Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråkiga "Nyheter"

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nyhetesdelen på 99.se känns så oerhört trist och tråkig. 99%(passande nog) av artiklarna är bara snabbt och torftigt översatta nyheter från andra siter, och i många fall är det gamla nyheter som legat ute minst en dag redan, dvs icke-nyheter som de flesta som sitter på forumet förmodligen redan tagit del av.

Är det inte dags för 99mac att skapa lite eget material och köra lite egna vinklar istället för att plagiera nyheter rakt av?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-10 11:37

Jag är nog beredd att hålla med dig här...i de flesta fall känns det som att saker presenteras som nyheter bara för presenterandets skull, inte för att det längre har något nyhetsvärde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 11:47

Svårt kanske att begära att 99mac skall bedriva någon mer omfattande form av redaktionsarbete... Över 75% av alla artiklar som idag skrivs
i, framförallt, kvällspressen är omskrivet 'gammalt' material - det är därför de flesta journalister inte är journalister utan reportrar!
Här på 99mac är det snarast vi själva som medlemmar som står för djupgående analyser och reflektioner/åsikter och det är väl så ett forum skall fungera tillskillnad mot en ren nyhetssajt. MacWorld är ju t.ex. både och i egenskap av redaktionell tidning...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-10 11:55

Ja, det har du ju också rätt i men i många fall så är ju diskussionen kring ett ämne/nyhet redan igång i någon tråd och långt efter det presenteras en s k "nyhet" kring detta. Det har t o m funnits situationer då en användare har skapat en tråd gällande ett ämne, en tråd som sedan har stängts av moderator för att direkt efter komma i "nyhets-version".

Dessa s k nyhets-trådar fyller då ingen funktion om man inte väljer att presentera dem med en speciell vinkling istället för copy-and-paste.

Ursprungligen av zinned:

Det har t o m funnits situationer då en användare har skapat en tråd gällande ett ämne, en tråd som sedan har stängts av moderator för att direkt efter komma i "nyhets-version".

Kan du ge ett exempel på detta? Jag har aldrig upplevt det så, snarare tvärtom. "Förr" stängde vi ofta nyhetstrådar eftersom det redan diskuterades i forumet, inte tvärtom. Nu är det lite annorlunda eftersom nyhetstrådarna är någon slags kommentarer till nyheten, men att vi skulle stänga forumtrådar för att sedan skapa trådar för artikelkommentarer har jag inte sett.

I övrigt håller jag med och jag har sagt det en massa gånger förr. Jag tycker inte att 99mac ska hålla på med nyheter. Har nog aldrig läst en nyhet här, just för att de är för gamla och redan diskuteras flitigt. Jag läser mina nyheter på MacRumors, AppleInsider, 9to5mac eller TUAW. Engadget ibland.

Ursprungligen av zinned:

Det har t o m funnits situationer då en användare har skapat en tråd gällande ett ämne, en tråd som sedan har stängts av moderator för att direkt efter komma i "nyhets-version".

Du har nog lite fel på tidsaxeln där...

Jag tror aldrig det har hänt att någon först stänger en tråd, och sedan skapar en nyhetstråd med samma ämne.

Så här brukar det nog gå till:
1. En medlem skapar en tråd, som kanske hinner få några svar
2. Nyhetsredaktören skapar sedan en nyhetstråd om precis samma sak
3a) En moderator upptäcker dubbletten och stänger då den första tråden och hänvisar till nyhetstråden
3b) eller så stänger vi nyhetstråden och hänvisar till den ursprungliga tråden

Stängningen sker alltså efter att dubbletten redan har uppkommit.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har nog lite fel på tidsaxeln där...

Jag tror aldrig det har hänt att någon först stänger en tråd, och sedan skapar en nyhetstråd med samma ämne.

Så här brukar det nog gå till:
1. En medlem skapar en tråd, som kanske hinner få några svar
2. Nyhetsredaktören skapar sedan en nyhetstråd om precis samma sak
3a) En moderator upptäcker dubbletten och stänger då den första tråden och hänvisar till nyhetstråden
3b) eller så stänger vi nyhetstråden och hänvisar till den ursprungliga tråden

Stängningen sker alltså efter att dubbletten redan har uppkommit.

Helt klart ett dåligt förfarande de gånger 3a) uppstår. Om en medlem hunnit före med att publicera en nyhet är det ju rent ut sagt pinsamt att skriva en artikel om det, och det tyder ju nästan på att känna en viss "stolthet" i att inte stänga den tråd som artikeln föranlett.

