Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt Thunderbolt hårddiskchassi

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-05 11:31

Ja, det beror som sagt på typ av disk de nyttjar. En Green-disk kostar just runt 700-800 kr / 2TB men jag antar de nyttjar bättre diskar än så i dessa chassin. Men ja, mer realistiskt är nog 5-600 kr / 2TB (om man kör snål-disk).

Senast redigerat 2011-09-05 13:29
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, det beror som sagt på typ av disk de nyttjar.

Det är inga magiska diskar där inte...

Citat:

Pegasus R4 features four 1TB 7200-rpm hard drives in a compact hardware RAID enclosure with Thunderbolt connectivity, delivering over 500MB/s of disk performance.

Källa: Apple.com

Vilket betyder att betyder att diskarna kostar ca 450kr för 1TB, som tidigare noterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-05 13:17

Som sagt, typ av disk påverkar priset…

Western Digital Caviar® Green™ 1TB
495 kr inkl moms

Western Digital Caviar® Black 1TB
673 kr inkl moms

Att sälja en oanvänd Western Digital Caviar® Black 1TB för 500 kr borde vara fullt möjligt. Men det kan vara som du säger att Pegasus-enheten har snålversioner av 1TB diskar. Jag bara antog en så pass dyr raid-enhet åtminstone hade "Black-klassade" diskar (om man kan kalla dem det )

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag bara antog en så pass dyr raid-enhet åtminstone hade "Black-klassade" diskar (om man kan kalla dem det )

Missade nog att säga det men, de använder sig av Hitachi's hårddiskar i Pegasus, vilka jag personligen inte anser vara några monster. Om du skulle köpa exakt samma Hitachi hårddisk som de använder så kostar 1TB mer exakt 499,50kr (här i sverige), vilket jag tyckte var ca 450kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-05 13:54

Ah, du hade sådan info! Där ser man, vad snikigt av dem! Då ska man nog vara glad om man får ut c:a 300 kr / TB.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ah, du hade sådan info! Där ser man, vad snikigt av dem! Då ska man nog vara glad om man får ut c:a 300 kr / TB.

Japp, om du är nyfiken så finns det endel skärmdumpar från R6.an med 12TB att titta på här:

För er som vill ha en mindre Thunderbolt chassi:

G-Technology intros 8TB Thunderbolt RAID system

Ursprungligen av The Real Viking:

För er som vill ha en mindre Thunderbolt chassi:

G-Technology intros 8TB Thunderbolt RAID system

Sedär, nu börjar det likna något! Men om man får vara petig så väntar jag nog in ett tomt chassi 2st 4TB diskar låter dyrt. (ser inget pris än, men det har väll inte Lacie heller gått ut med)

Det verkar komma fram några fler alternativ i startgroparna.

Ska bli intressant att se vad de plockar fram, dock känns det som om företag vill göra en lite overkill med anslutningar OCH HDD chassi.
Läs mer här:9to5

  • Administratör
  • Lund
  • 2012-02-26 01:27

Sitter och letar efter fler alternativ. Men det verkar vara katastrof tomt på det.
Skulle sitta fint med ett tomt tb chassi.
någon som har hittat något. Det är ju trots allt ett ganska bra tag sedan som de lanserade tb nu.

Varför finns det inga vanliga små externa hårddiskar på runt 320 GB med Thunderbolt?

Har jag missförstått något? En hårddisk med 240 GB för 6200 kronor???!!! Gör Thunderbolt-sladden något gudomligt med alla dokument som gör det värt pengarna?

Ursprungligen av Nyteknik:

Har jag missförstått något? En hårddisk med 240 GB för 6200 kronor???!!! Gör Thunderbolt-sladden något gudomligt med alla dokument som gör det värt pengarna?

Ja det har du, den är på 240 GB, inte 320 GB.

Nä men handlar inte den här tråden egentligen om tomma chassin? Per TS andra post.

Ursprungligen av Nyteknik:

Har jag missförstått något? En hårddisk med 240 GB för 6200 kronor???!!! Gör Thunderbolt-sladden något gudomligt med alla dokument som gör det värt pengarna?

Det är en SSD-disk. Ingen mekanisk harv.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är en SSD-disk. Ingen mekanisk harv.

En SSD på 240 gb får du för under 3000:- alltså ett påslag på över 3200:- för chassit, då spelar det ingen större roll om den är mekanisk eller inte.

Ursprungligen av mendezzz:

En SSD på 240 gb får du för under 3000:- alltså ett påslag på över 3200:- för chassit, då spelar det ingen större roll om den är mekanisk eller inte.

Ja, precis. 2795 kr närmare bestämt.

3400 kr för chassi och Thunderboltsladd?!

Ursprungligen av mendezzz:

En SSD på 240 gb får du för under 3000:- alltså ett påslag på över 3200:- för chassit, då spelar det ingen större roll om den är mekanisk eller inte.

