Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmdelning funkar enbart från den ena Macbooken

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

LÖST
Se nedan

Har en MacMini som mediedator med fjärrhantering aktiverad så jag kan använda en Macbook som "fjärrkontroll".

Av någon anledning kan jag bara logga in med den ena MacBooken. Försöker jag med den andra fastnar den alltid i läget "Ansluter..." och det går inte ens att tvångsavsluta.

Såvitt jag ser är det absolut inget som skiljer i inloggningsförfarandet mellan de två bärbara. Jag tar på de bärbara upp ett Finderfönster och klickar skärmdelning sedan loggar jag in som registrerad användare med endera av de två användarnamn som finns inlagda på Macminin.

Tips på var jag skall börja felsöka? Jag kommer ingen vart med detta problem.

Senast redigerat 2011-05-18 20:59

Vilka versioner av OSX är det på de tre datorerna?

Och du är säker på att nätverks- och brandväggsinställningar är likadana i båda MacBookarna?

Jag förmodar att det finns någon router inblandad också. Har du gjort några inställningar där som kan hindra den ena Macbooken?

Tack för tipsen. Ungefär sådant jag tänkt på. Alla datorer har senaste OS och är Intel.

Mig veterligen finns det inget som skiljer. Brandväggen är inte ens på på den som inte vill logga in. Routern är en airport extreme och jag har inte ställt om något speciellt för den ena.

En sak jag funderat på är att när jag öppnar Finderfönstret och väljer Macminin (d.v.s. den jag vill logga in på) så står det omedelbart att jag är inloggad som "gäst" redan innan jag klickat på "skärmdelning". Kan det vara så att den liksom ligger kvar i gästläget trots att jag loggar in på nytt med riktigt användarnamn i och med att jag klickar på skärmdelning.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-05-16 07:28

På maskinen som Screen Sharing verkar ha låst sig öppnar du "Activity Monitor", leta upp "NetAuthAgent" i Process Name listan, tvångsavsluta "NetAuthAgent" därifrån. Nu borde Screen Sharing funka igen.
Jag behöver göra det här ibland för att dela skärm med min Mac Mini med en Mac Book Pro.

Sitter på engelskt system just nu och orkar inte översätta därav det blandade språket.

Det är via den här sidan jag fått bukt med mitt problem: If Your Screen Sharing Stops Working, Read This - MacRumors Forums

Ursprungligen av Peppe:

På maskinen som Screen Sharing verkar ha låst sig öppnar du "Activity Monitor", leta upp "NetAuthAgent" i Process Name listan, tvångsavsluta "NetAuthAgent" därifrån. Nu borde Screen Sharing funka igen.

Tack det hjälper mot evighetsinlogget men man måste stänga av Skärmdelning också (så att den kan starta upp på nytt) innan det funkar.

Däremot hjälper det inte mot mitt ursprungliga problem nämligen att jag inte fick logga in. Nu tror jag jag hittat lösningen.

Macminin jag skall logga in på tillåter bara registrerade användare att komma åt fjärrhantering/skärmdelning. Av någon anledning valde den ena MacBooken att logga in som gäst när man väljer enheten MacMini i Finder på den MacBooken. När man sedan klickar Skärmdelning tycker Macminin att man fortfarande är gäst fast man skriver in rätt user/pwd.

LÖSNING: "logga ut" genom att välja "anslut som" längst t.h. i Finderfönstret (se bild). Nu kan man logga in med de korrekta uppgifterna. Välj därefter "Dela bildskärm..." Genom att lägga till de korrekta uppgifterna i nyckelringen så fungerar det fortsättningsvis och jag loggas inte automatiskt in som gäst längre.

Långt ifrån självklart det här och det fattas definitivt ett korrekt felmeddelande i inloggningen i "Skärmdelning".

1
Bevaka tråden