Hjälp! Reparation av spill - vad välja?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2011-05-18 19:35

Jag har nyligen lämnat in en Macbook Pro 17" (köpt i julas) p.g.a. spillskada för reparation, och står inför ett svårt val...!

Felbeskrivning:
Felet bestod av att två tangenter låst sig permanent så att det inte gick att skriva vanligt.Utöver det verkade den ladda lite slött, samt strömbrytaren reagerade lite konstigt. Den har dock gått igång, och allt fungerar utom två tangenter samt möjligen nånting med ström/batteri.

Vid telefonkontakt fick jag två alternativ; 1) att chansa på att det räcker med att byta toppdel (ej strömbrytare vad jag förstod) till en kostnad av drygt 3000:-. eller 2) en mer omfattande reparation på 16200:- med byte av fler saker. Undrade om skärmen fått spill, men då berättade jag att den funkat på alla sätt (skärm ok).

Killen sade att han inte fått igång den, men den har som sagt fungerat väl hemma efter skadan (torkad, rengjord) på alla sätt förutom 2 tangenter och lite dålig respons vid start/laddning. Han skulle prova att ladda den längre men väntar på besked annars. Har gått att ladda den och köra på batteriet hemma.

Jag tycker det verkar konstigt att behöva byta ut en massa (vad man nu får för 16.200:-???) när den uppenbarligen funkar så bra som den gör.Han menade på att spill blir värre med tiden osv.

Vad göra? Jag antar att man inte kan få tag i reservdelar själv. Hade jag haft rätt mejslar så hade jag kunnat montera ner den mer och rengöra, men nu lämnades den in först istället.

Vågar jag chansa på den enklare/billigare reparationen? Vad kan man fixa själv? Blir det ännu dyrare om den måste repareras mer, senare?

Tacksam för all hjälp som tänkas kan...!

Flyttade tråden till korrekt underforum. Tänk på var ni lägger trådarna!

/Mod

Hur är det med ditt försäkringsbolag, är väl den första frågan man ska ställa. Du måste föra den dialogen med dem.

Om du inte har hemförsäkring så är det svårt. 16 papp är ju inte kaffepengar. Men ingår inte topplocket i den reparationen? Så att man i så fall kan byta det först och se om det funkar innan man byter allt annat i datorn, som en reparation på 16000 rimligen måste betyda?

För 16 000 byter du det mesta i datorn förutom chassit! Logikkort, grafik etc.

Det mesta kan du köpa mycket billigare på ebay än av verkstaden du får hjälp av nu. Att byta allt själv GÅR, finns många guides på ifixit...

Har du inte försäkrat datorn för vattenskador så har du inte, tuff shit! Men jag hade kollat mer detaljerat vad han vill byta för 16k och sedan kollat på nätet om du kan köpa hem delarna billigare.

Hårddisk och minne är ju bra mycket billigare på nätet t.ex.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2011-05-18 23:28

Detta är en sak för din hemförsäkring (om du har allrisk-/drulleförsäkring) har du detta så kommer det att kosta dig ca 12-1500:- (självrisken)

Ursprungligen av mikaelf:

Detta är en sak för din hemförsäkring (om du har allrisk-/drulleförsäkring) har du detta så kommer det att kosta dig ca 12-1500:- (självrisken)

Allrisk/Drulle betyder inte alltid att vattenskador täcks. Det handlar om så pass mycket pengar så jag tror ändå TS har kollat upp det där

1
Bevaka tråden