Ok, inget dåligt påslag, men med tanke på utbudet just nu är det väl inte så vansinnigt blodigt. Det hade varit en annan femma om det var en mekanisk disk med TB-anslutning för 6200:-, med ett påslag om typ 1000%.

Vad är det för fel på TB egentligen, hur svårt ska det vara? Det har gått ett år och den där kontakten är helt värdelös ännu. Hade bytt den alla gånger mot ett USB3 som man kan köpa ett kabinett för några hundringar på kjell. Största bekymret jag har med den digitala världen är att skyffla data fram och tillbaka för backup och annat och det är rätt segt med USB2 tyvärr. Fan min digitalkamera tar bilder som är 25MB st!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 13:28

Apple skulle haft både TB och USB 3. They fucked up. Med all fokus på iOS är det svårt att göra helt rätt på övriga plattformar.

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple skulle haft både TB och USB 3. They fucked up. Med all fokus på iOS är det svårt att göra helt rätt på övriga plattformar.

Jag förstår Apple när USB3 inte ligger drekt i chipset utan måste ha ett vid sidan av.

När Intel slänger in det i Ivy Bridge. Då är det dags.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 13:40

Äsch, det där är bara bortförklaringar. Fler andra tillverkare har löst USB3 då kan Apple göra det. De har ju löst FireWire alla dessa år och det är långt från standard.

Men ja, troligen kommer 2012 års Macar ha USB3. Eventuellt inte MacPro då nya Xeon fortfarande är baserad på SandyBridge. Tillverkare som HP har löst USB3 på sina arbetsstationer så det går att lösa om man vill.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-07 18:39

Nu har det kommit 2 st intressanta diskar till vettigt pris.
Kommer nog köpa en extern SSD disk till min iMac framöver

LaCie Rugged 120GB SSD THUNDERBOLT USB 3.0
Komplett.se - LaCie Rugged 120GB SSD

BUFFALO MINISTATION 500GB THUNDERBOLT USB 3.0
BUFFALO MINISTATION 2.5" 500GB THUNDERBOLT USB 3.0 | Dustinhome.se

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-31 21:09

Thunderbolt har funnits rätt länge nu. Men har fortfarande inte sett några komma HD-chassin. Kommer det någonsin? Eller är marknaden för liten än? Borde ju vara en och annan som får en SSD över när man byter till någon större disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 09:18

Drobo Mini
Drobo 5D

Now shipping! ^^

Men jag håller med om att det vore trevligt med ett större utbud.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-01 19:18
Ursprungligen av Erik.dv:

Drobo Mini
Drobo 5D
Men jag håller med om att det vore trevligt med ett större utbud.

Apples marknadsandel är väl mindre än 10% av datorförsäljningen och det är väl bara Apple som använder TB? Tar de dessutom licenspengar så är det nog få som kommer göra diskar och chassin då marginalerna redan är små. Säkrare pengar att bara stödja USB3 tyvärr.

Kan man rent praktiskt dra nytta av TBs snabbare gränssnitt (jämfört med usb3) på en vanlig extern disk, eller krävs det någon form av raidsystem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 21:07
Ursprungligen av niki:

Apples marknadsandel är väl mindre än 10% av datorförsäljningen och det är väl bara Apple som använder TB? Tar de dessutom licenspengar så är det nog få som kommer göra diskar och chassin då marginalerna redan är små. Säkrare pengar att bara stödja USB3 tyvärr.

Kan man rent praktiskt dra nytta av TBs snabbare gränssnitt (jämfört med usb3) på en vanlig extern disk, eller krävs det någon form av raidsystem?

En vanlig SATA-disk har mycket svårt att ens pressa USB3, däremot blir det skillnad när man kommer upp på flera diskar och / eller SSD-diskar. Vidare tror jag TB är mycket snällare på datorn CPU-mässigt än USB är.

Vad gäller TB's utbredning börjar det komma PC-burkar som har stöd för det också. Sakta går det dock. Att inte ha det känns som en enorm begränsning.

Men ja, TB är en mer "high-end port" kan man väl säga än USB3 dock mycket mer flexibel därtill.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-02 13:21
Ursprungligen av Erik.dv:

En vanlig SATA-disk har mycket svårt att ens pressa USB3, däremot blir det skillnad när man kommer upp på flera diskar och / eller SSD-diskar. Vidare tror jag TB är mycket snällare på datorn CPU-mässigt än USB är...

För oss som har TB men inte USB3 så är inte det något alternativ tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-02 15:55
Ursprungligen av tawi:

För oss som har TB men inte USB3 så är inte det något alternativ tyvärr.

Förstår inte din kommentar.

  • Medlem
  • 2012-11-22 15:59

Nu börjar Apple få lite snurr på försäljningen av TB-diskar. Det är fortfarande dåligt med rena chassin, men det kommer mer och mer diskar med TB. Funderar själv på att slå till på en Lacie med 256GB SSD.

Bumpar den här tråden då jag är på jakt efter ett externt thunderbolt chassi. Någon som har något att rekommendera det har ju gått två år.

Bevaka tråden