Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med min nya Netgear ReadyNAS Duo

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte nyligen en ReadyNAS Duo med två 2TB-hårddiskar. Främst ska jag ha den för Time Machine-backupp från två macar här hemma. Jag fick den att fungera med mitt nätverk men det gick oändligt sakta att göra backuppen och efter 72 GB av ungefär 700 GB, kopplade den ned. Jag har Bredbandsbolagets kombinerade modem och router Xavi 5258.

Nu undrar jag två saker:
1) Är det någon här som har fått ReadyNAS Duo att lira friktionsfritt med Xavi 5258?
2) Kan man göra den första backuppen via kabel (usb eller ethernet) för att snabba upp processen avsevärt?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-09 10:15

enklast är väl om du kopplar in din readynas direkt till datorn, dock måste du använda ethernet (NAS står för Network Attached Storage och det omfattar inte USB)

Kör du direkt i datorn borde du få Gigabit hastighet, det får du inte via ditt modem. Eventuellt kan du behöva konfigurera om ditt nätverk något, inte en helt enkel process.

Tack, studiox, för svaret. USB-alternativ tänkte jag mest på eftersom NAS:en har två USB-portar på baksidan och en på framsidan. Jag har försökt att koppla NAS:en direkt från min mac med en ethernet-kabel men datorn hittade inte min NAS. Har du några tips?

Jag har en gammal ReadyNAS NV+, och iaf på den har jag för mig att det stog i instruktionerna att USB-porten användes för att koppla in USB-minnen att backupa till (sätter i ett minne och klickar på en knapp på själva lådan så överför den en backup till minnet). Har även för mig att den kunde agera printerserver för USB-skrivare. Men som sagt, jag tror inte att den har stöd för att kopplas till datorn direkt via USB.

Om du ska backupa 700Gb så rekommenderar jag helt klart kabel. Med trådlöst lär det ta storleksordningen några veckor annars

1
Bevaka tråden