Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt Thunderbolt hårddiskchassi

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Känner någon till ifall det finns något externt hårddisk chassi med thunderbolt att få tag i?

Nej, det är nog för tidigt. LaCie är dock på gång med en extern hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-07 16:58

Nej, men om du väntar någon månad eller två

LaCie - LaCie Little Big Disk featuring Thunderbolt Technology

Du kan även signa upp för info-mail när den släpps.

Okej, tack.

Var inte direkt en hel extern hårddisk som jag var ute efter utan bara själva chassit till den så att man kan stoppa in en egen hårddisk i den och få de fördelar till den som thunderbolt har.

Precis som jag skrev då. Det finns så vitt jag vet inte i nuläget. Det enda Thunderbolt-tillbehör jag sett ännu är LaCie-disken jag nämnde tidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-08 22:20

Sonnet har lite grejer på gång, fast för flera hårddiskar: Sonnet - News & Media

  • Medlem
  • 2011-05-08 23:39

Jag avråder generellt från att köpa hårddiskar från Lacie. 5 stycken nätdelar pajade för mig till två olika diskar, under loppet av ett par år. Jag frågade supporten hur de kan göra så otroligt dåliga nätdelar, svaret blev "The problem is that they're made in China". Seriöst. Deras FAQ beskriver t.o.m symptomen på en felande nätdel. Och jag är inte ensam med detta problem märkte jag snabbt efter lite googlande.

Ursprungligen av eQ:

[...]svaret blev "The problem is that they're made in China".[...]

Vilken kass ursäkt. 99% av alla tillverkares nätdelar görs ju i Kina. Det är snarare LaCie som inte filat på sina kravspecar ordentligt. Å andra sidan har jag använt en LaCie d2-disk sen typ 2004 och den rullar på finfint än i denna dag. Så jag kan _inte_ stämma in i klagokören!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-08 23:55

Visst är det så - Jag har en big-disk som gett upp både en och två ggr. nu har jag den som fotstöd

  • Oregistrerad
  • 2011-05-09 10:04

Dom har nog rätt kravspec, och säkert rätt kvalitétsmål också - däremot följer dom inte upp och verkar inte våga piska sina leverantörer. Apple gör också alla prylar i kina och det fungerar ju fint.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-30 12:39

Jag är rätt förvånad över att det fortfarande inte finns några thunderbolt diskar på marknaden... ska köpa en extern disk till min nya macmini och det hade varit trevligt med thunderbolt men får bli en FW800 istället.

Ursprungligen av kainen:

Jag är rätt förvånad över att det fortfarande inte finns några thunderbolt diskar på marknaden... ska köpa en extern disk till min nya macmini och det hade varit trevligt med thunderbolt men får bli en FW800 istället.

Instämmer, hade gärna sett att dessa kom ut.

Duger inte denna om man nu vill ha Thunderbolt?

Promise Pegasus R4 4 TB (4 x 1 TB) RAID System

Produkten säljs bl.a. av Apple Store.

Ursprungligen av The Real Viking:

Duger inte denna om man nu vill ha Thunderbolt?

Promise Pegasus R4 4 TB (4 x 1 TB) RAID System

Produkten säljs bl.a. av Apple Store.

Något mer prisvärt hade varit intressant. Dessutom vore det trevligt om man bara fick chassit och inte chassit med hårddiskar. Samt även alternativ med bara 1-2 platser för riktig budget. I många lägen behöver du bara koppla in en extra hårddisk, sällan som "svensson" behöver 4st.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-08-30 13:30
Ursprungligen av The Real Viking:

Duger inte denna om man nu vill ha Thunderbolt?

Promise Pegasus R4 4 TB (4 x 1 TB) RAID System

Produkten säljs bl.a. av Apple Store.

Kostar 8 lax och skickas om 4 veckor, känns som att du inte förstod frågan.

Ursprungligen av mizi83:

Kostar 8 lax och skickas om 4 veckor, känns som att du inte förstod frågan.

Ingen skrev om ett billigt system utan skrev om att ha en Thunderbolt chassi. För företagarna och privatpersoner som vill använda det senaste tekniken är 8K småpotatis. All ny teknik är vanligtvis inledningsvis dyrare än andra, men sen sjunker priset och kan bli billigare än vissa av dagens produkter under förutsättning att ThunderBolt får stor spridning.

Visst hade det varit roligare om fler tillverkare hade kommit med billigare och mindre grejer, t.ex. RAID för två diskar, som LaCie's ThunderBolt Pryl, som ännu inte är tillgänglig.

Senast redigerat 2011-08-30 22:19
Ursprungligen av The Real Viking:

...All ny teknik är vanligtvis inledningsvis dyrare än andra, men sen sjunker priset och kan bli billigare än vissa av dagens produkter under förutsättning att ThunderBolt får stor spridning....

Precis! Instämmer helt och det är dessa nya produkter som efterfrågas med bättre pris!

Samt som det påpekats tidigare kommer det nog ta ett par månader innan de får större spridning. Pegasus och LaCie var både dyra och tidigt ute (tror de till och med kom mer eller mindre samtidigt som Apple gick ut och sa att de kommer stödja Thunderbolt).

