Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera en låt till noter och tabulatur

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag letar efter ett sätt att konvertera en låt, Bruce Springsteen's - New York City Serenade, till noter/tablatur i Garageband.

Jag tänker mig att det skulle kunna å till på följande sätt.
1) Hitta ett program som konverterar musiken till MIDI format
2) Imoprtera MIDI-filen till Garageband och få noterna/tablaturerna där, letar efter att få dom till piano och gitarr

Är det någon som vet hur man går till väga för att lösa detta problem. Har hittat ett program widisoft (MP3 to MIDI and WAVE to MIDI Converter: WIDISOFT Home.) som verkar hyfsat lovande. Någon som använt det eller npgot annat som kan rekomendera något?

Är en noob..

Tack för svar=)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-18 00:01

Tja, är du bara ute efter ackord eller vad är målet egentligen?

Jag har konverterat en del midi till noter men det är i regel skitjobbigt eftersom det ligger väldigt många instrumentspår i samma "spår" när du konverterar midi. Oftast så får du bara en notrad med allt på samma och det blir svårtläst, men om du är duktig på noter kan du såklart plocka bort det du inte vill ha och få fina noter att skriva ut och rama in.

Om du bara vill spela låten på gitarr/piano och vill veta vilka ackord som är när för att typ lära dig spela gitarr/piano så googla på "låtens titel" +tabs eller +chords.

New York City Serenade Chords by Bruce Springsteen @ Ultimate-Guitar.Com

Då får du upp en sida från typ ultimate guitar som för övrigt är jäkligt bra och de flesta låtar du vill spela finns där.!

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Tjena raubas!

Tack för svaret! Jag känner till tablaturer. Jag har även använt Ultimate Guitar mycket förut när jag spelade gitarr. Det är bara det att det brukar vara svårt att hitta pianonoter till piano. Just nu letar jag inte efter ackord utan exakta noter.

Just denna låt har ett intro med enbart piano-toner, det var därför jag tänkte att den skulle gå bra att konvertera till Midi. Jag har tidigare spelat in pianoslingor till Garageband via en Midi->USB kabel kopplat från mitt el-piano till min dator. När man spelar in på detta sätt får man både noter och en typ av tablaturer in till Garageband. Detta är väldigt bra att kolla på när du inte spelat den låten på läge, då kan man läsa av vad man själv har spelat in genom att läsa noterna från datorskärmen. Det är detta jag skulle vilja göra med denna låt, importera den så att jag får noterna, eftersom jag inte kan hitta dem någonstans samt ha dem lättillgängliga på datorn.

Så så läge jag kan få tag i ett program som kan konvertera en mp3 till midi och sen förstå hur man importerar en midi till Garageband så att man ser noter/tablatur så blir jag lycklig!

Tack för svaret!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-18 19:36

Det finns MIDI-filer att ladda ner, kanske var större innan man började så mycket med mp3 iofs.. Typ anton maiden stuket liksom. Gjorde om en hel del såna till noter back in the days men då hade jag en pc!

Programmet som jag använde tror jag hette sibelius men det går att göra i garageband också.

Steg 1

Hitta en midi-fil som låter som du vill, finns bra och dåliga midi-filer så dra hem ett par stycken av samma låt och testa med. Pröva google, finns massvis med gratismidifilsidor som du kan ladda ner från.

Steg 2

Gör en ny tom låt i GB och dra in din midifil, den kommer att konverteras till flera olika instrumentspår men det beror lite på midi-filen hur bra det blir. Dvs hur bra arrangerad midifilen är.

Steg 3

Dubbelklicka på ett spår så du får upp listen längst ner så du ser spåret som massa fyrkanter typ, där kan du välja(längst ner till vänster) att visa som noter istället. Klart!

Vill du skriva ut och göra mer avancerat så skaffa ett mer avancerat program!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 20:32
Ursprungligen av raubas:

Det finns MIDI-filer att ladda ner, kanske var större innan man började så mycket med mp3 iofs.. Typ anton maiden stuket liksom. Gjorde om en hel del såna till noter back in the days men då hade jag en pc!