Ursprungligen av PeeMaN:

Helt klart ett dåligt förfarande de gånger 3a) uppstår...

Håller med, jag föredrar ju helt klart 3b. Att det ibland blir 3a kan ju t.ex bero på hur många svar det finns i respektive tråd när dubbletten upptäcks.

Jag tycker ju att man borde låta bli att skapa nyhetstråden när det redan finns en aktiv tråd i ämnet, så att dubblettproblemet aldrig uppstår - men så tycker inte alla...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-10 23:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har nog lite fel på tidsaxeln där...

Jag tror aldrig det har hänt att någon först stänger en tråd, och sedan skapar en nyhetstråd med samma ämne.

Så här brukar det nog gå till:
1. En medlem skapar en tråd, som kanske hinner få några svar
2. Nyhetsredaktören skapar sedan en nyhetstråd om precis samma sak
3a) En moderator upptäcker dubbletten och stänger då den första tråden och hänvisar till nyhetstråden
3b) eller så stänger vi nyhetstråden och hänvisar till den ursprungliga tråden

Stängningen sker alltså efter att dubbletten redan har uppkommit.

Nej, jag har faktiskt inte fel...inte i detta fallet

I vilket fall som, är det inte nästan ännu värre om det är som i dina punkter 1, 2 och 3a? Bör inte den som skapar nyhetstråden kolla av forumen först för att se att ämnet inte redan diskuteras? Det bör man väl kunna räkna med att de gör, precis som vi gör innan vi skapar en ny tråd.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med, jag föredrar ju helt klart 3b. Att det ibland blir 3a kan ju t.ex bero på hur många svar det finns i respektive tråd när dubbletten upptäcks.

Jag tycker ju att man borde låta bli att skapa nyhetstråden när det redan finns en aktiv tråd i ämnet, så att dubblettproblemet aldrig uppstår - men så tycker inte alla...

3a är väl endast godtagbar ifall det skulle vara NOLL inlägg i den redan skapade tråden? Sedan, "alla tycker inte det"...vilka argument kan man egentligen ha för att motivera en sådan åsikt?

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag har faktiskt inte fel...inte i detta fallet

Det skulle vara intressant att få se vilket fall du menar. De fall jag kan minnas har gått till så som jag beskrev.

Ursprungligen av zinned:

Bör inte den som skapar nyhetstråden kolla av forumen först för att se att ämnet inte redan diskuteras? Det bör man väl kunna räkna med att de gör, precis som vi gör innan vi skapar en ny tråd.

Ja, jag tycker också så - vilket jag redan har sagt i mitt förra inlägg här.

Ursprungligen av zinned:

"alla tycker inte det"...vilka argument kan man egentligen ha för att motivera en sådan åsikt?

Det anses att nyhetstråden är viktigare. Att det redan finns en tråd i ämnet gör ingenting, tycker man.

Jag håller inte med, du håller inte med, många andra håller inte med - men den åsikten finns.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-11 10:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det skulle vara intressant att få se vilket fall du menar. De fall jag kan minnas har gått till så som jag beskrev.

Jag förstår dig men som jag skrev till Capeman på förra sidan så minns jag inte vilken tråd det var då det var en två-tre månader sedan. Dock så blev det en aning höjda röster när aktuell moderator stängde tråden för att direkt efter själv starta nyhetstråden på samma ämne.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag tycker också så - vilket jag redan har sagt i mitt förra inlägg här.

Då är vi ense

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det anses att nyhetstråden är viktigare. Att det redan finns en tråd i ämnet gör ingenting, tycker man.

Jag håller inte med, du håller inte med, många andra håller inte med - men den åsikten finns.

Mycket tråkigt att höra.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 12:29

Jag har gnällt om det innan också. Det bästa vore om sektionen togs bort helt - kan man inte [sätt in valfri anledning] skriva nyheter ska man hålla sig borta från det. 99.se är ett forum, gör det bra istället och skit i allt annat

Ursprungligen av PeeMaN:

Är det inte dags för 99mac att skapa lite eget material och köra lite egna vinklar istället för att plagiera nyheter rakt av?

