack.

Hur tjyvingen gick jag tillväga då tros? Minns aldrig att jag hade någon omkopplare, men litar inte på mig själv just nu:)
Bara första tanken som slog mig.. Beror det på vad för gitarr man har? Halv/hel akustisk med eller utan mic osv?

Jag tror det blandas lite friskt här. westerlu77 menar nog GarageBand för iPad, men jag gissar att det handlar om GarageBand för Mac...?

Mitt tips är ett billigt USB-ljudkort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-19 20:10

Jag använder bara en vanlig "hörlurssladd" med hane i båda ändarna. Och sen en vanlig "förstorare" för att ansluta till gitarren.

Någon pratar om 30-pins dockconnector men förstår inte riktigt hur man ska koppla in den mellan en gitarr och en mac?

Det kan ju vara bra att veta om trådskaparen ska koppla in till en dator eller till en telefon/ipad?

Jag menade förstås iPad eller iPhone. Guitarjack eller Jam (Apogee) kopplas via 30-pin connector, titta på Sonoma eller Apogees hemsida.
Apogee Jam - Studio quality guitar input for iPad, iPhone and Mac
Sonoma Wire Works - GuitarJack

Vi får nog avvakta TS återkomst till tråden. Jag tror det här handlar om Mac, inte iOS...

  • Medlem
  • Billdal
  • 2011-05-20 17:45

Jag menade till Macen inte till ipad eller iphone. Sorry att jag inte var klar med dett från början.

Då är mitt tips fortfarande ett billigt USB-ljudkort.

  • Medlem
  • Billdal
  • 2011-05-20 19:57

Tack för tipsen. Köpte en Apogee Jam. Får se om den är bra.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-05-21 15:10

Funderar också på ett köp av Apogee Jam. Återkom gärna med en recension. Var köpte du den?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-06-24 17:06

Nå! Är den nått bra eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 18:28

Jam funkar fantastiskt bra! Har precis själv inskaffat en. Med Jam och Garageband kan vem som helst lära sig gitarr. Mycket tid har lagts på att få Jam att funka bra med elgitarrer, men den funkar helt utmärkt med akustiska också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-09 19:00

Var köpte du den?

Ursprungligen av sinceks:

Tack för tipsen. Köpte en Apogee Jam. Får se om den är bra.

Grubblar själv på en sådan. Blev det ett bra köp? Upplevs lagg eller känns det som att koppla direkt till stärkare? Vidare gällande GarageBand, är inbyggda effekter vettiga eller känns de billiga? Mao, räcker en Jam och GarageBand för lite skoj i vardagsrummet?

1
Bevaka tråden