Programmet som jag använde tror jag hette sibelius men det går att göra i garageband också.

Steg 1

Hitta en midi-fil som låter som du vill, finns bra och dåliga midi-filer så dra hem ett par stycken av samma låt och testa med. Pröva google, finns massvis med gratismidifilsidor som du kan ladda ner från.

Steg 2

Gör en ny tom låt i GB och dra in din midifil, den kommer att konverteras till flera olika instrumentspår men det beror lite på midi-filen hur bra det blir. Dvs hur bra arrangerad midifilen är.

Steg 3

Dubbelklicka på ett spår så du får upp listen längst ner så du ser spåret som massa fyrkanter typ, där kan du välja(längst ner till vänster) att visa som noter istället. Klart!

Vill du skriva ut och göra mer avancerat så skaffa ett mer avancerat program!

Måste be att få poängtera en sak.

Alla midi-noter är upphovsrättsliga skyddade verk, d v s de tillhör den som "knackat" in dem - om den som skrev låten varit död i 70 år, annars är det fråga om 2 upphovsmän, låtskrivaren och "MIDI-knackaren".

I inget av fallen är det lovligt att bruka dessa för egen räkning, dvs att förädla eller utnyttja, sprida mm.

Känner du till programmet Capo?

Lycka till

Tack för hjälpen! Grymt!

haha gamla Anton Maiden. Jag tror dock inte att jag kan hitta denna låt på MIDI jag skulle bli grymt förvånad. Så nu är alla problem lösta förutom det med hur jag kan konvertera en MP3:a till MIDI

Tack!

Jag kollade precis in CAPO. Det verkar riktigt bra. Jag ska ladda hem gratisversionen och ge det ett försök.

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 03:00

Trött och ska lägga mig.
Så kort.

Ett program som (nästan exakt) konverterar en ljudfil till noter eller midi är ungefär lika avancerat som ett program som kan läsa tre av dina favoritböcker och sedan skriva en ny bok som är ännu bättre. Det vill säga extremt, vansinnigt, 3000 år i framtiden, utnyttja "alla datorer i världen gånger jättemycket" avlägset.

Vill du verkligen ha noter så kontakta skivbolaget eller herr Springsteen själv eller en understimulerad student på valfri musikhögskola som kan lyssna och skriva ner.

Det är skitsvårt!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 03:19

Cubase 4 och uppåt kan konvertera midi till noter, även per instrumetspår. Men jag har aldrig hört talas om ett program som kan klara att skapa midi av analog ( nästan analog) musik. En CD representerar "summan" av alla ljud, samplat med 44,1 KHz (44 100 punkter per sekund) med 16 bitars djup, så där är inte kvaliteten så stor.

Det verkar avlägset, eftersom analog till MIDI - programmet i så fall måste kunna "lyssna" på varje instrument och avgöra vilket som är vilket, samt vilken ton, med vilket anslag, som spelas, samt hur länge efterklangen varar osv...

Men som sagt, MIDI till noter är inga problem i Cubase 4 och uppåt, men en licens kostar en del.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-19 22:31

Precis, men det finns ju massvis med hemsidor med gratis midi-låtar. Och en snabb sökning på midi i google ger ju bara träffar typ "free midi" osv!

Fast som någon sa, det bästa sättet att få bra noter är faktiskt att köpa dem på en musikaffär eller www.notposten.se. Eller lära sig spela på gehör så man slipper noter..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 23:44
Ursprungligen av raubas:

Precis, men det finns ju massvis med hemsidor med gratis midi-låtar. Och en snabb sökning på midi i google ger ju bara träffar typ "free midi" osv!

Internet är ingen som helst garanti för att det som sägs på en sida är korrekt. Ingen hemsida har rätt att sprida MIDI-noter på Bruce Springsteen's musik, utan att låtskrivaren har givit sitt medgivande. Att det gör hej villt är lika förståeligt som att piratebay finns, men lika otillåtet.

Den sekunden man "lyckas" och alstret består at "otillåten" användning - då kommer problemen, i kvadrat till "vinsten"...

1
Bevaka tråden