Jo det vore jättekul! En gång i tiden var jag själv väldigt engagerad och reste till MacWorld Expo, CeBIT, Apple Expo i Paris osv. Skrev tester och lyckades vara först med några grejer i Applevärlden som gjorde att vi syntes på dom stora Macsajterna i USA. Några grejer lyckades vi väldigt bra med - till exempel första bilderna på Power Macintosh G5 som vi var ensamma om i hela världen i 1.5 månad pga ett litet misstag med NDA som gjorde Apple i USA rätt sura

Jag tror 99mac skulle vara en bättre sajt om vi testade alla viktiga nya produkter och gav vår åsikter om dom. Bilder och testresultat.

En gång i tiden var det inte så svårt att samla ett gäng som tyckte det var kul att testa, fotografera och klämma på nya produkter. Testerna var kanske inte så tunga som på vissa andra sajter men vi kunde åtminstonde presentera detaljerade bilder och våra åsikter om produkterna.

Jag har talat med flera personer om möjligheten att bygga redaktion, testlabb etc. Vi har lokalerna och fotoutrustningen, det som saknas är själva teamet. Det verkar som att en halv miljon om året inte räcker budgetmässigt och det är tveksamt att vi skulle se en markant ökning i antalet besökare (vilket behövs för att räkna hem en sån budget!).

kan man vända sig till frilansare ?

Betala för att ta in artiklar/tester/nyheter.

Gärna saker mer åt hållet Städje än IDG-rubriktjafs.

Då kan man ju hålla nere kostnaderna rätt bra.

Ursprungligen av Goflorp:

kan man vända sig till frilansare ?
Betala för att ta in artiklar/tester/nyheter.
Då kan man ju hålla nere kostnaderna rätt bra.

Jag har tittat både på frilansare och möjligheten att anställa en redaktör på heltid. Du får gärna komma med idéer och hur du tror kostnaderna ser ut för frilansare som kan bidra med material av den nivån som medlemmarna kräver. Jag tror det krävs någon av Ytterbergs nivå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-10 16:03
Ursprungligen av Björnström:

Jag har tittat både på frilansare och möjligheten att anställa en redaktör på heltid. Du får gärna komma med idéer och hur du tror kostnaderna ser ut för frilansare som kan bidra med material av den nivån som medlemmarna kräver. Jag tror det krävs någon av Ytterbergs nivå.

Jag tror att vi får utgå ifrån ovanstående fakta, vi har en allmänt hög kunskapsnivå och små kräsna användare här på 99se, så det duger tyvärr inte att anställa första bästa journalist student även om vi får honom/henne till förmånligt pris. ingen jobbar väl gratis även om man får ett plus i ett framtida CV eller ?

Samtidigt är det en stor kostnad som ska betalas utifrån en ökning av antalet verkligen "inloggade" verkliga användare, vi har väl redan idag problemet med att få fler av alla 99se registrerade användare att besöka siten mer frekvent-bidragande, och inte bara smyga runt som snyltande kunskaps törstig gäst för att snabbt registrera sig för att få svar på enstaka fråga, för att aldrig eller i liten omfattning göra fler framtida inlägg.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 13:44

Jag skrev en hel del tester på alltombredband. Det var inga större problem att få test-ex av lite av varje, tom bredbandsanslutningar

Jag tror faktiskt man kan ta betalt för artiklar som:

* Går igenom en produkt väl
* Som har mac-fokus
* Som är aktuell (Helst väldigt aktuell såklart)

Ursprungligen av studiox:

Jag skrev en hel del tester på alltombredband. Det var inga större problem att få test-ex av lite av varje, tom bredbandsanslutningar

Vi har inga som helst problem att få låna produkter - vi har goda förhållanden med dom flesta och en stor målgrupp. Där är inte problemet

Ursprungligen av studiox:

Jag tror faktiskt man kan ta betalt för artiklar som:

* Går igenom en produkt väl
* Som har mac-fokus
* Som är aktuell (Helst väldigt aktuell såklart)

Vem betalar för artiklar idag? Och hur mycket? Ser inte riktigt att det skulle vara ett alternativ för 99mac.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 15:54
Ursprungligen av Björnström:

Vi har inga som helst problem att få låna produkter - vi har goda förhållanden med dom flesta och en stor målgrupp. Där är inte problemet

Vem betalar för artiklar idag? Och hur mycket? Ser inte riktigt att det skulle vara ett alternativ för 99mac.

Bra fråga. Uppenbarligen går det ju att ta betalt för artiklar (Se NYT, FT, macworld m.fl som exempel) men visst, om det fungerar här eller inte det vet jag ju inte såklart.

tre alternativ då?

