Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Back in business

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en lång och kvalfylld väntan så anlände min pismo-processor tillbaka efter uppgradering.
Skönheten rullar nu på 900Mhz, och när jag rett ut lite frågetecken kring kylningen så ska den köras i 1Ghz.
Ny hd får hon på måndag förhoppningsvis.

Efter 1timmes användning så kan jag säga att det är raskare, särskilt safari och i windows mediaplayer märks det rejält. Vissa wmv-klipp som hackade otroligt innan rullar på ok nu.
Men i övrigt i stort sett samma burk.
Tänkte göra lite riktiga tester och posta senare om det finns intresse.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-29 15:24

Klart att det finns intresse !

/D

  • Oregistrerad
  • 2003-08-29 15:28

hur länge fick du vänta och hur mycket kostade det?

/Jonny

  • Medlem
  • 2003-08-29 15:31

Faktiskt helt otroligt att det går att uppdatera en bärbar dator från 2000. Ska bli intressant att höra vad det kostar mm.

Det gick loss på 349 US dollar's, typ 2850kr.
De ville ha en lite till för frakten, de skickar en låda som man ska stopa sin processor i och skickar till texas och sen skickar dom den tillbaka till sverige igen.
En ganska onödig procedur tyckte jag och skickade själv min processor till dom i egen låda, ~9x20x28 gick som brev med försäkring (10.000kr) för 180kr.
Tog nog en vecka dit, två dagar för upgraderingen och två dagar tillbaka.
Dock vart paketet fast på arlanda i tre dagar medan tullen klurade på ev. tull.
Men jag gav FedEx-tjejen mitt postkvittonummer så slapp jag som vanligt tull
Powerlogix är snälla och skriver på lådan "reparerad processor" eller nått sånt.
Och faktum är ju att man kan ju skicka en processor med pajjat L2-cache.
L2-cachen på processorn på kortet man skickar blir ju inte använt med den nya processorn. Den använder sitt inbakade som går i samma hastighet som processorn, 512kb i 1:1.

Har börjat köra lite bench, har postat "snitt-testen":

xbench 1.0 Visar före/efter.

xbench 1.1 Senaste versionen kom efter jag skickat iväg min cpu.

Det sista testet är lite kul, visar att den första biten av hd'n är bra mycket snabbare än resten.
Jag har en litet swap-utrymme där.
Nätverkandet över airport verkar äta en del processor också, likaså skuggan på fönstren. Antar att det är sånt QE är bra för.

Fler tester kommer, lite iLife och sånt.

Kan medela att den inte vill köra i 1Ghz.
950Mhz är hur stabilt som hellst, men mer vill inte funka. Systemet låser sig
Well well, 950 är ju inte illa iallafall.
Men man ger ju inte upp så lätt, kanske jag kan skarva den nya kopparflänsen mot den gamla kylplattan så att det leder bort värme bättre, om nu det skulle göra någon skillnad.
Den tycks dock "tyvär" inte bli särskilt varm.
Fläkten har inte startat en enda gång med den nya processorn.
Och hon känns inte hetare än innan.

Processorn är ställbar i 50Mhz steg mellan 200Mhz upp till 900Mhz.
Man kan välja upp till 2Ghz om man håller ner "alt"-tangenten i Powerlogix cpu-director men jag har inte vågat prova mer än 1Ghz, och funkar inte det så lär det ju knappast vara troligt att det skulle funka med högre frekvens.

Faktum är att det låste sig då jag provade 200Mhz också

Batteri tiden är densamma vid 900 som innan, och för 950 vet jag inte än om det påverkar just, har bara kört någon timme utan sladd.

När jag kört benchmark-program så verkar det som om flaskhalsen är minneshastigheten.
Men jag ska testa att bara köra pc-133 minnen istället om det skulle hjälpa.
Nu sitter det en gammal fullstor pc-100 modul och en pc-133'a.
Men det är kanske inte i själva minnet som det sitter i, antar att det har att göra med moderkortet?

Såg föresten att det fanns FW-800 kort att sätta in som pc-card.
Så blir det ett sånt externt chassi till min gamla 40gigare när jag får min nya 60gig's 7200varvare från inLife
Vet någon om det är snabbare att sätta en extern hd via FW800/pc-card eller som "intern" i en expansionsplats?
Har nämligen en dvd-modul som jag tänkte sätta brännare i, men man kanske skulle ha HD'n i den istället om det skule vara snabbare?

Efter att ha kört ett tag tycker att jag kan säga att batteritiden faktiskt har blivit kortare, ca 10-15% försämring.

Photoshopande vart en hel trevligare.
Badbollen sågs bara ungerfär hälften så mycket, jämfört med innan bytet.

Nu så är det tyvär kört med jämförelse-siffror på några tester, eftersom jag bytte HD idag.
Satte i en sån rusksnabb disk.
Den ger ifrån sig högre ljud, men ljudet är jämnare, d.v.s att den knackar inte lika illa som fujitsu'n som satt i innan.

Enligt vad som står på Powerlogix' produktsida utklassar G3/900 deras G4/500 med råge. Detta gäller dock rent prestandamässigt, då G4:an verkar vara mycket billigare rent prismässigt

Som de säger själv: "...but the higher clock speed of the G3/900 overcomes the Altivec advantage of the G4/500."

1
Bevaka tråden