Men att det fortfarande inte finns billigare alternativ är märkligt!

Funderar själv på köpa mig en Promise Pegasus 6TB och en 12TB, 6TB finns hemma hos flera leverantörer den andra beräknas in 1-2 veckor.
Blir väl sälja min Qnap & köra dessa istället som känns riktigt grymma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-30 16:29

Barefeats har testat ovan thunderbolt raid-system.

Summerat:
6HDD: 462MB/s read, 551 MB/s write
4HDD: 350MB/s read, 546 MB/s write

Ovan är med vanliga diskar och RAID-5. Med SSD-diskar och RAID-0 kommer man upp i c:a 600MB/s read och 730MB/s write. Trots detta ganska så snabba diskar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-31 10:29

Jag kanske borde varit lite tydligare, jag har redan en NAS så jag behöver inte en extern disk för 8000.

Hur som helst är det ändå konstigt att det bara är EN tillverkare som har prylar med TB till salu. EN... efter hur många månader? Någon annan borde ju ha kunnat ta fram en disk vid det här laget.

Det jag letar efter är ett chassi eller en med en eller två diskar i för en något billigare peng... (jag vet att man inte kommer upp i feta hastigheter med en disk men det är ändå bättre än USB/FW) säg mellan 1000 och 2000. Men det spelar egentligen ingen roll vad jag är ute efter eftersom det bara finns en tillverkare som har någonting på marknaden för tillfället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-31 11:07

Har en liten funderar på temat externa thunderbolt hårddiskar.

Nästa dator blir garanterat en iMac men eftersom jag inte behöver värre dator än den billigaste 21.5 modellen och vill gärna ha mina saker på externa diskar ifall datorn pajar och man måste skicka in den på service.

Tanken är då att skaffa ett thunderboltchassi som klarar av 2 diskar och ha en SSD för systemet på och en vanlig disk för data.
Vad jag förstår får jag ut högra hastighet via thunderbolt än vad S-Ata 6 Gb/s och installera OS X på en extern SSD är väl inga problem eller ?

Ursprungligen av Tobb@:

....Vad jag förstår får jag ut högra hastighet via thunderbolt än vad S-Ata 6 Gb/s och installera OS X på en extern SSD är väl inga problem eller ?

Du kan inte få ut mer hastighet från en disk genom att du ansluter via TB. De tillfällen då ett externt TB chassi ger mer hastighet än SATA är när flera diskar används för att komma runt hastighetsbegränsningar på en disk. Dvs du läser och skriver från flera diskar samtidigt.

Vad jag har hört så skall det fungera att använda en SSD via TB som startdisk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-31 14:46
Ursprungligen av citronsyra:

Du kan inte få ut mer hastighet från en disk genom att du ansluter via TB. De tillfällen då ett externt TB chassi ger mer hastighet än SATA är när flera diskar används för att komma runt hastighetsbegränsningar på en disk. Dvs du läser och skriver från flera diskar samtidigt.

Vad jag har hört så skall det fungera att använda en SSD via TB som startdisk.

Okay, Huvudsaken är iaf att en SSD med S-Ata 6 Gb/s inte går långsammare via TB.

Hur fungerar det med time machine när systemet är på en extern hårddisk, Är det bara köra time machine mot en anna extern disk eller blir det några problem ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-31 14:56
Ursprungligen av Tobb@:

Okay, Huvudsaken är iaf att en SSD med S-Ata 6 Gb/s inte går långsammare via TB.

Hur fungerar det med time machine när systemet är på en extern hårddisk, Är det bara köra time machine mot en anna extern disk eller blir det några problem ?

Klart det inte går långsammare, SATA III kör upp till 6 Gb/s och TB klarar upp till 10 Gb/s...i båda riktningarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 15:38

Potentiellt kan TB ha en viss overhead. Om du bara kör 1 SATA-disk i ett externt kabinett skulle jag inte avskriva det helt. Sedan om den overheaden är markant har jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-31 19:52

Vad skulle Pegasus kosta om man köpte den och sålde hårddiskarna i? 2000kr mindre? (om man får 500kr/1TB)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 20:11

Beroende på disk de använder borde du få ca 500 kr / TB ja.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-31 20:58

Tack för att ni klargjorde det hela för mig

Hur är det med time machine som jag skrev om ovan ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 00:16

Det är inga som helst problem med TM, fungerar lika bra över TB som över USB och FW.

Ursprungligen av p0tatis:

Vad skulle Pegasus kosta om man köpte den och sålde hårddiskarna i? 2000kr mindre? (om man får 500kr/1TB)

Ursprungligen av Erik.dv:

Beroende på disk de använder borde du få ca 500 kr / TB ja.

Jag tror ni får uppdatera dom siffrorna lite, en ny vanlig 3.5" SATA 1TB kostar ca 450kr inkl moms. Så om du säljer en "använd" så lär du nog inte få mer än 200-250kr +frakt. Så räkna mer med ca 1000kr avdrag om du säljer diskarna.

Bevaka tråden