1) Skriva eget med egen redaktör

2) ta in färdigskrivet material och betala för det.

3) Lägga ner nyhetsbiten

För egen del så har jag en "runda" jag går i Webläsaren varje dag för att det är kul macworld.se, macworld.com, 9to5Mac.com, iLounge, CultOfMac, TUAW, Maclife, MacNN, Feber och ComputerWorld... så jag får mkt nyheter iaf.

Min idé, anställ en journaliststudent. Kontakta journalisthögskolan eller liknande och be att få till en grupp som fixar.
Lön och hur det skall skötas borde kuna lösas kreativt.
De tjänar också på att de får på sin CV att redan under sin studietid så skrev de...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-10 22:49
Ursprungligen av Goflorp:

tre alternativ då?

1) Skriva eget med egen redaktör

2) ta in färdigskrivet material och betala för det.

3) Lägga ner nyhetsbiten

För egen del så har jag en "runda" jag går i Webläsaren varje dag för att det är kul macworld.se, macworld.com, 9to5Mac.com, iLounge, CultOfMac, TUAW, Maclife, MacNN, Feber och ComputerWorld... så jag får mkt nyheter iaf.

Min idé, anställ en journaliststudent. Kontakta journalisthögskolan eller liknande och be att få till en grupp som fixar.
Lön och hur det skall skötas borde kuna lösas kreativt.
De tjänar också på att de får på sin CV att redan under sin studietid så skrev de...

För en som inte går en runda på macworld.se, macworld.com, 9to5Mac.com, iLounge, CultOfMac, TUAW, Maclife, MacNN, Feber och ComputerWorld kan nyheter här på 99mac vara en tillgång. Om du redan läst nyheten någon annanstans kan du väl låta bli att läsa den på 99mac. Eller...?

Ursprungligen av gunek:

För en som inte går en runda på macworld.se, macworld.com, 9to5Mac.com, iLounge, CultOfMac, TUAW, Maclife, MacNN, Feber och ComputerWorld kan nyheter här på 99mac vara en tillgång. Om du redan läst nyheten någon annanstans kan du väl låta bli att läsa den på 99mac. Eller...?

Nu var det ju inte meningen att vara farbror Grinig här...

Jag läser gärna nyheter här med. Ingen fara. Men för egen del om de skulle ta bort dem så går jag inte under.

Men vad skall vi ha då?

korta notiser? eller lite mer djupa analyserade grejer?
Jag ser gärna det senare, just de korta notiserna är det ju fullt av på nätet.

Om man slutar kalla det nyheter och döper om det till omvärldsbevakning så blir allt ok. Nyheternas summa är defakto omvärldsbevakning och kommer att rapporteras som dubletter från tid till annan, det kan väl inte vara en så stor grej att det händer?

Fortsätt omvärldsbevaka är mina 5 cent.

Att leta upp och skriva om nyheterna från dag till dag, vecka för vecka, kräver oftast mer jobb än att googla på nätet.

Själv kollar jag på macsurfer.com en stund för omvärldsbevakning.samt aappl.se för alla dubletter man kan önska sig.

Hur ser statistiken ut, läser folk nyheterna här på 99mac? Jag läser dem aldrig.

Jag skulle föreslå att ni släpper "nyhetsrapporteringen" helt, precis som Goflorp listar som ett alternativ. Det finns redan mängder av sidor som rapporterar om allt mellan himmel och jord som rör Apple. På vad sätt skulle 99mac skilja sig från dessa?

Mitt förslag att låta 99mac vara ett svenskt Mac-forum, och inget annat. Nyheter får man ju indirekt via medlemmarna, oftast några sekunder efter själva nyheten kommit ut, vilket är gott nog för mig. Det är så jag håller koll på Mac-världen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-10 16:18
Ursprungligen av Striberger:

Hur ser statistiken ut, läser folk nyheterna här på 99mac? Jag läser dem aldrig.

Jag skulle föreslå att ni släpper "nyhetsrapporteringen" helt, precis som Goflorp listar som ett alternativ. Det finns redan mängder av sidor som rapporterar om allt mellan himmel och jord som rör Apple. På vad sätt skulle 99mac skilja sig från dessa?

