Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt ljud, fel på moderkort/ljudutgång?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-05-17 20:17

Lyssnar av en ljudcd just nu via datorns egen dvd-spelare. När jag vrider upp ljudet (kopplat till Creative 2.1 system) så distar ljudet, precis som om basen var för hög. Men det är den inte. Ljudsystemet är ok. Det blir samma fel om jag kopplar datorn till min Denon 1911 förstärkare.

Är det fel på ljudutgången på datorn baksida eller har jag missat någon inställning? Eller måste man behöva använda optiskt digital ljudutgång för att få bra ljud i systemet? Använder just nu linjeutgång på baksidan. Kan man koppla mitt ljudsystem till den optiska digitala ljudutgången? Har vanlig 3.5mm stereoplugg.

Märker också att datorn envisas med att spela upp startljudet via sin interna högtalare trots att jag stängt av allt ljud. Är det nåt jag gör fel eller är datorn skadad på nåt vis?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-17 20:46

Jag antar att du kopplar höglursuttaget till Line-in på dina högtalare resp förstärkare. Ger missa passning då med sämre ljud som följd. Så ja, använd digitalutgången om du kan.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-17 21:10
Ursprungligen av kenjon:

Jag antar att du kopplar höglursuttaget till Line-in på dina högtalare resp förstärkare. Ger missa passning då med sämre ljud som följd. Så ja, använd digitalutgången om du kan.

Men hur gör jag med datorhögtalarsystemet då? Det verkar inte ha stöd för digital ljud?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Märker också att datorn envisas med att spela upp startljudet via sin interna högtalare trots att jag stängt av allt ljud. Är det nåt jag gör fel eller är datorn skadad på nåt vis?

På de senaste årens Macar spelas startljudet alltid upp i den interna högtalaren oavsett om man har andra högtalare inkopplade.

Om man vill stänga av startljudet helt, så finns det trådar där detta diskuteras.

1
Bevaka tråden