Mitt förslag att låta 99mac vara ett svenskt Mac-forum, och inget annat. Nyheter får man ju indirekt via medlemmarna, oftast några sekunder efter själva nyheten kommit ut, vilket är gott nog för mig. Det är så jag håller koll på Mac-världen

Det är ju helt klart ett alternativ att släppa nyhetsrapporteringen helt om den nu är så in i nordens störande, mig stör den inte alls, jag som många fler gör väl ett nyhets svep alla goflorps beskrivning ovan ibland: ""macworld.se, macworld.com, 9to5Mac.com, iLounge, CultOfMac, TUAW, Maclife, MacNN, Feber och ComputerWorld". Detta mönster förändras nog inte oavsett 99se nyhetsrapportering eller inte.

Gillar man inte 99.se nyhets rapportering så låt bli att läs dom då, svårare än så kan det väl inte vara eller ?.

Personligen skulle jag tycka att det skulle bli lite fattigt och tomt utan 99se nyheter, det skulle fattas en dimension hos 99se ifall dom försvann inte alls bra , dom finns där för alla behövande som har andra "up to date" - grund kunskaper än dom flesta av oss aktiva medlemmar. jag läser nyheterna på 99se har inte alltid tiden att studsa runt till det mest heta nyhets stället.

Nyhetens behag måste finnas här på 99mac.se både i små aktuella sammanhang och i spekulerande sammanhang- det är byggstenarna för siten vi pratar om vi kan inte enbart leva på "tjatet" .

Vad är fel med det ?

Tycker nog inte att man ska stressa fram en avveckling av nyhets rapporteringen, utan se vad framtiden har därann, man kan säkert pussla ihop en liten tyngre nyhets lösning på något års sikt.

Senast redigerat 2011-05-10 16:32

CUBEIS, kom igen, var i mitt inlägg (som du citerar) skriver jag att nyhetsrapporteringen är "så in i nordens störande"?

Det jag ville få fram med mitt inlägg var att jag IMHO tycker 99mac ska lägga all kraft på forumet, eftersom det är via forumet och 99macs medlemmar som de verkliga nyheterna kommer fram, inte via nyhetsrapporteringen. Det var allt jag ville få fram, inget annat. Peace

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-10 16:37
Ursprungligen av Striberger:

CUBEIS, kom igen, var i mitt inlägg (som du citerar) skriver jag att nyhetsrapporteringen är "så in i nordens störande"?
a
Det jag ville få fram med mitt inlägg var att jag IMHO tycker 99mac ska lägga all kraft på forumet, eftersom det är via forumet och 99macs medlemmar som de verkliga nyheterna kommer fram, inte via nyhetsrapporteringen. Det var allt jag ville få fram, inget annat. Peace

Syftade inte personligen på dig Striberger, utan mer allmänt mot den 99 % iga trådskaparens irritation av nyheternas värde här på siten

Ledsen troligtvis en liten felcitering av mig det var nog ditt ärliga ansikte hehehehehehe så det kan bli ibland, men nu håller vi oss till ämnet okey

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-10 16:27

Det finns väl ingen anledning att ha ett nyhetsflöde, att ens hålla på med det, om nyheterna redan diskuteras i forumen av aktiva användare? Kaka på kaka. Speciellt inte när nyheterna endast består av copy-and-paste av andras artiklar, utan någon som helst egen vinkling eller input. Sedan är det ju oerhört dåligt när det går så långt att aktiva användares trådar stängs till förmån för att utvald moderator ska presentera det som en 99.se-nyhet, speciellt när nyheten inte tillför någon extra dimension som saknades i den redan existerande tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-10 17:58

Jag kan nog inte hitta det senaste exemplet för jag kommer inte ihåg ämnet eller trådens namn, däremot vet jag att det inte var länge sedan...kanske två-tre månader sedan. Jag vet även med säkerhet vilken moderator det handlade om, det kan vi dock lämna därhän.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2011-05-10 21:54

Lite generaliserat, visst, men det borde ändå ge en bild av sajt-entreprenör Björnströms dilemma i nyhetsfrågan:

Nyheter som lockar läsare skapas av kvalificerade nyhetsjägare som
a) gillar det de gör och vill bli publicerade på en väl läst sajt men har ofta sin inkomst från annan källa
eller
b) jobbar i ett sammansatt team där deras nyhetsarbete finansieras.

a) = Ideellt arbete = detalj/specialkunniga entusiaster som har gott om tid = kan bli succé på kort tid = långsiktighet högst osäker
b) = Avlönat arbete = kunniga proffs men ändå generalister = stora kostnader = osäkra intäkter.

Senast redigerat 2011-05-11 09:52
Bevaka tråden